Zagrzeb ma już 14. tramwajów Končar TMK 2400. Kolejne w drodze
Czternasty z dwudziestu nowych niskopodłogowych tramwajów TMK 2400 oficjalnie wyjechał dziś na linię numer 9, łączącą Borongaj z Ljubljanicą.
To najnowszy etap szeroko zakrojonego programu modernizacji transportu publicznego w stolicy Chorwacji. Do końca roku planowane jest uruchomienie wszystkich 20 pojazdów, a w przyszłym roku ruszy dostawa kolejnych dwudziestu.
Rozkład jazdy:
- Jakie korzyści dla mieszkańców Zagrzebia przyniosą nowe niskopodłogowe tramwaje TMK 2400?
- W jaki sposób finansowana jest modernizacja taboru tramwajowego i autobusowego w stolicy Chorwacji?
- Jakie cele dotyczące elektryfikacji transportu publicznego wyznaczył sobie Zagrzeb na najbliższe lata?
Pierwsze nowe tramwaje od 15 lat
Nowe tramwaje to pierwsze od półtorej dekady pojazdy tego typu dostarczone do Zagrzebia. Wyprodukowane zostały przez lokalną firmę Končar – Električna vozila d.d., a każdy z nich ma długość 20,8 metra i zabiera na pokład 115 pasażerów. Pojazdy są w pełni niskopodłogowe, ciche i komfortowe, co znacznie poprawia dostępność usług przewozowych – zwłaszcza dla osób z ograniczoną mobilnością, rodziców z wózkami dziecięcymi i seniorów.
Nowa seria tramwajów TMK 2400 to nie tylko krok naprzód w kwestii dostępności, ale również ważny impuls w kierunku zrównoważonego rozwoju transportu. Niższy poziom hałasu, lepsze parametry jezdne oraz nowoczesne wyposażenie czynią podróżowanie tramwajem bardziej przyjaznym środowisku i mieszkańcom.
Wartość kontraktu na pierwsze 20 tramwajów to 47,2 mln euro brutto, z czego znaczącą część sfinansowano z unijnych funduszy w ramach Mechanizmu Odbudowy i Odporności (NPOO 2021–2026).
Transport publiczny jako priorytet miasta
Zagrzeb konsekwentnie realizuje plan transformacji miejskiego transportu publicznego. Program modernizacji obejmuje zarówno tabor tramwajowy, jak i autobusowy, a także budowę nowej infrastruktury ładowania i technicznego zaplecza.
Równolegle do inwestycji tramwajowych, Zagrzeb rozwija także flotę zeroemisyjnych autobusów. 21 października br. zaprezentowano dwa nowe autobusy elektryczne MAN Lion’s City 12E, które wyprodukowano w zakładach MAN w Starachowicach. Zasilane silnikiem o mocy 160 kW i bateriami o pojemności 480 kWh, pojazdy mają zasięg do 330 km i obsługują miejskie linie 117, 118, 113 i 140.
To dopiero początek – do lata 2026 roku do Zagrzebia trafi łącznie 70 takich autobusów, a celem miasta jest pełna elektryfikacja floty ZET w ciągu najbliższych 10 lat.
Nowoczesne tramwaje i autobusy, unijne wsparcie, lokalna produkcja i realne korzyści dla mieszkańców – Zagrzeb wyraźnie stawia na zielony, dostępny i efektywny transport publiczny.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok






Komentarze