Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Ukrzaliznytsia otrzyma 76 mln euro na budowę torów o rozstawie europejskim ze Lwowa do granicy z Polską

inforail
04.07.2025 15:30
0 Komentarzy

Ukrzaliznytsia, narodowy przewoźnik kolejowy Ukrainy, uzyskał wsparcie Unii Europejskiej w wysokości 76 milionów euro na realizację strategicznego projektu budowy torów o europejskim standardzie szerokości (1435 mm) na odcinku ze Lwowa do granicy z Polską.

Decyzję o dofinansowaniu podjął Komitet Koordynacyjny programu Connecting Europe Facility (CEF).

Rozkład jazdy:

  1. Kiedy planowane jest rozpoczęcie budowy torów europejskich na odcinku Skniłów – Mościska II?
  2. Czy projekt budowy eurotorów ze Lwowa do granicy z Polską obejmie również modernizację stacji pośrednich?
  3. Jakie kolejne odcinki ukraińskiej sieci kolejowej planuje zintegrować z infrastrukturą europejską Ukrzaliznytsia w najbliższych latach?
Projekt budowy torów
Projekt budowy torów/foto: UZ

Połączenia bez przesiadek i zmiany wózków

Projekt zakłada budowę tzw. „eurotorów” na trasie Skniłów – Mościska II, co umożliwi bezpośrednie połączenia kolejowe z Ukrainy do Polski i innych krajów Unii Europejskiej bez konieczności przesiadek czy wymiany wózków pod wagonami. To znacząco skróci czas podróży zarówno dla pasażerów, jak i transportu towarowego.

Wprowadzenie torów europejskich przyniesie także nowe możliwości w zakresie przewozów intermodalnych i tranzytowych, odciążając przy tym przejścia graniczne dla ruchu samochodowego.

Wysoka pozycja projektu wśród priorytetów UE

Projekt Ukrzaliznytsii znalazł się wśród dziesięciu najważniejszych inwestycji infrastrukturalnych, które w bieżącym roku uzyskały wsparcie w ramach CEF. To podkreśla wysoką rangę i strategiczne znaczenie tej inicjatywy dla europejskich partnerów oraz dla poprawy spójności transportowej w regionie.

Warto dodać, że aż 77% budżetu całej tegorocznej edycji programu CEF zostanie przeznaczone na rozwój i modernizację infrastruktury kolejowej w Europie.

Kolejne kroki i wcześniejsze działania

Już wcześniej Ukrzaliznytsia zrealizowała szereg działań ułatwiających przekraczanie granicy z Polską. Jednym z nich było przeniesienie punktu kontroli granicznej z samej granicy na stację Mościska II, co pozwoliło na uproszczenie i przyspieszenie formalności związanych z odprawą pociągów.

Ponadto na ukończeniu jest inny ważny projekt wspierany przez CEF i Europejski Bank Inwestycyjny — budowa torów europejskich na odcinku między Użhorodem a Czopem, co jeszcze bardziej wzmocni integrację ukraińskiego systemu transportowego z infrastrukturą krajów Unii Europejskiej.

Znaczenie inwestycji dla Ukrainy i UE

Budowa eurotorów na zachodniej granicy Ukrainy to kolejny krok w kierunku pełnej integracji ukraińskiej kolei z siecią europejską. Projekt nie tylko ułatwi przemieszczanie się osób i towarów, ale także wesprze rozwój gospodarczy, poprawi logistykę oraz zwiększy przepustowość połączeń międzynarodowych. Dla Unii Europejskiej to element wzmacniania powiązań z Ukrainą, a dla samej Ukrainy — szansa na dalsze zbliżenie do europejskich standardów transportowych.

Komentarze