Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

W tych pociągach pojadą nowe „jedynki” PKP Intercity

inforail
21.07.2025 14:15
0 Komentarzy

PKP Intercity nie zwalnia tempa w realizacji swojej ambitnej strategii taborowej. Do narodowego przewoźnika trafiły właśnie pierwsze zmodernizowane wagony serii 152A, które już obsługują połączenia pasażerskie w całym kraju.

Inwestycja jest częścią większego kontraktu o wartości ponad 150 mln zł realizowanego we współpracy z PESA Mińsk Mazowiecki.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie nowe udogodnienia oferują zmodernizowane wagony serii 152A dla pasażerów PKP Intercity?
  2. Na jakich trasach będą kursować pierwsze odebrane wagony po modernizacji?
  3. Jakie są kolejne etapy realizacji umów modernizacyjnych zawartych z firmą PESA?
Wagon 1 klasy po modernizacji
Wagon 1 klasy po modernizacji/foto: PKP IC

Nowoczesność i wygoda w standardzie

Odebrane przez PKP Intercity wagony to bezprzedziałowe pojazdy 1. klasy, przystosowane do jazdy z prędkością 200 km/h. Każdy z nich oferuje 54 komfortowe miejsca dla pasażerów oraz szereg nowoczesnych udogodnień, takich jak:

  • szybkie Wi-Fi,
  • indywidualne oświetlenie przy fotelach,
  • nowa, wydajna klimatyzacja,
  • system dynamicznej informacji pasażerskiej prezentowany na tablicach LED,
  • nowoczesne drzwi odskokowo-przesuwne.

Modernizacja została przeprowadzona w ramach naprawy na piątym poziomie utrzymania (P5), z zachowaniem podstawowych parametrów eksploatacyjnych pojazdów.

Wagon 1 klasy po modernizacji
Wagon 1 klasy po modernizacji/foto: PKP IC

Gdzie pojedziemy nowymi wagonami?

Pierwsze zmodernizowane wagony 152A zostały skierowane do obsługi następujących połączeń:

  • IC 18114/5 Pobrzeże: Łódź Fabryczna – Kołobrzeg,
  • IC 81114/5 Pobrzeże: Kołobrzeg – Łódź Fabryczna,
  • IC 19130/1 Zosia: Warszawa Wschodnia – Łódź Fabryczna,
  • IC 91130/1 Zosia: Łódź Fabryczna – Warszawa Wschodnia,
  • IC 15152/3 Zosia: Łódź Fabryczna – Gdynia Główna,
  • IC 51152/3 Zatoka: Gdynia Główna – Łódź Kaliska.

Wszystkie wagony z puli 24 objętej umową mają trafić do PKP Intercity do końca I kwartału 2026 roku.

Inwestycje w tabor z unijnym wsparciem

Modernizacja wagonów realizowana jest przy udziale środków z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Współpraca z Centrum Unijnych Projektów Transportowych przewiduje wykorzystanie wagonów na trasach łączących największe ośrodki miejskie i turystyczne, m.in.:

  • Warszawa – Kołobrzeg,
  • Warszawa – Kraków,
  • Kraków – Zakopane,
  • Kraków – Tarnów – Krynica-Zdrój,
  • Warszawa – Łódź – Wrocław,
  • Wrocław – Wałbrzych – Szklarska Poręba,
  • Wrocław – Opole – Warszawa,
  • Warszawa – Małkinia – Białystok.
Wagon 1 klasy po modernizacji
Wagon 1 klasy po modernizacji/foto: PKP IC

Szersza współpraca z PESA

To nie jedyny kontrakt zrealizowany przez PESA dla PKP Intercity. Umowy obejmują również modernizację 35 wagonów serii 154A (bezprzedziałowe, 2. klasy, z 72 miejscami). Pierwsze z nich mają zostać przekazane przewoźnikowi w IV kwartale 2025 roku.

Prace przy obu typach wagonów podzielono na dwa etapy: modernizację P5 oraz przegląd na trzecim poziomie utrzymania (P3) po 18 miesiącach eksploatacji.

Dodatkowo, PESA prowadzi także modernizację 8 wagonów przedziałowych 1. klasy typu Z1A za blisko 58 mln zł.

Rekordowe inwestycje taborowe

PKP Intercity konsekwentnie rozbudowuje i unowocześnia swój park taborowy. Łączna wartość zakontraktowanych projektów z polskimi producentami i zakładami napraw przekroczyła już 16,5 mld zł. To największy w historii program inwestycyjny w tabor pasażerski w Polsce, który ma przynieść wymierne korzyści pasażerom w postaci komfortowych, szybkich i nowoczesnych podróży kolejowych.

Komentarze