IGKM stanowczo o nowym projekcie ustawy o ptz
Prezentujemy stanowisko Izby Gospodarczej KomunikacjiMiejskiej odnoście ósmego projektu nowelizacji ustawy o ptz.
Izba przygotowała na ten temat specjalną ulotkę – przystępną informacyjnie i ciekawą pod katem graficznym – co należy uznać za kolejna pozytywną zmianę w tej organizacji. IGKM przygotowała podsumowanie zmian we współpracy z MDS Kancelaria sp.k. z Wrocławia.
Zdaniem IGKM najważniejsze wnioski płynące z lektury nowego projektu to:
-
Najnowsza wersja uwzględnia część zmian postulowanych przezIGKM w ramach konsultacji społecznych z przełomu lutego i marca 2018 r.
-
Zdecydowanie negatywnie należy ocenić propozycję, aby wramach komunikacji miejskiej sytuowane były wszystkie przewozy organizowane naterenie gmin miejsko – wiejskich”.
-
Proponowane terminy nieuwzględniają de facto choćby technicznych możliwości w zakresie uchwalaniaplanów transportowych, które muszą być poprzedzone opracowaniem projektów ikonsultacjami społecznymi. W związku z czym termin 31.12.2018 r. jest terminemnierealnym do przeprowadzenia nawet w przypadku rozpoczęcia prac bez zbędnejzwłoki, przy założeniu uchwalenia ustawy na pierwszym powakacyjnym posiedzeniuSejmu czyli 11 – 14.09.2018 r. co pozostawi samorządom jedynie około 3 miesięcy(zakładający bezproblemową uchwałę Senatu oraz błyskawiczny podpis PrezydentaRP.) na aktualizację planów.
-
Z zadowoleniem należy przyjąć usunięcie z projektunowelizacji UPTZ przepisów oczywiście sprzecznych z dyrektywami zamówieniowymijak i po prostu ze zdrowym rozsądkiem i zasadami uczciwej konkurencji – copostulowało obok IGKM także Prezes UZP oraz Prezes UOKiK
-
Projektowane przepisy jakby nie zauważają zmianwprowadzonych ustawą o elektromobilności, gdzie dopiero po przeprowadzeniuanalizy kosztów i korzyści istnieje obowiązek planowania linii z wykorzystaniempojazdów zero emisyjnych. Nadto konieczność opracowywania planów transportowychz uwzględnieniem rozwoju PTZ przy wykorzystaniu transportu szynowego wydaje siębyć nazbyt restrykcyjnym podejściem.
Podsumowując
Zdaniem IGKM-u najważniejsze punkty, które Izba będziechciała przeforsować w najbliższym czasie to uściślenie, czy „pakietowanielinii” jest w ogóle dopuszczalne w komunikacji miejskiej czy też nie, oraz wyjaśnienia co oznacza „konieczność dyskontynuacji postępowań dot. umów o świadczenieusług PTZ wszczętych przed wprowadzeniem zmian a niezakończonych do czasuwejścia w życie zmienionych przepisów.”
Najważniejszy jednak punt to urealnienieterminów na uchwalenie lub dostosowanie planów transportowych. Zdanie Izby należyje wydłużyć do co najmniej pełnego roku od chwili wejścia w życieznowelizowanych przepisów.
„
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze