Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

29 maja ruszą Wrocławskie Linie Turystyczne 2022

infotrans
28.05.2022 11:00
0 Komentarzy

Już w tę niedzielę czeka nas Inauguracja Wrocławskich Linii Turystycznych.

Pod tym szyldem przez całe lato regularnie kursować będą historyczne tramwaje i autobusy, które połączą najważniejsze atrakcje miasta. Nowością od tego roku jest oznaczenie linii. Tramwajowa będzie nosiła literę T, a autobusowa – A.

Dzięki miłośnikom

Organizatorem Wrocławskich Linii Turystycznych jest Biuro Partycypacji Społecznej Urzędu Miejskiego Wrocławia. Linię autobusową obsługuje Klub Sympatyków Transportu Miejskiego, natomiast tramwajową – Klub Sympatyków Transportu Miejskiego razem z Towarzystwem Miłośników Wrocławia oraz Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacyjnym.

-„Zapraszamy wszystkich wrocławian, którzy chcą udać się w sentymentalną podróż w czasie, oraz turystów chcących w nietypowy sposób zwiedzić Wrocław. Niektóre kursy organizowane będą po zmroku, żeby z okien tramwaju podziwiać rozświetlone zabytki – zaprasza Krzysztof Kołodziejczyk, prezes Klubu Sympatyków Transportu Miejskiego.

To już tradycja, że we Wrocławiu w okresie letnim uruchamiana jest specjalna linia tramwajowa obsługiwana przez sędziwe wagony, które już dawno odeszły na zasłużoną emeryturę.

-„Tkwi w nich coś magicznego, dlaczego nasz Klub od ponad dziesięciu lat zajmuje się ratowaniem pojazdów komunikacji miejskiej, które muszą ustąpić miejsca nowoczesnym tramwajom i autobusom. Wrocławskie Linie Turystyczne to doskonała okazja, żeby zaprosić wrocławian na podróż w czasie – mówi Krzysztof Kołodziejczyk.

fot. KSTM

Jakie pojazdy?

Z pewnością zobaczymy na linii wagon o numerze 1444, pieszczotliwie zwany Enusią.

-„To skrót od oznaczenia typu 4N1, gdzie litera N oznaczała tramwaj znormalizowany. Ten egzemplarz został wyprodukowany przez Chorzowską Wytwórnię Konstrukcji Stalowych (Konstal Chorzów) w 1960 r., a pasażerów woził do 1991 r. Później stał się wozem gospodarczym MPK – opowiada Tomasz Sielicki, historyk transportu.

Po wycofaniu ze służby został odkupiony przez Klub, który wyremontował pojazd, przywracając mu oryginalną kremowo-niebieską barwę oraz oznaczenia. Wśród innych tramwajów wymienić trzeba ostatni zachowany przegubowiec typu 102Na o numerze 2069.

-„Ten egzemplarz pochodzi z 1972 r. W tym roku obchodzi zatem swoje półwiecze – tłumaczy Sielicki. – Pojawienie się tramwajów tego typu było prawdziwą rewolucją we Wrocławiu. Wagony te odznaczały się o wiele większą szybkością, wyższym poziomem bezpieczeństwa oraz komfortu jazdy za sprawą miękkich siedzeń. Poza tym były znacznie pojemniejsze. Na pokładzie mogło znaleźć się jednorazowo 185 pasażerów – uzupełnia Sielicki.

Na ulicach zobaczymy zatem także należący do MPK Wrocław tramwaj Gustaw, czyli wagon typu N z 1956 r., a także obsługiwane przez TMW przedwojenne tramwaje typu Standard o numerach 1209 (Baba Jaga) i 1217 (Juliusz) lub typu N o numerze 1336 (Mikołaj) z 1956 r. Miłośnicy autobusów również znajdą coś dla siebie. Na linii pojawią się takie pojazdy, jak Jelcz 080 z 1980 r., Ikarus 260 z 1986 r., Jelcz M11 z 1990 r. czy Ikarusy 280 z 1990 i 1995 r. – Wyjątkową atrakcją będą jednak słynne ogórki, czyli autobusy Jelcz 043 (wersja podmiejska) oraz Jelcz 272Mex (wersja miejska), które przewidzieliśmy do obsługi linii. O tym, jaki tabor pojedzie w danym dniu, Klub będzie informować na bieżaco na Facebooku na profilu Wrocławskich Linii Turystyczych.

fot. KSTM

Którędy pojedziemy?

Nowością od tego roku jest oznaczenie linii. Tramwajowa będzie nosiła literę T, a autobusowa – A. Co ciekawe, oznakowanie ma nawiązywać do starych tablic przystankowych – okrągłych żółtych tarcz z czerwonymi literami. Linie zostały tak opracowane, aby łączyły ze sobą różne atrakcje miasta, jak na przykład ogród zoologiczny, Hydropolis czy Centrum Historii „Zajezdnia”. Linia tramwajowa połączy Operę z dawną zajezdnią tramwajową na Dąbiu (obecnie „Czasoprzestrzeń”). Autobusy pojadą po trasie okrążającej miasto – z Opery do Centrum Historii Zajezdnia, ponownie do Opery, następnie do Hydropolis i z powrotem do Opery.

Punktem centralnym obu linii jest pl. Teatralny. – Tramwaje odjeżdżają z bocznego toru, z przystanku turystycznego. Autobusy zaś z sąsiednich przystanków, z których korzystają także regularne linie tramwajowe – tłumaczy Krzysztof Kołodziejczyk. Od 29 maja do 26 czerwca linie funkcjonują w każdą niedzielę, a od 2 lipca do 4 września w każdą sobotę, niedzielę oraz święta. Na linii tramwajowej T pojawią się zawsze trzy zabytkowe tramwaje, które odjeżdżać będą co pół godziny – od 12.00 do 18.00. Jeden należący do KSTM, drugi należący do Towarzystwa Miłośników Wrocławia, a trzeci do MPK Wrocław.

Z okien tramwajów lub autobusów będzie można obejrzeć najważniejsze zabytki, takie jak Katedrę, Uniwersytet lub Halę Stulecia czy przejechać się po zabytkowych mostach. – Gratką dla miłośników komunikacji i pasjonatów historii Wrocławia będzie przejazd po nieużywanych na codzien torowiskach, m.in. dookoła malowniczego parku Szczytnickiego – mówi Krzysztof Kołodziejczyk.

Trasa stała linii tramwajowej T:

Opera – Świdnicka – Podwale – Krupnicza – Kazimierza Wielkiego – Galeria Dominikańska – Oławska – R. Traugutta – pl. Powstańców Warszawy – Most Pokoju – S. Wyszyńskiego – H. Sienkiewicza – Grunwaldzka – Most Szczytnicki – J. Kochanowskiego – L. Różyckiego – Stadion Olimpijski – I. J. Paderewskiego – A. Mickiewicza – A. Wajdy – Z. Wróblewskiego – Zajezdnia „Dąbie” (Czasoprzestrzeń);

Zajezdnia „Dąbie” (Czasoprzestrzeń) – Z. Wróblewskiego – A. Wajdy – Most Zwierzyniecki – M. Curie-Skłodowskiej – pl. Grunwaldzki – Piastowska – H. Sienkiewicza – pl. J. Bema – Mosty Młyńskie – św. Jadwigi – Most Piaskowy – Grodzka – Nowy Świat – Kazimierza Wielkiego – Widok – Opera.

-„W związku z planowanymi w okresie wakacyjnym remontami linia będzie czasowo kursowała według zmienionych rozkładów jazdy, o czym będziemy informować na bieżąco – zapowiada prezes KSTM.

Ciekawym urozmaiceniem tegorocznej oferty będą kursy nocne po trasach, które połączą szczególnie widowiskowo podświetlone zabytki. Kursy te będą odbywać się w godz. około 21.00-23.00.

Trasa stała linii autobusowej A:

Opera – Świdnicka – Arkady – Powstańców Śląskich – Wielka – Krucza – Inżynierska – Aleja Pracy – Grabiszyńska – Centrum Historii „Zajezdnia” – Grabiszyńska – pl. Legionów – Piłsudskiego – Arkady – Świdnicka – Opera – Widok – Szewska – Grodzka – Most Uniwersytecki – Drobnera – pl. Bema – Sienkiewicza – Wyszyńskiego – Most Pokoju – pl. Powstańców Warszawy – pl. Wróblewskiego – Walońska – Na Grobli – Hydropolis – Okólna – Na Niskich Łąkach – Traugutta – pl. Wróblewskiego – Traugutta – Oławska – Galeria Dominikańska – Skargi – Teatralna – Opera.

Na Wrocławskich Liniach Turystycznych obowiązuje taryfa miejska. Bieżąca lokalizacja pojazdów będzie pokazywana w serwisie kiedyprzyjedzie.pl, gdzie zostaną opublikowane rozkłady Wrocławskich Linii Turystycznych. Więcej szczegółów na https://kstm.pl/pl/wroclawskie-linie-turystyczne.html

Komentarze