Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Nowy most zastąpi ostatni śląski prom na Odrze. Działa nieprzerwanie od 1945 roku

infoship
13.12.2025 14:03
0 Komentarzy

Samorząd województwa śląskiego poinformował o kolejnym etapie prac nad budową nowej przeprawy mostowej na Odrze w ciągu drogi wojewódzkiej nr 421.

Inwestycja, warta 293,7 mln PLN, obejmuje budowę mostu o długości 633,6 m oraz zupełnie nowego, 2,7-kilometrowego odcinka drogi łączącego Ciechowice z Grzegorzowicami. Obiekt realizuje Strabag Infrastruktura Południe, a zaawansowanie prac przekroczyło już 60–73 proc. To oznacza początek końca epoki ostatniego śląskiego promu rzecznego działającego nieprzerwanie od 1945 r.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie parametry techniczne będzie miał nowy most na Odrze?
  2. Kiedy ostatni prom rzeczny na Śląsku przestanie wozić pasażerów?
  3. Jak przeprawa wpłynie na transport publiczny i ruch regionalny?

Największy most w najnowszej historii Śląska

Nowy most zastąpi ostatni śląski prom na Odrze. Działa nieprzerwanie od 1945 roku
Nowy most zastąpi ostatni śląski prom na Odrze. Działa nieprzerwanie od 1945 roku

Budowany między gminami Nędza i Rudnik most stanie się największym obiektem mostowym w 25-letniej historii samorządu województwa śląskiego. Rzecznik Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach, Ryszard Pacer, podkreśla: „To największa inwestycja w budowę nowego obiektu mostowego w 25-letniej historii samorządu województwa. Dlatego most jest tak długi — musi być odporny na ewentualne wysokie stany wód, co wpływa na koszty budowy”. Konstrukcja składać się będzie z 13 przęseł o rozpiętości od 40 do 50 m, a jej projekt zakłada umieszczenie przyczółków poza wałami przeciwpowodziowymi, co wymusiło zastosowanie technologii nasuwania podłużnego.

Równolegle powstaje pełne zaplecze drogowe – skrzyżowania, drogi dojazdowe, chodniki, ciągi pieszo-rowerowe, zatoki autobusowe, oświetlenie, odwodnienie, kanał technologiczny, a także infrastruktura ochrony środowiska. Dzięki temu nowy odcinek DW 421 stanie się kompletne i nowoczesne trasą obsługującą zarówno ruch lokalny, jak i tranzytowy, bez konieczności kierowania pojazdów – w tym autobusów regionalnych – w stronę zatłoczonego Raciborza.

Inwestycja definitywnie zakończy erę przeprawy promowej, która działała w tym miejscu od końca II wojny światowej jako jedyne połączenie między oboma brzegami. Przez dziesięciolecia prom stanowił kluczowy element lokalnego transportu, umożliwiając dojazd do pracy, szkół i połączeń komunikacji miejskiej oraz regionalnej. Wicemarszałek województwa śląskiego Grzegorz Boski podkreśla: „Ta przeprawa wprowadzi zupełnie nową jakość komunikacyjną w tej części regionu. Po tym moście będziemy mogli jeździć w 2027 roku. Prace idą zgodnie z harmonogramem”.

Znaczenie przeprawy wykracza poza woj. śląskie. Nowa trasa stanie się wygodnym połączeniem także dla mieszkańców południowej Opolszczyzny, zwłaszcza powiatów kędzierzyńsko-kozielskiego i głubczyckiego, skracając czas dojazdów do Raciborza oraz umożliwiając lepsze powiązanie sieci dróg wojewódzkich z liniami autobusowymi i regionalnymi węzłami przesiadkowymi.

Nowy most zastąpi ostatni śląski prom na Odrze. Działa nieprzerwanie od 1945 roku
Nowy most zastąpi ostatni śląski prom na Odrze. Działa nieprzerwanie od 1945 roku

Naszym zdaniem

Realizowana przez Strabag Infrastruktura Południe inwestycja to jedno z kluczowych przedsięwzięć infrastrukturalnych ostatnich lat na południu Polski. Dla pasażerów i operatorów transportu publicznego oznacza to nie tylko ułatwiony dojazd do Raciborza i okolic, lecz przede wszystkim stabilne, całoroczne połączenie, które zastąpi prom zależny od warunków hydrologicznych. Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach od lat konsekwentnie modernizuje sieć drogową, a nowy most będzie jednym z filarów przyszłego układu komunikacyjnego regionu, ułatwiając obsługę autobusów regionalnych i poprawiając płynność ruchu pasażerskiego. Jeśli inwestycja zostanie ukończona zgodnie z planem, Śląsk i Opolszczyzna zyskają jedną z najnowocześniejszych przepraw mostowych w kraju.

Nowy most zastąpi ostatni śląski prom na Odrze. Działa nieprzerwanie od 1945 roku
Nowy most zastąpi ostatni śląski prom na Odrze. Działa nieprzerwanie od 1945 roku

Komentarze