Elektryczne tramwaje wodne w Porcie Barcelona. Linia Bus Nàutic od Alsa
Od 4 lipca 2024 roku Port w Barcelonie oferuje zupełnie nową jakość transportu miejskiego dzięki uruchomieniu Bus Nàutic – ekologicznej linii wodnej łączącej nabrzeża Drassanes i Llevant.
Usługę świadczy firma Alsa, wykorzystując w pełni elektryczne katamarany Ecocat Two i Ecocat Three, z których najnowszy – Ecocat Tres – właśnie dołączył do floty.
Rozkład jazdy:
- Jakie korzyści ekologiczne i społeczne przynosi wprowadzenie linii Bus Nàutic w Porcie w Barcelonie?
- Jakie cechy techniczne wyróżniają katamaran Ecocat Tres na tle tradycyjnych jednostek pływających?
- W jaki sposób projekt Bus Nàutic wpisuje się w szersze działania Barcelony na rzecz zrównoważonego transportu miejskiego?
Portowa mobilność
Bus Nàutic to szybka i przyjazna środowisku alternatywa dla transportu kołowego. Trasa między dwoma kluczowymi punktami Portu Vell zajmuje zaledwie 10 minut, a promy kursują co 15–30 minut przez co najmniej 12 godzin dziennie. W ciągu pierwszych trzech miesięcy działalności przewieziono już ponad 125.000 pasażerów.
Nowe połączenie nie tylko ułatwia życie pracownikom portowych firm i turystom, ale też zmniejsza natężenie ruchu samochodowego wzdłuż Passeig de Joan de Borbó i Passeig de Colom. Prezes Portu Barcelona José Antonio Carbonell podkreśla, że jest to krok milowy w kierunku dekarbonizacji transportu w mieście.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Ecocat Tres, zbudowany przez Metaltec Naval, to 15-metrowy aluminiowy katamaran z miejscem dla 84 pasażerów, wyposażony w widokowy taras. Jego sercem są dwa silniki Molabo ARIES i50 o mocy 50 kW i napięciu 48V, co zapewnia większe bezpieczeństwo dla załogi i serwisantów oraz mniejsze ryzyko porażenia w przypadku awarii. Dzięki zastosowaniu niskonapięciowej technologii, jednostka jest też znacznie cichsza i bardziej komfortowa w codziennej eksploatacji.
W praktyce prom osiąga prędkość przelotową 5 węzłów, a przy pełnym naładowaniu akumulatorów działa nawet przez 21 godzin. Cały układ energetyczny zaprojektowała firma Azimut Marine – obejmuje on 36 baterii o łącznej pojemności 216 kWh, szybkie ładowarki i zintegrowane panele fotowoltaiczne, które mogą pokryć aż 40% zapotrzebowania na energię.
Transportowa przyszłość
Dzięki wprowadzeniu Ecocat Tres, port w Barcelonie ograniczy emisję CO₂ o 90 ton rocznie. W sumie, cały projekt Bus Nàutic pozwoli zaoszczędzić nawet 180 ton dwutlenku węgla rocznie, stanowiąc realne wsparcie dla miejskiej polityki klimatycznej.
Prezes Portu Barcelona Lluís Salvadó zaznacza, że „Bus Nàutic to nie tylko środek transportu, ale także symbol nowego podejścia do przestrzeni miejskiej – zrównoważonej, otwartej na innowacje i realnie dostępnej dla mieszkańców i turystów”.
Barcelona nie tylko testuje przyszłość mobilności – ona ją wprowadza w życie. I jak pokazuje sukces linii Bus Nàutic, elektromobilność wodna ma ogromny potencjał także w innych miastach portowych Europy. Rozkład jazdy promów w Porcie Barcelona na https://www.alsa.com/en/web/bus/touristics-servicies/bus-nautic/schedules
Komentarze