Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Remont tramwajów Skoda 19T. MPK Wrocław podpisało umowę

infotram
10.10.2024 16:45
0 Komentarzy

Wrocławskie MPK rozpoczyna jedną z największych inwestycji w tabor tramwajowy w swojej historii. 10 października przewoźnik podpisał umowę z firmą SAATZ na remont sześciu dwukierunkowych tramwajów Skoda 19T, o wartości 36,5 miliona złotych.

Jednak plan jest znacznie szerszy – jeśli MPK zdecyduje się na rozszerzenie kontraktu, modernizacji poddane zostaną wszystkie 31 posiadanych tramwajów tego typu, co oznacza koszt na poziomie 186 milionów złotych.

Spis treści:

  1. Dlaczego MPK Wrocław zdecydowało się na remont Skód 19T zamiast zakupu nowych tramwajów?
  2. Jakie udogodnienia dla pasażerów zostaną wprowadzone w zmodernizowanych Skodach 19T?
  3. Jakie znaczenie mają dwukierunkowe tramwaje w infrastrukturze tramwajowej Wrocławia?
Skoda 19T
Skoda 19T/foto: UM Wrocław

Zakres modernizacji Skód 19T

Remont Skód 19T będzie gruntowny. Jak podkreślił Witold Woźny, prezes MPK Wrocław, tramwaje zostaną rozebrane do najmniejszej śrubki, a cała konstrukcja przejdzie weryfikację. W ramach modernizacji Skody otrzymają nowe, energooszczędne napędy, zmodernizowane wózki, nowoczesne kabiny motorniczego oraz system do zliczania pasażerów. Wymienione zostaną także systemy monitoringu i informacji pasażerskiej oraz zainstalowane nowoczesne LED-owe oświetlenie.

Zmodernizowane pojazdy będą również lepiej dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, co ma zwiększyć komfort i bezpieczeństwo podróży. Remont jednego tramwaju to wydatek rzędu 6 milionów złotych, co czyni go znacznie tańszą opcją w porównaniu z zakupem nowego dwukierunkowego pojazdu, który kosztuje od 14 do 16 milionów złotych.

Dlaczego modernizacja dwukierunkowych tramwajów?

Dwukierunkowe Skody 19T są szczególnie ważne w kontekście wrocławskiej infrastruktury tramwajowej. W mieście znajdują się dwa miejsca, gdzie zamiast klasycznych pętli zlokalizowane są krańcówki: przy stadionie miejskim oraz przy Świeradowskiej. Dzięki dwukierunkowej konstrukcji, tramwaje mogą zmieniać kierunek jazdy bez potrzeby korzystania z pętli. Choć w przyszłości niektóre krańcówki, takie jak „Gaj”, mogą stracić na znaczeniu, obecnie linie 18 i 21 obsługujące trasy z Gaju na Królewiecką bazują wyłącznie na Skodach 19T.

Skoda 19T
Skoda 19T/foto: UM Wrocław

Skody 19T po remoncie – co się zmieni?

Modernizacja obejmie nie tylko aspekty techniczne, ale również komfort podróżnych. Wnętrza tramwajów zostaną odświeżone, zamontowane będą gniazda ładowarek, a klimatyzacja przejdzie szczegółowy przegląd. Dzięki nowym napędom pojazdy będą cichsze i bardziej oszczędne, co pozytywnie wpłynie na komfort pasażerów oraz środowisko. Skody 19T będą po remoncie w kolorystyce niebiesko-czarnej, nawiązując do odświeżonych już wcześniej Skód 16T – pierwszych niskopodłogowych tramwajów we Wrocławiu.

Doświadczenie i organizacja kluczem do sukcesu

Remonty wrocławskich tramwajów nie są nowością dla MPK Wrocław. W ostatnich latach odnowiono już Skody 16T oraz Protramy 205 WrAs, co pozwoliło przywrócić do pełnej sprawności 42 pojazdy – około jednej piątej floty tramwajowej. Jarosław Lazurko, prezes firmy SAATZ, podkreśla, że choć modernizacja dwukierunkowych tramwajów jest bardziej złożona, to doświadczenie zdobyte przy wcześniejszych projektach będzie kluczowe dla sprawnej realizacji tego zadania.

Nowe inwestycje i modernizacje w MPK Wrocław

Oprócz remontów istniejącego taboru, MPK Wrocław inwestuje również w nowe pojazdy. W 2024 roku do miasta trafił ostatni z 46 tramwajów Moderus Gamma z zamówienia historycznego, a obecnie trwa odbiór 24 nowych tramwajów Pesa Twist 146N. Inwestycje te mają na celu nie tylko zwiększenie liczby pojazdów w taborze, ale także poprawę jakości usług oferowanych pasażerom.

Przyszłość wrocławskich tramwajów

Modernizacja Skód 19T to kolejny krok w stronę unowocześnienia transportu miejskiego we Wrocławiu. Odnowione tramwaje będą służyć mieszkańcom przez kolejne 15 lat, a inwestycje w tabor pozwolą na dalsze rozwijanie sieci tramwajowej w mieście. Dzięki tym działaniom, MPK Wrocław kontynuuje dążenie do podniesienia komfortu podróży oraz zrównoważonego rozwoju transportu publicznego.

Komentarze