Czy komunikacja da Zieloną Stolicę?
Wrocław jest w gronie 14 miast walczących o tytuł Zielonej Stolicy Europy w 2019 r. Finaliści zostaną wyłonieni w czerwcu bieżącego r.. My sprawdzamy, jakie atuty ma nasze miasto. Tym razem przyglądamy się zrównoważonej mobilności i planom Wrocławia na rozwój alternatywnych dla aut środków transportu.
Miasta przyjazne do życia to takie, gdzie ruch pieszy to ponad 25% udziału w całym ruchu miejskim, a sprawny transport publiczny, rowery czy transport rzeczny zastępują transport samochodowy.
Jest możliwe pogodzenie kierowców i transportu publicznego z priorytetem wysokiej jakości warunków dla pieszych i rowerzystów, ale nie na odwrót. Nie da się stworzyć miasta dla ludzi, uznając za priorytet komunikację samochodową – Jan Gehl
We Wrocławiu struktura przemieszczania się po mieście na razie wygląda tak, że ponad 40% mieszkańców deklaruje poruszania się samochodem, a na tysiąc osób przypada 600 aut. W Berlinie jest ich tylko 324. Ruch pieszy jest tymczasem na poziomie 18%.
Dlatego w najnowszym „Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Wrocławia” oraz aplikacji Wrocławia, złożonej w celu przyznania tytułu Zielonej Stolicy Europy, dużo miejsca poświęca się zrównoważonej mobilności i alternatywnym środkom transportu. Cel jest taki, żeby w 2020 r. już 60% to był transport niesamochodowy.
Zrównoważone priorytety
Wrocław deklaruje, że stawia w transporcie na tramwaje, kolej, rowery i zmianę struktury dróg, tak by te najważniejsze możliwie najdalej odsunąć od centrum miasta. Władze zapowiedziały również mocniejsze wykorzystanie rzeki w transporcie miejskim. Miasto ma już spory potencjał, szczególnie w infrastrukturze kolejowej, trzeba go tylko dobrze wykorzystać i zintegrować z innymi środkami transportu.
Plany tramwajowe, integracja z koleją
Najwięcej konkretnych kierunków na rozwój ruchu tramwajowego na najbliższe lata zostało zapisane we Wrocławskim Planie Tramwajowym. Tworzy on wyraźny szkielet rozbudowy i integracji komunikacji miejskiej z koleją aglomeracyjną. Dużo miejsca poświęcono budowie nowych torowisk. WPT określa ok. 60-70 km nowych tras (ok. 40 zadań inwestycyjnych), do realizacji w tempie 3-4 km rocznie. Zatem całość programu jest do zrealizowania w ciągu ok. 20 (30) lat. Na najbliższą perspektywę czasową (finansowania unijnego) przewiduje się intensyfikację inwestycji „tramwajowych” i realizację w ciągu 5 lat (do 2022 r.) ok. 15 km nowych tras.
Ważna jest też integracja i wspólne działanie w obszarze aglomeracji. Na terenie Wrocławia mają powstać dodatkowe przystanki kolejowe, przy okazji modernizacji linii kolejowych (np. do Jelcza czy Świdnicy przez Sobotkę). Są plany integracji węzłów przesiadkowych i tworzenia parkingów typu park&ride.
Ruch rowerowy i piesi
Rower jest przede wszystkim transportem ekologicznym, tanim dla mieszkańców, korzystnym dla całego społeczeństwa, cichym, a w dodatku często szybszym, w warunkach miejskich, niż samochód. W tej chwili we Wrocławiu jest 255 km tras rowerowych i 98 km dodatkowych na wałach wrocławskich rzek. Plany są jeszcze bardziej ambitne, łącznie ze stworzeniem rowerowo-pieszej obwodnicy Wrocławia. Są już nawet przetargi na pierwsze fragmenty takiej obwodnicy.
Działania na rzecz rowerzystów i pieszych są w miastach na całym świecie mocno wspierane, bo to aktywna mobilność. ? Jej rozwój przyczynia się nie tylko do zmniejszenia problemów transportowych, poprawy bezpieczeństwa i stanu środowiska, ale także sprawia, że dzięki regularnej aktywności fizycznej mieszkańcy są zdrowsi ? mówi Tomasz Stefanicki, oficer pieszy we wrocławskim Urzędzie Miejskim.
Pierwszy trend to wykorzystywanie atutów rzek. Są przeszkodą dla tradycyjnego transportu, ale dla pieszych i rowerzystów tworzą wygodne korytarze pod wytyczenie długich, bezkolizyjnych szlaków.
? W ostatnich latach stara się to wykorzystać wiele miast, ale rzadko które ma tak duży potencjał, jak Wrocław. Modernizowane są bulwary, powstają promenady wzdłuż Odry i fosy miejskiej, przejazdy i przejścia pod mostami. Co więcej, oprócz gęstej sieci rzek, mamy bardzo rozbudowany węzeł kolejowy, który także rezerwuje nam przestrzeń pod trasy pieszo-rowerowe. Tego typu szlakiem ma być Promenada Krzycka, której pierwsze fragmenty powstaną w tym roku, a całość zdefiniuje nowe studium urbanistyczne Wrocławia ? opowiada Tomasz Stefanicki.
Drugi trend to rozwój stref uspokojonego ruchu. We Wrocławiu ponad połowa ulic jest już objęta różnymi formami uspokajania ruchu ? głównie strefami tempo-30 oraz strefami zamieszkania. ? To mocno wpływa na zwiększenie swobody poruszania się pieszych i rowerzystów oraz spadek liczby wypadków z ich udziałem. Szczególnie te zmiany można obserwować w centrum Wrocławia. Dobrym przykładem jest ul. św. Antoniego, gdzie właśnie uspokojono ruch, pojawiła się zieleń, mała architektura, a cała ulica stała się bardziej przyjazna pieszym i rowerzystom ? wyjaśnia oficer pieszy.
E-mobilność i auta elektryczne
Rząd zapowiada, że stawia na elektromobilność, czyli ekologiczny transport pojazdami napędzanymi na prąd. Niedawno przedstawiciele kilkudziesięciu polskich miast podpisali list intencyjny, który ma rozpocząć rewolucję na polskich ulicach. Porozumienie, pod którym podpisali się również przedstawiciele Wrocławia, zakłada zwiększenie liczby autobusów elektrycznych na drogach, a szczególnie w ramach istniejących systemów komunikacji zbiorowej. Jest co robić, bo na koniec 2016 r. autobusy elektryczne stanowiły zaledwie 0,3% wszystkich autobusów obsługujących komunikację zbiorową w Polsce. Zgodnie z planami polskich samorządów oraz prognozami rządowymi, za pięć lat po ulicach polskich miast i gmin będzie jeździć ok. tysiąca autobusów z napędem elektrycznym.
Niedawno w magistracie podpisano umowę na stworzenie pierwszej w Polsce miejskiej wypożyczalni aut elektrycznych. Efektem będzie pojawienie się na ulicach miasta 200 elektrycznych Nissanów Leaf i systemu stacji ładowania. W tej chwili aut elektrycznych zarejestrowanych stolicy Dolnego Śląska jest tylko 60.
Wrocław walczy o tytuł Zielonej Stolicy Europy w 2019 r.
Wrocław jest w gronie 14 miast walczących o tytuł Zielonej Stolicy Europy 2019. Zwycięzca zostanie ogłoszony w czerwcu 2017. Tytuł Zielonej Stolicy Europy przyznawany jest za działania w zakresie ochrony środowiska i inicjatywy na rzecz podniesienia standardów ekologicznych.
Kandydatury oceniane są na podstawie 12 wskaźników: lokalnego wkładu na rzecz zapobiegania globalnej zmiany klimatu, zarządzania transportem miejskim, terenów zieleni miejskiej, zwalczania hałasu, wytwarzania odpadów i zarządzania nimi, ochrony przyrody i różnorodności biologicznej, jakości powietrza, zużycia wody, oczyszczania ścieków, ekoinnowacji i trwałego zatrudnienia, zarządzania środowiskiem na poziomie władz lokalnych i sprawności energetycznej.
Z badań wynika, że wrocławianie chcą rozwoju transportu zbiorowego, nawet kosztem ruchu samochodowego. Najważniejszym zadaniem miasta jest zaś polityka ekologiczna i budowa parków (co potwierdza także fakt, że ponad 30% budżetu obywatelskiego zostanie w 2017 r. przeznaczone na zielone inwestycje).
„
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze