Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Problemy z unieruchomionymi tramwajami w Poznaniu. Niektóre stoją nawet kilka lat

infotram
26.02.2025 11:30
0 Komentarzy

MPK Poznań odpowiedziało na zapytanie radnego Andrzeja Prendke dotyczące unieruchomionych tramwajów ze względu na uszkodzenia powypadkowe.

Z informacji przekazanych przez spółkę wynika, że obecnie 11 tramwajów jest wyłączonych z ruchu z powodu poważnych awarii lub uszkodzeń powypadkowych.

Rozkład jazdy:

  1. Kiedy przewidywane jest zakończenie naprawy tramwaju Solaris Tramino S105P (nr boczny 529) i powrót do regularnej eksploatacji?
  2. Czy MPK Poznań planuje wprowadzenie dodatkowych środków zapobiegawczych, aby zmniejszyć liczbę zdarzeń drogowych i uszkodzeń powypadkowych w przyszłości?
  3. Jakie konkretne udogodnienia dla pasażerów oraz rozwiązania technologiczne zostaną wprowadzone wraz z dostawą nowych tramwajów Moderus Gamma LF 04 oraz używanych NGT6?
Tramwaj MPK Poznań
Tramwaj MPK Poznań

Przyczyny długiego procesu naprawczego

Jednym z najbardziej problematycznych przypadków jest tramwaj Solaris Tramino S105P (nr boczny 529), który uległ poważnemu uszkodzeniu po zderzeniu z Wiaduktem Kosynierów Górczyńskich w czerwcu 2022 roku. Uszkodzenia objęły urządzenia dachowe, wózki oraz pudła tramwaju, co wymagało skomplikowanych analiz i badań technicznych. Po stwierdzeniu, że naprawa nie może być wykonana we własnym zakresie, wybrano konsorcjum firm zewnętrznych, w tym Saatz Sp. z o.o., MODERTRANS Poznań Sp. z o.o. oraz CSI Invest Sp. z o.o., które obecnie realizuje naprawę.

Proces przetargowy był czasochłonny ze względu na konieczność zgodności z prawem zamówień publicznych oraz skomplikowane uwarunkowania techniczne. Naprawa tramwaju jest również związana z procedurą likwidacyjną szkody, w której uczestniczy ubezpieczyciel MPK.

Statystyki zdarzeń drogowych

W latach 2022-2024 MPK Poznań odnotowało 3.332 zdarzenia drogowe, z czego 1.519 dotyczyło tramwajów. Czas naprawy i wyłączenia pojazdów z eksploatacji zależy od wielu czynników, takich jak:

  • Zakres naprawy,
  • Dostępność wykwalifikowanego personelu i części zamiennych,
  • Procedury związane z ubezpieczeniem oraz zabezpieczenia dowodów przez śledczych w przypadku wypadków.

Działania optymalizacyjne i modernizacja taboru

MPK Poznań podejmuje działania optymalizacyjne w zakresie serwisowania taboru, m.in. przez współpracę z MODERTRANS Poznań Sp. z o.o., co przyspiesza proces napraw. Dzięki odpowiedniemu zarządzaniu flotą, liczba pojazdów jest adekwatna do zapotrzebowania, co zapewnia ciągłość operacyjną przewoźnika.

Dodatkowo, dzięki dofinansowaniom z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO), MPK Poznań realizuje wymianę taboru. Do połowy 2026 roku zakończą się dostawy 30 nowych, niskopodłogowych Moderusów Gamma LF 04. Do Poznania trafią również 24 używane tramwaje NGT6 z Bonn, co pozwoli na wycofanie starszych modeli Konstal 105Na.

Plany na przyszłość

MPK Poznań planuje również zakup 30 dodatkowych niskopodłogowych tramwajów w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS). Przewiduje się, że dostawy zakończą się do 2029 roku. Dzięki modernizacji floty możliwe będzie:

  • Wyeliminowanie taboru wysokopodłogowego, niedostępnego dla osób z niepełnosprawnościami,
  • Uniknięcie kosztownych napraw głównych starszych pojazdów,
  • Poprawa komfortu podróżowania dla pasażerów.

MPK Poznań podkreśla, że stawia na optymalizację napraw oraz modernizację taboru tramwajowego, co ma na celu nie tylko poprawę komfortu pasażerów, ale również zwiększenie bezpieczeństwa i efektywności operacyjnej. Dzięki współpracy z zewnętrznymi wykonawcami, jak również inwestycjom w nowoczesny tabor, MPK Poznań dąży do ograniczenia przestojów i podniesienia jakości usług transportu publicznego w mieście.

Komentarze