Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Sofia zamawia części zamienne do tramwajów PESA 122NaSF i Be 4/6S. Rusza duże postępowanie przetargowe

infotram
13.12.2025 12:30
0 Komentarzy

Miejski operator transportu w stolicy Bułgarii, Stolichen Elektrotransport EAD, ogłosił duże postępowanie przetargowe dotyczące dostaw części zamiennych do dwóch typów tramwajów – PESA 122NaSF oraz Be 4/6S.

Przetarg obejmuje aż 20 odrębnych pakietów (lotów), a jego łączna wartość szacunkowa wynosi 1,473 mln BGN.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie najważniejsze elementy obejmują dostawy części zamiennych dla tramwajów PESA 122NaSF i Be 4/6S w ogłoszonym przetargu w Sofii?
  2. Jakie wymagania muszą spełnić wykonawcy, aby zostać dopuszczeni do udziału w postępowaniu?
  3. Dlaczego przetarg na części zamienne jest istotny dla utrzymania i dalszej eksploatacji taboru tramwajowego w stolicy Bułgarii?

Zakres zamówienia – szeroka lista części do dwóch typów tramwajów

Postępowanie obejmuje bardzo zróżnicowany zestaw komponentów, które pozwolą na utrzymanie i modernizację floty tramwajowej w Sofii. Zamówienie przewiduje m.in. dostawy:

  • elementów pulpitu sterowniczego tramwajów PESA 122NaSF — w tym różnego rodzaju przycisków, przełączników, kluczy funkcyjnych, elementów sterowania drzwiami, oświetleniem, kierunkowskazami czy systemami bezpieczeństwa,
  • komponentów systemu monitoringu i informacji pasażerskiej – w tym wyświetlaczy TFT, kamer zewnętrznych i wewnętrznych, modułów CCTV, routerów GSM/UMTS oraz elementów systemu LED,
  • płytek sterujących i matryc LED do tablic kierunkowych,
  • elementów instalacji elektrycznych takich jak złącza M12 QUICKON czy kontaktowe moduły do przycisków,
  • wielofunkcyjnych terminali INC 90 stosowanych w tramwajach PESA,
  • kluczowych elementów napędowych – w tym kompletnych motor–reduktorów Siemens,
  • joysticków sterujących dla motorniczych,
  • elementów układów hamulcowych tramwajów Be 4/6S – w tym modułów Oerlikon, elektrozaworów Knorr-Bremse, regulatorów ciśnienia, presostatów i zaworów piaszczarek,
  • części systemów smarowania obrzeży kół w tramwajach Be 4/6S – dysze, pompy, zawory pneumatyczne,
  • elementów kompresorów stosowanych w tramwajach Be 4/6S,
  • czujników, przekaźników, kontaktorów, autonomicznych źródeł zasilania oraz wielu innych drobnych elementów technicznych związanych z codzienną eksploatacją taboru.

Każdy z 20 pakietów określa dokładną liczbę zamawianych części, ich typy, producentów oraz wymagania techniczne.

Plan realizacji dostaw – 36 miesięcy

Zamówienie zostało przewidziane jako wieloletnie — czas realizacji każdego pakietu wynosi 36 miesięcy, a wszystkie dostawy będą trafiać do:

  • centralnego magazynu operatora przy ul. Podpolkovnik Kalitin 30 w Sofii,
  • magazynu oddziału „Tramkar” przy bulwarze Car Boris III 126A.

Warunki finansowe i formalne

Operator przewidział standardowe dla bułgarskiego rynku procedury:

  • brak zaliczek,
  • płatność do 30 dni po dostawie i podpisaniu protokołu odbioru,
  • obowiązek wniesienia 1% wartości kontraktu jako gwarancji jego należytego wykonania,
  • oferty składane wyłącznie elektronicznie poprzez platformę e-zamówień publicznych.

Postępowanie jest otwarte dla wszystkich zainteresowanych wykonawców, przy czym konieczne jest wykazanie:

  • odpowiedniego obrotu finansowego z ostatnich trzech lat (inne wartości dla każdego pakietu),
  • co najmniej jednej dostawy części do taboru tramwajowego, trolejbusowego, autobusowego lub kolejowego w ostatnich trzech latach.

Jedynym kryterium cenowym pozostaje najniższa cena (waga 80%), natomiast pozostałe 20% punktów przyznaje się za warunki gwarancji i termin realizacji dostawy.

Swing Sofia 1
Tramwaj Swing dla Sofii

Znaczenie dla eksploatacji tramwajów w Sofii

Tramwaje PESA 122NaSF, dostarczone kilka lat temu przez bydgoskiego producenta, są jednym z najnowocześniejszych typów taboru w Sofii. Drugim typem są starsze, ale nadal eksploatowane szwajcarskie tramwaje Be 4/6S.
Zakres zamówienia pokazuje, że operator planuje długoterminowe i systemowe utrzymanie taboru, zapewniając dostępność podzespołów niezbędnych do sprawnego funkcjonowania komunikacji miejskiej.

Tak kompleksowy przetarg pozwoli również na minimalizację przestojów, poprawę jakości usług i zapewnienie odpowiednich standardów bezpieczeństwa.

Komentarze