Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Tramwaj do Wilanowa jeździ już rok. Znamy najnowsze dane dotyczące pasażerów

infotram
29.10.2025 14:30
0 Komentarzy

Równo rok temu, 29 października 2024 r. tramwaje wróciły do Wilanowa.  Pierwszy skład na uruchomionej trasie wyjechał z nowej zajezdni R5 na Annopolu. Od tego czasu z tego kierunku skorzystały miliony pasażerów.

Budowa trasy tramwajowej do Wilanowa stanowi jedną z największych inwestycji komunikacyjnych Warszawy ostatnich lat. Oprócz torowiska powstały nowe instalacje podziemne, jezdnie, chodniki i drogi rowerowe. Trasa o długości ok. 6,5 km biegnie przez Belwederską, Sobieskiego i al. Rzeczypospolitej. Jest to najdłuższy odcinek tramwajowy oddany do użytku w stolicy od lat 50. XX wieku i jeden z najdłuższych w kraju.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie znaczenie ma trasa tramwajowa do Wilanowa dla rozwoju komunikacji miejskiej w Warszawie?
  2. Które linie tramwajowe obsługują nową trasę i ilu pasażerów skorzystało z niej w pierwszym roku funkcjonowania?
  3. Jakie nowe inwestycje infrastrukturalne powstały w ramach budowy zajezdni R5 na Annopolu i jakie są jej możliwości techniczne?

Trzy linie tramwajowe na nowej trasie

Pierwszy tramwaj z pasażerami dotarł do terminala Miasteczko Wilanów 29 października o godz. 4:30. Na trasie kursują linie:

  • 14 – Wilanów–Politechnika–Ochota
  • 16 – Wilanów–Marszałkowska–Piaski
  • 19 – Stegny–Dw. Centralny–Bielany (od czerwca 2025 r.)
Tramwaj do Wilanowa
Tramwaj do Wilanowa/foto: UM Warszawa

Miliony pasażerów na jednej trasie

W ciągu roku z linii 14, 16 i 19 skorzystało łącznie 20 mln pasażerów – po 10 mln w każdym półroczu. Około 42 proc. podróży odbywa się na odcinku Miasteczko Wilanów–Goworka, z którego skorzystało 8,4 mln osób. Nowe przystanki cieszą się dużym wykorzystaniem – siedem z 10 najpopularniejszych przystanków na trasie tych linii znajduje się właśnie na trasie do Wilanowa: Dolna (966 tys.), Goworka (898 tys.), św. Bonifacego (880 tys.), Nałęczowska, Miasteczko Wilanów, Oś Królewska i Mangalia. Liderem pozostaje Centrum (1,5 mln wejść).

Największym zainteresowaniem cieszy się linia 16 – 14,2 mln pasażerów rocznie, z czego 6,4 mln na nowym odcinku. Z linii 14 skorzystało 3,4 mln osób (1,5 mln na nowym odcinku), a z linii 19 – 2,5 mln (500 tys. na nowym torowisku).

Nowoczesna zajezdnia na Annopolu

Uruchomienie trasy wiązało się z otwarciem nowej zajezdni tramwajowej R5 na Annopolu. Obiekt zajmuje 12 ha, posiada 16 km toru, 100 zwrotnic i 14 budynków serwisowych. Hala postojowa mieści 152 tramwaje. System zarządzania umożliwia automatyczne ustawianie zwrotnic i semaforów. Zajezdnia stawia na ekologię i zieleń.

Obecnie przypisanych jest do niej 93 tramwaje, codziennie wyjeżdża 60 brygad. Zatrudnionych jest 340 osób, w tym 204 motorniczych i 91 pracowników zaplecza. W grudniu planowane jest zwiększenie liczby pojazdów. R5 przygotowywana jest do obsługi kolejnych tras, m.in. na Zieloną Białołękę.

Tramwaj do Wilanowa/foto: UM Warszawa

Inwestycja na finiszu

Zasadnicze prace drogowe wzdłuż trasy zostały zakończone – jezdnie mają docelowy przekrój, kończą się roboty przy chodnikach i drogach rowerowych, trwa nasadzanie zieleni. Przygotowywane jest uruchomienie wspólnych torowisk autobusowo-tramwajowych (TTA). Trwają prace nad organizacją ruchu i programami sygnalizacji świetlnej.

Zarząd Dróg Miejskich podpisał umowę z firmą Efekt na przebudowę chodników i dróg rowerowych między ul. Dolną a al. Wilanowską. Wartość prac to ponad 6,5 mln zł, czas realizacji: 3 miesiące.

Komentarze