Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

IGKM stanowczo o nowym projekcie ustawy o ptz

infotrans
27.06.2018 10:31
0 Komentarzy

Prezentujemy stanowisko Izby Gospodarczej KomunikacjiMiejskiej odnoście ósmego projektu nowelizacji ustawy o ptz.

Izba przygotowała na ten temat specjalną ulotkę – przystępną informacyjnie i ciekawą pod katem graficznym – co należy uznać za kolejna pozytywną zmianę w tej organizacji. IGKM przygotowała podsumowanie zmian we współpracy z MDS Kancelaria sp.k. z Wrocławia.

Zdaniem IGKM najważniejsze wnioski płynące z lektury nowego projektu to:

  • Najnowsza wersja uwzględnia część zmian postulowanych przezIGKM w ramach konsultacji społecznych z przełomu lutego i marca 2018 r.

  • Zdecydowanie negatywnie należy ocenić propozycję, aby wramach komunikacji miejskiej sytuowane były wszystkie przewozy organizowane naterenie gmin miejsko – wiejskich”.

  • Proponowane terminy nieuwzględniają de facto choćby technicznych możliwości w zakresie uchwalaniaplanów transportowych, które muszą być poprzedzone opracowaniem projektów ikonsultacjami społecznymi. W związku z czym termin 31.12.2018 r. jest terminemnierealnym do przeprowadzenia nawet w przypadku rozpoczęcia prac bez zbędnejzwłoki, przy założeniu uchwalenia ustawy na pierwszym powakacyjnym posiedzeniuSejmu czyli 11 – 14.09.2018 r. co pozostawi samorządom jedynie około 3 miesięcy(zakładający bezproblemową uchwałę Senatu oraz błyskawiczny podpis PrezydentaRP.) na aktualizację planów.

  • Z zadowoleniem należy przyjąć usunięcie z projektunowelizacji UPTZ przepisów oczywiście sprzecznych z dyrektywami zamówieniowymijak i po prostu ze zdrowym rozsądkiem i zasadami uczciwej konkurencji – copostulowało obok IGKM także Prezes UZP oraz Prezes UOKiK

  • Projektowane przepisy jakby nie zauważają zmianwprowadzonych ustawą o elektromobilności, gdzie dopiero po przeprowadzeniuanalizy kosztów i korzyści istnieje obowiązek planowania linii z wykorzystaniempojazdów zero emisyjnych. Nadto konieczność opracowywania planów transportowychz uwzględnieniem rozwoju PTZ przy wykorzystaniu transportu szynowego wydaje siębyć nazbyt restrykcyjnym podejściem.

Podsumowując

Zdaniem IGKM-u najważniejsze punkty, które Izba będziechciała przeforsować w najbliższym czasie to uściślenie, czy „pakietowanielinii” jest w ogóle dopuszczalne w komunikacji miejskiej czy też nie, oraz wyjaśnienia co oznacza „konieczność dyskontynuacji postępowań dot. umów o świadczenieusług PTZ wszczętych przed wprowadzeniem zmian a niezakończonych do czasuwejścia w życie zmienionych przepisów.”

Najważniejszy jednak punt to urealnienieterminów na uchwalenie lub dostosowanie planów transportowych. Zdanie Izby należyje wydłużyć do co najmniej pełnego roku od chwili wejścia w życieznowelizowanych przepisów.

Komentarze