Kampania 2024: Pomysły KO na poprawę systemu transportowego. Wspólny bilet
Kandydat na prezydenta Gdyni Tadeusz Szemiot (KO) zaprezentował swoje pomysły na transport publiczny w pomorskim mieście.
Według niego jedną z głównych bolączek zgłaszanych przez gdynianki i gdynian jest sytuacja systemu transportowego. Zadeklarował również, że od 2025 roku w Gdyni zostanie wprowadzony zostanie wspólny bilet okresowy, który „będzie zawierał w sobie komponent kolejowy”.
Z marszałkiem
16 kwietnia przed Gdyńskim Centrum Filmowym odbyła się konferencja prasowa kandydata na prezydenta Gdyni Tadeusza Szemiota (KO). Wzięli w niej również udział m.in. marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk oraz wicemarszałek województwa Leszek Bonna.
„Jedną z głównych bolączek, zgłaszanych przez gdynianki i gdynian, jest sytuacja gdyńskiego systemu transportowego i oczywistą rzeczą jest, że jednym z filarów mojego programu jest poprawa tego systemu, oczywiście w oparciu o transport publiczny” – powiedział Szemiot.
Jak zadeklarował, od 2025 roku w Gdyni wprowadzony zostanie bilet okresowy, który „będzie zawierał w sobie komponent kolejowy”. „Innymi słowy, gdynianki i gdynianie, jeżeli zakupią bilet ZKM będą mogli również dzięki temu podróżować SKM, Polregio i w ten sposób będą mogli w znacząco łatwiejszy podróżować po aglomeracji trójmiejskiej” – tłumaczył.
Wśród innych wyzwań, przed którymi – jego zdaniem – stoi gdyński samorząd, Szemiot wymienił m.in. konieczność przebudowy węzła Karwiny oraz budowy kolei do północnych dzielnic Gdyni.
Marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk zaznaczył, że z radością przyjął deklarację kandydata na prezydenta Gdyni. „Wspólny bilet nie jest przecież jakimś szczególnym novum, bo przecież z Gdańskiem wprowadziliśmy już jeden wspólny bilet i wiem, że mieszkańcy Gdańska z tego konkretnego produktu są bardzo zadowoleni. Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby podpisać podobne porozumienie z Gdynią” – stwierdził.
Jak podkreślił, wiąże się to z wydatkami dla miasta, ale nie są one tak duże, jakby mogło się wydawać. ”Policzyliśmy, że jest to około 3 mln złotych. To jest kwota, która zapewni stabilne, bezproblemowe korzystanie ze wszystkich środków transportu publicznego realizowanych na terenie Gdyni” – ocenił.
węzeł Karwiny
Odnosząc się do kwestii przebudowy węzła Karwiny, marszałek Struk wskazał, że samorząd województwa przeznaczył na modernizację wiaduktu nad torami kolejowymi 13,5 mln euro w preliminarzu wydatków nowego regionalnego programu operacyjnego.
„Łącznie z tą deklaracją, którą kilka lat temu złożył prezydent Wojciech Szczurek, że w budżecie miasta zostało przeznaczonych 10 mln zł, wydaje się, że powinniśmy zrealizować wiadukt kolejowy, który umożliwi budowę odrębnego toru, dedykowanego dla SKM i PKM (Pomorska Kolej Metropolitalna – PAP)” – powiedział.
Struk podkreślił, że samorząd województwa pomorskiego z Regionalnego Programu Operacyjnego sfinansował kilka wariantów koncepcji wykorzystania linii kolejowych z dostępem do północnych dzielnic Gdyni. „Przypomnę, że w tych dzielnicach, łącznie z gminą Kosakowo, mieszka około 65 tys. osób i jesteśmy przekonani, że tylko transport kolejowy może w znaczący sposób zmienić dostępność komunikacyjną tych dzielnic do centrum miasta” – mówił.
„Jeden z wariantów już został wybrany, są prace studialne, a więc trzeba wykonać następny krok” – dodał marszałek.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze