Zajezdnia Helenówek zmienia się w nowoczesny Zakład Techniki MPK Łódź. Jaka jest jej historia?
Ponad stuletni budynek zajezdni tramwajowej Helenówek, położony przy ul. Zgierskiej 256 w Łodzi, przechodzi gruntowną metamorfozę, by stać się nowoczesnym Zakładem Techniki.
W nowej roli zajezdnia będzie miejscem, gdzie kompleksowo naprawiany i modernizowany będzie tabor Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Łodzi (MPK Łódź). Historia tego miejsca, sięgająca początków elektrycznej komunikacji miejskiej, jest fascynującym świadectwem rozwoju transportu publicznego w regionie.
Spis treści:
- Jakie znaczenie miała zajezdnia Helenówek dla rozwoju komunikacji miejskiej w Łodzi i okolicach na początku XX wieku?
- Jakie były główne przyczyny zamknięcia zajezdni Helenówek w 2012 roku?
- Jakie zmiany i funkcje przewidziano dla zajezdni Helenówek po jej modernizacji jako Zakładu Techniki MPK Łódź?
Od 1922 roku
Zajezdnia Helenówek została wybudowana w 1922 roku jako odpowiedź na rosnące potrzeby transportowe Łódzkich Wąskotorowych Elektrycznych Kolei Dojazdowych. Powstała w ówczesnej wsi Radogoszcz i początkowo obsługiwała kursy tramwajowe do pobliskich miejscowości, takich jak Zgierz i Ozorków. Decyzja o budowie zajezdni była częścią szerszej strategii rozwoju komunikacji miejskiej, która na przełomie XIX i XX wieku nabierała rozpędu.
Łódź, będąca pionierem nowoczesnych rozwiązań komunikacyjnych, była pierwszym miastem na terenie zaboru rosyjskiego oraz dziesiątym w całym Cesarstwie Rosyjskim, które wprowadziło elektryczne tramwaje. Ciekawostką jest fakt, że miasto nigdy nie doczekało się tramwajów konnych, mimo że istniały takie plany. Po pojawieniu się elektrycznego transportu mieszkańcy z niedowierzaniem mówili o „tramwaju co bez konia chodzi”.
W okresie II wojny światowej zajezdnia znalazła się pod niemieckim zarządem jako część Litzmannstädter Elektrische Zufuhrbahnen. Po zakończeniu wojny przywrócono polską nazwę przedsiębiorstwa, a w 1948 roku zlikwidowano Łódzkie Wąskotorowe Elektryczne Koleje Dojazdowe. Zajezdnia została przekazana Miejskim Zakładom Komunikacyjnym, które w 1951 roku przekształcono w MPK Łódź. W latach 50. i 60. infrastruktura zajezdni została rozbudowana, aby sprostać obsłudze linii miejskich.
W latach 1997–2002 w zajezdni powstawały tramwaje Konstal 803N, a także przechowywano tam wagony prywatne. Mimo bogatej historii, zajezdnia Helenówek zakończyła swoją działalność w 2012 roku z powodu złego stanu technicznego. Teraz, po latach, ponownie budzi się do życia, otwierając nowy rozdział swojej historii jako miejsce, które wesprze rozwój nowoczesnego taboru tramwajowego w Łodzi.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze