Ukrzaliznytsia otrzyma 76 mln euro na budowę torów o rozstawie europejskim ze Lwowa do granicy z Polską
Ukrzaliznytsia, narodowy przewoźnik kolejowy Ukrainy, uzyskał wsparcie Unii Europejskiej w wysokości 76 milionów euro na realizację strategicznego projektu budowy torów o europejskim standardzie szerokości (1435 mm) na odcinku ze Lwowa do granicy z Polską.
Decyzję o dofinansowaniu podjął Komitet Koordynacyjny programu Connecting Europe Facility (CEF).
Rozkład jazdy:
- Kiedy planowane jest rozpoczęcie budowy torów europejskich na odcinku Skniłów – Mościska II?
- Czy projekt budowy eurotorów ze Lwowa do granicy z Polską obejmie również modernizację stacji pośrednich?
- Jakie kolejne odcinki ukraińskiej sieci kolejowej planuje zintegrować z infrastrukturą europejską Ukrzaliznytsia w najbliższych latach?
Połączenia bez przesiadek i zmiany wózków
Projekt zakłada budowę tzw. „eurotorów” na trasie Skniłów – Mościska II, co umożliwi bezpośrednie połączenia kolejowe z Ukrainy do Polski i innych krajów Unii Europejskiej bez konieczności przesiadek czy wymiany wózków pod wagonami. To znacząco skróci czas podróży zarówno dla pasażerów, jak i transportu towarowego.
Wprowadzenie torów europejskich przyniesie także nowe możliwości w zakresie przewozów intermodalnych i tranzytowych, odciążając przy tym przejścia graniczne dla ruchu samochodowego.
Wysoka pozycja projektu wśród priorytetów UE
Projekt Ukrzaliznytsii znalazł się wśród dziesięciu najważniejszych inwestycji infrastrukturalnych, które w bieżącym roku uzyskały wsparcie w ramach CEF. To podkreśla wysoką rangę i strategiczne znaczenie tej inicjatywy dla europejskich partnerów oraz dla poprawy spójności transportowej w regionie.
Warto dodać, że aż 77% budżetu całej tegorocznej edycji programu CEF zostanie przeznaczone na rozwój i modernizację infrastruktury kolejowej w Europie.
Kolejne kroki i wcześniejsze działania
Już wcześniej Ukrzaliznytsia zrealizowała szereg działań ułatwiających przekraczanie granicy z Polską. Jednym z nich było przeniesienie punktu kontroli granicznej z samej granicy na stację Mościska II, co pozwoliło na uproszczenie i przyspieszenie formalności związanych z odprawą pociągów.
Ponadto na ukończeniu jest inny ważny projekt wspierany przez CEF i Europejski Bank Inwestycyjny — budowa torów europejskich na odcinku między Użhorodem a Czopem, co jeszcze bardziej wzmocni integrację ukraińskiego systemu transportowego z infrastrukturą krajów Unii Europejskiej.
Znaczenie inwestycji dla Ukrainy i UE
Budowa eurotorów na zachodniej granicy Ukrainy to kolejny krok w kierunku pełnej integracji ukraińskiej kolei z siecią europejską. Projekt nie tylko ułatwi przemieszczanie się osób i towarów, ale także wesprze rozwój gospodarczy, poprawi logistykę oraz zwiększy przepustowość połączeń międzynarodowych. Dla Unii Europejskiej to element wzmacniania powiązań z Ukrainą, a dla samej Ukrainy — szansa na dalsze zbliżenie do europejskich standardów transportowych.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze