Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Gorzów stawia na transport publiczny. Budżet 2026 na inwestycje i ostatnie dni bez BKM

infotrans
17.12.2025 14:04
0 Komentarzy

Uchwalony 17 grudnia 2025 roku budżet Gorzowa Wielkopolskiego na 2026 rok wyraźnie akcentuje rolę transportu publicznego w polityce miasta.

Wśród największych inwestycji znalazły się zakupy nowych autobusów oraz zmiany w systemie biletowym i dostępie do komunikacji miejskiej. Jednocześnie kończą się ostatnie tygodnie funkcjonowania dotychczasowych zasad sprzedaży biletów, a miasto przygotowuje się do wprowadzenia bezpłatnych przejazdów dla mieszkańców.

Rozkład jazdy:

  1. Ile Gorzów przeznaczy na inwestycje w transporcie publicznym w 2026 roku?
  2. Od kiedy komunikacja miejska w Gorzowie będzie bezpłatna dla mieszkańców?
  3. Jaką rolę pełni aplikacja Gorzów #StądJestem w nowym systemie?
orzów stawia na transport publiczny. Budżet na inwestycje i ostatnie dni bez BKM
Gorzów stawia na transport publiczny. Budżet na inwestycje i ostatnie dni bez BKM

Transport publiczny w budżecie Gorzowa

Budżet Gorzowa Wielkopolskiego na 2026 rok zakłada wydatki na poziomie 1,44 mld zł oraz dochody w wysokości 1,33 mld zł, przy deficycie wynoszącym 108,8 mln zł. Jak poinformował rzecznik Urzędu Miasta, Wiesław Ciepiela, na inwestycje miasto przeznaczy 294,6 mln zł, czyli wyraźnie więcej niż w roku poprzednim, kiedy było to 210,8 mln zł.

– „Do największych inwestycji w przyszłym roku mają należeć te związane ze zbiorowym transportem publicznym, m.in. zakup nowych autobusów” – przekazał Wiesław Ciepiela.

Na projekty związane bezpośrednio z transportem publicznym, w tym zakup autobusów dla komunikacji miejskiej, zapisano w budżecie około 90,8 mln zł. Cały dział „transport i usługi” ma pochłonąć 114,3 mln zł, co potwierdza, że autobus i komunikacja miejska pozostają jednym z filarów miejskiej polityki inwestycyjnej.

Poza transportem publicznym znaczące środki trafią m.in. na budowę północnej obwodnicy (ok. 41 mln zł), termomodernizację budynków użyteczności publicznej (ponad 31 mln zł) oraz projekty środowiskowe, takie jak zagospodarowanie wód opadowych (12,1 mln zł). Zadłużenie miasta na koniec 2026 roku ma wynieść 458,4 mln zł, a deficyt zostanie pokryty kredytami i wolnymi środkami z lat ubiegłych.

orzów stawia na transport publiczny. Budżet na inwestycje i ostatnie dni bez BKM
Gorzów stawia na transport publiczny. Budżet na inwestycje i ostatnie dni bez BKM

Ostatnie dni bez BKM

Równolegle z uchwaleniem budżetu miasto finalizuje zmiany w systemie korzystania z komunikacji miejskiej. Od 1 stycznia 2026 roku posiadacze Karty Miejskiej GORZÓW #StądJestem oraz Gorzowskiej Karty Mieszkańca będą mogli korzystać z bezpłatnych przejazdów autobusami i tramwajami w całej sieci komunikacyjnej.

Kluczowym elementem systemu jest aplikacja Gorzów #StądJestem, która umożliwia składanie wniosków o kartę w formie elektronicznej. W pierwszych dniach działania narzędzie spotkało się z bardzo dużym zainteresowaniem mieszkańców.

– „16 grudnia rano wniosków było 2100, a na koniec dnia ponad 3000” – poinformował Wiesław Ciepiela. System jest na bieżąco monitorowany, a zgłaszane uwagi analizowane pod kątem dalszych usprawnień technicznych.

Od 15 grudnia 2025 roku możliwe jest składanie wniosków zarówno elektronicznie, jak i stacjonarnie w Urzędzie Miasta. W celu potwierdzenia uprawnień konieczne jest przedstawienie m.in. pierwszej strony zeznania PIT z potwierdzeniem z urzędu skarbowego, wskazującego Gorzów Wielkopolski jako miejsce zamieszkania.

orzów stawia na transport publiczny. Budżet na inwestycje i ostatnie dni bez BKM
Gorzów stawia na transport publiczny. Budżet na inwestycje i ostatnie dni bez BKM

Wyłącznie moBILET

Zmiany obejmą także system sprzedaży biletów. Od 1 stycznia 2026 roku bilety elektroniczne będą dostępne wyłącznie w aplikacji moBILET, a od 1 kwietnia 2026 roku kioski i sklepy przestaną być zaopatrywane w papierowe bilety jednorazowe. Te będzie można kupić jedynie w automatach biletowych w autobusach i tramwajach. Kasy Miejskiego Zakładu Komunikacji w Gorzowie Wielkopolskim sp. z o.o. pozostaną czynne w ograniczonym zakresie, a jedna z nich zostanie zamknięta z początkiem 2026 roku.

Wdrożenie i utrzymanie systemu Karty Miejskiej zostało dofinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach programu Fundusze Europejskie dla Lubuskiego 2021–2027.

Naszym zdaniem

Gorzów Wielkopolski konsekwentnie wzmacnia rolę transportu publicznego, łącząc wysokie nakłady inwestycyjne na autobusy i infrastrukturę z odważną decyzją o bezpłatnej komunikacji miejskiej dla mieszkańców. Skala środków zapisanych w budżecie oraz tempo wdrażania cyfrowych narzędzi pokazują, że miasto traktuje komunikację miejską jako kluczowy element polityki miejskiej, a nie dodatek do innych inwestycji.

Gorzów stawia na transport publiczny. Budżet na inwestycje i ostatnie dni bez BKM
Gorzów stawia na transport publiczny. Budżet na inwestycje i ostatnie dni bez BKM

Komentarze