W tych pociągach pojadą nowe „jedynki” PKP Intercity
PKP Intercity nie zwalnia tempa w realizacji swojej ambitnej strategii taborowej. Do narodowego przewoźnika trafiły właśnie pierwsze zmodernizowane wagony serii 152A, które już obsługują połączenia pasażerskie w całym kraju.
Inwestycja jest częścią większego kontraktu o wartości ponad 150 mln zł realizowanego we współpracy z PESA Mińsk Mazowiecki.
Rozkład jazdy:
- Jakie nowe udogodnienia oferują zmodernizowane wagony serii 152A dla pasażerów PKP Intercity?
- Na jakich trasach będą kursować pierwsze odebrane wagony po modernizacji?
- Jakie są kolejne etapy realizacji umów modernizacyjnych zawartych z firmą PESA?
Nowoczesność i wygoda w standardzie
Odebrane przez PKP Intercity wagony to bezprzedziałowe pojazdy 1. klasy, przystosowane do jazdy z prędkością 200 km/h. Każdy z nich oferuje 54 komfortowe miejsca dla pasażerów oraz szereg nowoczesnych udogodnień, takich jak:
- szybkie Wi-Fi,
- indywidualne oświetlenie przy fotelach,
- nowa, wydajna klimatyzacja,
- system dynamicznej informacji pasażerskiej prezentowany na tablicach LED,
- nowoczesne drzwi odskokowo-przesuwne.
Modernizacja została przeprowadzona w ramach naprawy na piątym poziomie utrzymania (P5), z zachowaniem podstawowych parametrów eksploatacyjnych pojazdów.
Gdzie pojedziemy nowymi wagonami?
Pierwsze zmodernizowane wagony 152A zostały skierowane do obsługi następujących połączeń:
- IC 18114/5 Pobrzeże: Łódź Fabryczna – Kołobrzeg,
- IC 81114/5 Pobrzeże: Kołobrzeg – Łódź Fabryczna,
- IC 19130/1 Zosia: Warszawa Wschodnia – Łódź Fabryczna,
- IC 91130/1 Zosia: Łódź Fabryczna – Warszawa Wschodnia,
- IC 15152/3 Zosia: Łódź Fabryczna – Gdynia Główna,
- IC 51152/3 Zatoka: Gdynia Główna – Łódź Kaliska.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Wszystkie wagony z puli 24 objętej umową mają trafić do PKP Intercity do końca I kwartału 2026 roku.
Inwestycje w tabor z unijnym wsparciem
Modernizacja wagonów realizowana jest przy udziale środków z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Współpraca z Centrum Unijnych Projektów Transportowych przewiduje wykorzystanie wagonów na trasach łączących największe ośrodki miejskie i turystyczne, m.in.:
- Warszawa – Kołobrzeg,
- Warszawa – Kraków,
- Kraków – Zakopane,
- Kraków – Tarnów – Krynica-Zdrój,
- Warszawa – Łódź – Wrocław,
- Wrocław – Wałbrzych – Szklarska Poręba,
- Wrocław – Opole – Warszawa,
- Warszawa – Małkinia – Białystok.
Szersza współpraca z PESA
To nie jedyny kontrakt zrealizowany przez PESA dla PKP Intercity. Umowy obejmują również modernizację 35 wagonów serii 154A (bezprzedziałowe, 2. klasy, z 72 miejscami). Pierwsze z nich mają zostać przekazane przewoźnikowi w IV kwartale 2025 roku.
Prace przy obu typach wagonów podzielono na dwa etapy: modernizację P5 oraz przegląd na trzecim poziomie utrzymania (P3) po 18 miesiącach eksploatacji.
Dodatkowo, PESA prowadzi także modernizację 8 wagonów przedziałowych 1. klasy typu Z1A za blisko 58 mln zł.
Rekordowe inwestycje taborowe
PKP Intercity konsekwentnie rozbudowuje i unowocześnia swój park taborowy. Łączna wartość zakontraktowanych projektów z polskimi producentami i zakładami napraw przekroczyła już 16,5 mld zł. To największy w historii program inwestycyjny w tabor pasażerski w Polsce, który ma przynieść wymierne korzyści pasażerom w postaci komfortowych, szybkich i nowoczesnych podróży kolejowych.
Komentarze