Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Zajezdnia Helenówek zmienia się w nowoczesny Zakład Techniki MPK Łódź. Jaka jest jej historia?

infotram
12.11.2024 16:45
0 Komentarzy

Ponad stuletni budynek zajezdni tramwajowej Helenówek, położony przy ul. Zgierskiej 256 w Łodzi, przechodzi gruntowną metamorfozę, by stać się nowoczesnym Zakładem Techniki.

W nowej roli zajezdnia będzie miejscem, gdzie kompleksowo naprawiany i modernizowany będzie tabor Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Łodzi (MPK Łódź). Historia tego miejsca, sięgająca początków elektrycznej komunikacji miejskiej, jest fascynującym świadectwem rozwoju transportu publicznego w regionie.

Spis treści:

  1. Jakie znaczenie miała zajezdnia Helenówek dla rozwoju komunikacji miejskiej w Łodzi i okolicach na początku XX wieku?
  2. Jakie były główne przyczyny zamknięcia zajezdni Helenówek w 2012 roku?
  3. Jakie zmiany i funkcje przewidziano dla zajezdni Helenówek po jej modernizacji jako Zakładu Techniki MPK Łódź?

Od 1922 roku

Zajezdnia Helenówek została wybudowana w 1922 roku jako odpowiedź na rosnące potrzeby transportowe Łódzkich Wąskotorowych Elektrycznych Kolei Dojazdowych. Powstała w ówczesnej wsi Radogoszcz i początkowo obsługiwała kursy tramwajowe do pobliskich miejscowości, takich jak Zgierz i Ozorków. Decyzja o budowie zajezdni była częścią szerszej strategii rozwoju komunikacji miejskiej, która na przełomie XIX i XX wieku nabierała rozpędu.

Łódź, będąca pionierem nowoczesnych rozwiązań komunikacyjnych, była pierwszym miastem na terenie zaboru rosyjskiego oraz dziesiątym w całym Cesarstwie Rosyjskim, które wprowadziło elektryczne tramwaje. Ciekawostką jest fakt, że miasto nigdy nie doczekało się tramwajów konnych, mimo że istniały takie plany. Po pojawieniu się elektrycznego transportu mieszkańcy z niedowierzaniem mówili o „tramwaju co bez konia chodzi”.

W okresie II wojny światowej zajezdnia znalazła się pod niemieckim zarządem jako część Litzmannstädter Elektrische Zufuhrbahnen. Po zakończeniu wojny przywrócono polską nazwę przedsiębiorstwa, a w 1948 roku zlikwidowano Łódzkie Wąskotorowe Elektryczne Koleje Dojazdowe. Zajezdnia została przekazana Miejskim Zakładom Komunikacyjnym, które w 1951 roku przekształcono w MPK Łódź. W latach 50. i 60. infrastruktura zajezdni została rozbudowana, aby sprostać obsłudze linii miejskich.

W latach 1997–2002 w zajezdni powstawały tramwaje Konstal 803N, a także przechowywano tam wagony prywatne. Mimo bogatej historii, zajezdnia Helenówek zakończyła swoją działalność w 2012 roku z powodu złego stanu technicznego. Teraz, po latach, ponownie budzi się do życia, otwierając nowy rozdział swojej historii jako miejsce, które wesprze rozwój nowoczesnego taboru tramwajowego w Łodzi.

Komentarze