Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Gdynia zlikwiduje pierwszy kontrapas autobusowy w Polsce. W zamian stały buspas

infotrans
30.06.2025 14:03
0 Komentarzy

1 lipca 2025 roku zakończy się historia pierwszego w Polsce kontrapasa autobusowego, uruchomionego w Gdyni na ul. Chwarznieńskiej w grudniu 2019 roku.

Innowacyjne w skali kraju rozwiązanie ustępuje miejsca klasycznemu buspasowi, który będzie obowiązywał przez cały dzień, a nie tylko w porannym szczycie. Zmiana wiąże się z większym ruchem i reorganizacją tras, ale ma zapewnić utrzymanie płynności komunikacji miejskiej podczas intensywnych prac drogowych.

Rozkład jazdy:

  1. Na jakiej ulicy w Gdyni funkcjonował pierwszy w Polsce kontrapas autobusowy?
  2. Dlaczego zdecydowano się zastąpić kontrapas na ul. Chwarznieńskiej klasycznym buspasem?
  3. Jakie rozwiązania drogowe powstaną docelowo w ramach budowy obwodnicy Witomina?
Budowa Obwodnicy Witomina, widok prac z lotu ptaka (fot. Marcin Mielewski, ZDIZ Gdynia)
Ulica Chwarznieńska: nowy buspas (po prawej), po lewej kontrapas, który zostanie zlikwidowany (fot. Marcin Mielewski, ZDiZ Gdynia)

Historia i działanie kontrapasa na ul. Chwarznieńskiej

Gdyński kontrapas, aktywowany codziennie w dni robocze, umożliwiał autobusom jazdę „pod prąd” pasem dla przeciwnego kierunku, na specjalnie oznakowanym i monitorowanym odcinku o długości 1100 metrów. Funkcjonował średnio 3 godziny dziennie, przez 742 dni, wspierając komunikację miejską z Chwarzna i Witomina do centrum.

Rozwiązanie było częścią systemu ITS TRISTAR i bazowało na sygnalizacji świetlnej, detektorach bluetooth/Wi-Fi oraz kamerach. Kontrapas obsługiwały m.in. linie 103, 121, 140, 147 i 160, skracając pasażerom czas przejazdu nawet o 10 minut.

– Kontrapas realnie przyspieszał podróż o 2 do nawet 10 minut, pozwalał autobusom omijać korek i był jednym z elementów, który promował komunikację publiczną jako alternatywę dla samochodu – podsumowuje Michał Felon, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.

Z początkiem lipca kontrapas zostanie zdemontowany w związku z budową Obwodnicy Witomina. W jego miejsce, między przystankiem Okrężna a pętlą na ul. Sosnowej, powstanie buspas – dostępny przez cały dzień dla autobusów jadących w kierunku centrum.

Na tym etapie wykonawca buduje infrastrukturę podziemną, przygotowuje przeplotkę między jezdniami i tworzy nowy układ drogowy po północnej stronie ul. Chwarznieńskiej. W kolejnych tygodniach rozpoczną się prace po stronie południowej, a całość zostanie domknięta docelowym skrzyżowaniem z obwodnicą Witomina oraz ciągiem pieszo-rowerowym. Docelowo buspasy przeniosą się na nową obwodnicę, a ul. Chwarznieńska odzyska dwa pasy ruchu dla wszystkich pojazdów.

Budowa Obwodnicy Witomina, widok prac z lotu ptaka (fot. Marcin Mielewski, ZDIZ Gdynia)
Budowa Obwodnicy Witomina, widok prac z lotu ptaka (fot. Marcin Mielewski, ZDIZ Gdynia)

Znaczenie dla miasta

Likwidacja kontrapasa nie oznacza rezygnacji z priorytetu dla transportu zbiorowego – przeciwnie, to etap większej inwestycji, która w dłuższej perspektywie poprawi komunikację dla zachodnich dzielnic Gdyni. Jak podkreśla Michał Felon z ZDiZ Gdynia:

– Kontrapas był dowodem na to, że nawet niekonwencjonalne rozwiązania mogą znacząco poprawić punktualność i komfort jazdy komunikacją miejską.

Likwidacja kontrapasa obejmuje odcinek od ul. Okrężnej do końca dwupasowej jezdni Chwarznieńskiej. W jego miejsce od 1 lipca wyznaczony zostanie buspas, z którego będą korzystać pojazdy ZKM Gdynia jadące w kierunku centrum. Przejazd nowym pasem dla autobusów możliwy będzie od przystanku Okrężna 1 aż do pętli przy ul. Sosnowej na Witominie. Na tym fragmencie obowiązywać będzie ograniczenie prędkości do 50 km/h. Równolegle samochody osobowe i motocykle będą poruszać się lewym pasem jezdni w stronę centrum miasta.

– Gdynia Zachód to dziś jeden z najbardziej dynamicznie rozwijających się obszarów miasta, a Chwarznieńska to jego główny kanał komunikacyjny. Zmiana organizacji ruchu jest konieczna, ale tylko tymczasowa. Po zakończeniu inwestycji przywrócimy dwa pasy, a nowe buspasy powstaną już na samej obwodnicy – zapowiada Paweł Filar, naczelnik Wydziału Inwestycji Urzędu Miasta Gdyni.

Co dalej z budową?

W kolejnym etapie prac wykonana zostanie kanalizacja sanitarna niemal w środku jezdni. Roboty będą prowadzone w weekendy, z ręcznym sterowaniem ruchem, by zminimalizować utrudnienia. Następnie prace przeniosą się na południową stronę ul. Chwarznieńskiej, a cały układ ruchu zostanie przekierowany na nową północną jezdnię.

Pojawi się również ciąg pieszo-rowerowy, a po zakończeniu robót kierowcy skorzystają z docelowego układu drogowego – ze skrzyżowaniem ul. Chwarznieńskiej z obwodnicą dzielnicy Witomino.

Na budowie obwodnicy Witomina trwają obecnie prace nad obiektami mostowymi, układaniem fundamentów i zbrojeń oraz przekładkami sieci technicznych. Gotowa jest już kanalizacja deszczowa na skrzyżowaniu z ul. Chwarznieńską, trwają też roboty ziemne na odcinku Witomińska – Kielecka. Wykonawca uzyskał nawet decyzję derogacyjną na przeniesienie mrowisk, które kolidowały z inwestycją.

Komentarze