Doppelmayr dostarczy DPP Praga nowe wagony do kolejki linowej Petřín
17 sierpnia czeska spółka Dopravní podnik hl. m. Prahy dokonała wyboru najkorzystniejszej oferty w przetargu na dostawę dwóch nowych wagonów do kolejki linowej Petřín
Dostawcą będzie spółka Doppelmayr lanové dráhy, spol. s r. o., która w 100% należy do austriacko-szwajcarskiej grupy Doppelmayr/Garaventa Group. Cena zwycięskiej oferty to 137,7 mln CZK (ok. 25 694 820,00 PLN). Suma robi wrażenie, natomiast jest i tak o 12,3 mln CZK niższa od przewidywanej wartość kontraktu. O wyborze samego projektu kolejki pisaliśmy w TransInfo już wcześniej.
dwie oferty
W ramach kolejkowego przetargu, do DPP Praga wpłynęły oferty od dwóch podmiotów:
- Doppelmayr lanové dráhy, spol. s r. o.,
- Leinter S.p.A./AG. z Włoch.
Już wiadomo, że produkcją obu wagonów kolejki linowej Petrin zajmie się grupa Doppelmayr/Garaventa. Pojazdy powstaną w Szwajcarii. Dokumentacja produkcyjna całego projektu powstanie w siedzibie Garaventa AG w Uetendorfie. Wagony będą produkowane przez siostrzaną firmę CWA Constructions SA w Olten, która specjalizuje się w kabinach kolejek linowych. To jeden z największych producentów na świecie, którego fabrykę opuszcza co roku ponad dwa tysiące kabin. Systemy sterowania i kontroli kolei linowych dla kolejki linowej Petrin powstaną w Oberdorf w siostrzanej firmie Frey AG Stan, producentem kabli będzie szwajcarska firma Fatzer AG z grupy BRUGG.
Sama produkcja pojazdów potrwa 11 miesięcy. Z kolei przebudowa toru mniej więcej rok.
Skomplikowany projekt
Warto podkreślić fakt, że produkcja kabin ruszy dopiero w przyszłym roku, ponieważ po zawarciu umowy z producentem, teraz studio projektowe Anna Marešová musi wykonać dokumentację produkcyjną pojazdów, którą z kolei musi jeszcze zatwierdzić czeski Urząd Kolejowy.
-„Z nowych przeszklonych wagoników kolejki linowej Petrin roztacza się niepowtarzalny widok na całą Pragę. Głęboko wierzę, że projektanci i producenci będą w stanie przełożyć nowy projekt, tak aby kolej linowa nadal współtworzyła unikalny wizerunek praskiego Petřína. W przyszłym roku chcemy rozpocząć przebudowę toru, w tym renowację stoku, a jednocześnie rozpocząć faktyczną produkcję nowych pojazdów” – powiedział Zdeněk Hřib, zastępca prezydenta Pragi.
Parametry techniczne
Nowe wagony kolejki Petrin będą miały 12,3 m długości i 2,45 m szerokości, a ich rozstaw będzie wynosił 1435 mm. Będą miały 19 miejsc siedzących i mogą pomieścić do 100 pasażerów stojących. Dokładna liczba osób zostanie określona na podstawie dokumentacji produkcyjnej oraz całkowitej masy końcowej pojazdu.
Mniejsza masa końcowa pojazdu pozwoli na zwiększenie jego użyteczności. Producent udziela na pojazdy gwarancji na okres 72 miesięcy, czyli 6 lat.
Nadwozie pojazdu zostanie podzielone na cztery przedziały dla pasażerów, które będą od siebie odseparowane, czyli nie będą przejezdne. Poszczególne sekcje będą dostępne z obu stron wagonów, będą miały stopniowaną podłogę, przy czym stopniowanie będzie odpowiadać średniemu nachyleniu toru.
Każda sekcja będzie miała siedzenia, poręcze, poręcze poziome i pionowe. Przegrody zamykane będą dwuskrzydłowymi szklanymi drzwiami przesuwnymi, sterowanymi centralnie z każdej strony niezależnie od stanowiska operatora. Samochody będą wyposażone w przemysłowe kamery z przodu, które rejestrować będą przestrzeń bezpośrednio przed samochodem. Sygnał z kamer będzie przekazywany do urządzenia wyświetlającego na stanowisku operatora, a także do sterowni kolejki linowej.
Cztery osie
Dwuosiowa konstrukcja kolejki linowej Petrin wsparta jest na czterech kołach jezdnych na szynach. Średnica kół wynosi 550 mm i są one indywidualnie montowane za pomocą wsporników kątowych i resorowane za pomocą bezobsługowych pustych sprężyn gumowych. Z jednej strony są płaskie, z drugiej posiadają podwójny kołnierz, który podtrzyma sprężynowy hydrauliczny hamulec szynowy bez konieczności stosowania dodatkowych podpór czy rolek podtrzymujących. Zastosowanie hamulca szynowego umożliwi usunięcie linek hamulcowych, które wykorzystują istniejącą technologię kolejki linowej Petrin.
Linka holownicza zostanie zamocowana do pojazdu za pomocą bębna linowego, który umożliwia łatwe i szybkie skrócenie liny. Konstrukcja podwozia umożliwia dostęp do wszystkich ważnych podzespołów przez włazy w podłodze. W ten sposób możliwa będzie łatwa zmiana koła na stacji bez użycia urządzenia podnoszącego.
Wreszcie, kolejka linowa Petřín otrzyma również całkowicie nowy system sterowania, który zapewni, że sterowanie napędem, sterowanie samochodem, zdalne sterowanie i inne części będą wzajemnie kompatybilne, certyfikowane i homologowane jako jedna jednostka. Będzie wyposażony w system zdalnego monitoringu i komunikacji biegnący wzdłuż toru u podnóża toru.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze