Nowy most zastąpi ostatni śląski prom na Odrze. Działa nieprzerwanie od 1945 roku
Samorząd województwa śląskiego poinformował o kolejnym etapie prac nad budową nowej przeprawy mostowej na Odrze w ciągu drogi wojewódzkiej nr 421.
Inwestycja, warta 293,7 mln PLN, obejmuje budowę mostu o długości 633,6 m oraz zupełnie nowego, 2,7-kilometrowego odcinka drogi łączącego Ciechowice z Grzegorzowicami. Obiekt realizuje Strabag Infrastruktura Południe, a zaawansowanie prac przekroczyło już 60–73 proc. To oznacza początek końca epoki ostatniego śląskiego promu rzecznego działającego nieprzerwanie od 1945 r.
Rozkład jazdy:
- Jakie parametry techniczne będzie miał nowy most na Odrze?
- Kiedy ostatni prom rzeczny na Śląsku przestanie wozić pasażerów?
- Jak przeprawa wpłynie na transport publiczny i ruch regionalny?
Największy most w najnowszej historii Śląska
Budowany między gminami Nędza i Rudnik most stanie się największym obiektem mostowym w 25-letniej historii samorządu województwa śląskiego. Rzecznik Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach, Ryszard Pacer, podkreśla: „To największa inwestycja w budowę nowego obiektu mostowego w 25-letniej historii samorządu województwa. Dlatego most jest tak długi — musi być odporny na ewentualne wysokie stany wód, co wpływa na koszty budowy”. Konstrukcja składać się będzie z 13 przęseł o rozpiętości od 40 do 50 m, a jej projekt zakłada umieszczenie przyczółków poza wałami przeciwpowodziowymi, co wymusiło zastosowanie technologii nasuwania podłużnego.
Równolegle powstaje pełne zaplecze drogowe – skrzyżowania, drogi dojazdowe, chodniki, ciągi pieszo-rowerowe, zatoki autobusowe, oświetlenie, odwodnienie, kanał technologiczny, a także infrastruktura ochrony środowiska. Dzięki temu nowy odcinek DW 421 stanie się kompletne i nowoczesne trasą obsługującą zarówno ruch lokalny, jak i tranzytowy, bez konieczności kierowania pojazdów – w tym autobusów regionalnych – w stronę zatłoczonego Raciborza.
Inwestycja definitywnie zakończy erę przeprawy promowej, która działała w tym miejscu od końca II wojny światowej jako jedyne połączenie między oboma brzegami. Przez dziesięciolecia prom stanowił kluczowy element lokalnego transportu, umożliwiając dojazd do pracy, szkół i połączeń komunikacji miejskiej oraz regionalnej. Wicemarszałek województwa śląskiego Grzegorz Boski podkreśla: „Ta przeprawa wprowadzi zupełnie nową jakość komunikacyjną w tej części regionu. Po tym moście będziemy mogli jeździć w 2027 roku. Prace idą zgodnie z harmonogramem”.
Znaczenie przeprawy wykracza poza woj. śląskie. Nowa trasa stanie się wygodnym połączeniem także dla mieszkańców południowej Opolszczyzny, zwłaszcza powiatów kędzierzyńsko-kozielskiego i głubczyckiego, skracając czas dojazdów do Raciborza oraz umożliwiając lepsze powiązanie sieci dróg wojewódzkich z liniami autobusowymi i regionalnymi węzłami przesiadkowymi.
Naszym zdaniem
Realizowana przez Strabag Infrastruktura Południe inwestycja to jedno z kluczowych przedsięwzięć infrastrukturalnych ostatnich lat na południu Polski. Dla pasażerów i operatorów transportu publicznego oznacza to nie tylko ułatwiony dojazd do Raciborza i okolic, lecz przede wszystkim stabilne, całoroczne połączenie, które zastąpi prom zależny od warunków hydrologicznych. Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach od lat konsekwentnie modernizuje sieć drogową, a nowy most będzie jednym z filarów przyszłego układu komunikacyjnego regionu, ułatwiając obsługę autobusów regionalnych i poprawiając płynność ruchu pasażerskiego. Jeśli inwestycja zostanie ukończona zgodnie z planem, Śląsk i Opolszczyzna zyskają jedną z najnowocześniejszych przepraw mostowych w kraju.


















Komentarze