Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Realizacja kolejowych projektów Funduszu Spójności

inforail
24.10.2006 09:49
0 Komentarzy
Rolę Instytucji Pośredniczącej w zarządzaniu (IPZ ) dla transportowej części Funduszu Spójności (w tym dawnego funduszu ISPA z lat 2000-2003 ) pełni Ministerstwo Transportu.  Należy do niego : ocena projektów ,przekazywanie aplikacji do Instytucji Zarządzającej –Ministerstwa Rozwoju Regionalnego ,kontrola zamówień publicznych dla zaakceptowanych projektów (ex-ante ),monitoring i kontrola a także weryfikacja wniosków płatności zaliczkowych ,pośrednich czy końcowych. Podmiotami odpowiedzialnymi za realizację (POZR )w przypadku FS są PKP PLK i GDDKiA. Na koniec lipca 2005 roku Ministerstwo Transportu obsługuje w omówionym zakresie 34 projekty zatwierdzone w latach 2000-2005 ,w ramach których podpisano do końca lipca 114 kontraktów. W ramach Funduszu Spójności na łączną kwotę 2091 mln EUR na drogi na realizację celu- zwiększenie spójności sieci drog w układzie krajowym i europejskim przeznaczono na budowę i modernizację autostrad i dróg ekspresowych 1195 mln EUR .( 57 %).Na liniach kolejowych w osiągnięciu celu –zwiększenie prędkości kursowania pociągów i dostosowania do systemów przewozów multimodalnych na modernizację międzynarodowych połączeń kolejowych przeznaczono 896 mln EUR (tj.43 % ) .
W roku 2006 do 31 lipca zawarto 24 kontrakty w ramach projektów FS na łączną kwote 309 mln EUR w tym 10 kontraktów kolejowych na kwote 132,4 mln EUR i 11 kontraktów drogowych na kwote 163,7 mln EUR i 3 projekty pomocy technicznej realizowanych przez Ministerstwo Transportu na kwotę 13 507,53 mln EUR.W procedurze zamówień publicznych znajduje się 18 projektów –12 w sektorze drogowym i 6 w kolejowym. Jednocześnie MT przekazało do Ministerstwa Rozwoju Regionalnego wnioski o modyfikacje dla 15 projektów ISPA-FS w tym 10 z propozycja zmiany alokacji FS.
 Na podstawie zgłoszonych wnioskow o płatności Komisja Europejska przekazała Polsce środki FS licząc narastająco od początku realizacji projektów ISPA-FS w kwocie 815,078 mln EUR. Na rachunki beneficjentów PKP PLK i GDDKiA przekazano ramach FS 814,941 mln EUR. Dla GDDKIA przekazano 611,137 mln EUR ,dla PLK 203,237 mln EUR.W zakresie pomocy technicznej realizowanej w Ministerstwie Transportu wydano 0,704 mln EUR.W tym roku od 1 stycznia do 31 lipca przekazano na rachunki beneficjentów środki FS w wysokości 314,159 mln EUR w tym dla sektora drogowego –286,722 mln EUR i dla kolejowego 27,437 mln EUR. Na cały rok 2006 zaplanowano przekazanie do Komisji Europejskiej wniosków o płatność na kwotę 370,110 mln EUR w podziale na drogi-253,660 mln EUR i kolej 116,449 mln EUR.
Komisja Europejska z wniosków przekazanych w latach 2004-2005 nie wydała decyzji o dofinansowaniu na dwa projekty w tym jeden kolejowy- Modernizacja linii kolejowej E –59 ,odcinek Wrocław-Poznań, etap II, odcinek Wrocław –Rawicz. Proponowana wartość środków unijnych 213,7 mln EUR, projekt został zablokowany ze względu na nieuregulowane kwestie dotyczące wyznaczenia obszarów sieci Natura 2000.
W tej sprawie Ministerstwo transportu prowadzi negocjacje z Komisją Europejską.
W celu wykorzystania dostępnej kwoty alokacji na lata 2004-2006 zgłoszono bądź planuje się zgłoszenie pięciu nowych projektow w tym dwa kolejowe:
  • Modernizacja linii kolejowej CE 59 ,odc. Międzylesie –Szczecin ,przygotowanie dokumentacji przedprojektowej ( 3,9 mln EUR ),wniosek przekazany Komisji Europejskiej
Modernizacja linii kolejowej E 65 ,odc. Grodzisk Mazowiecki-granica państwa ,przygotowanie dokumentacji przedprojektowej (3,4 mln EUR ),wniosek przekazany Komisji Europejskiej
Projekty dla których nie zostaną wydane decyzje o współfinansowanie w 2006 roku będą się ubiegać o środki w nowej perspektywie finansowej 2007 –2013.
Do najważniejszych problemów związanych z przygotowaniem i realizacją projektów Funduszu Spójności w zakresie transportu zalicza się :
  • Procedury dotyczące ocen oddziaływania na środowisko. Komisja Europejska wymaga przedstawienia dowodów na przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko, konsultacji społecznych ,decyzji lokalizacyjnych ,decyzji środowiskowych , pozwoleń na budowę. Problemy te ze szczególna siłą ujawniły się s po wejściu w życie nowej ustawy Prawo Ochrony Środowiska i wdrożeniu programu Natura 2000.Problem ten dotyczy już dwóch projektów kolejowych –modernizacja linii kolejowej E 20 ,odc. Siedlce –Terespol ,etap I i modernizacja linii kolejowej E 30 , odc. Węgliniec –Zgorzelec oraz Węgliniec –Bielawa Dolna.
  • Brak możliwości wypłacania zaliczek ze środków budżetowych wykonawcom projektów FS gdzie zwłaszcza przy kontraktach ryczałtowych na usługi wykonawca nie może wystawiać faktur do czasu zakończenia prac .
  • Przekroczenia budżetu projektów ofertach składanych w przetargach co jest konsekwencja unieważniania postępowań ,rezygnacji z części zakresu rzeczowego projektu czy też zwiększenia nakładów krajowych. Tego typu problemy występują przy następujących projektach kolejowych : modernizacja linii kolejowej E 20 ,odc. Siedlce Terespol ,etap I;modernizacja linii kolejowej E 30 ,odc. Węgliniec –Legnica;poprawa infrastruktury kolejowej –eliminacja wąskich gardeł operacyjnych.
  • Procedury prawa zamówień publicznych tym głownie związane z procesem odwoławczym oraz kontrola ex-ante
  • Problemy związane z potencjałem wykonawców , ich płynnością finansowa ,upadłość wykonawców  i podwykonawców ,deficyt wykwalifikowanych kadr ,opóźnienia w realizacji kontraktów. Tego typu problemy występują na projektach : modernizacja linii kolejowej E 20 , odc. . Siedlce –Terespol ,pomoc techniczna dla przygotowania projektu;modernizacja linii kolejowej E 20/ CE 20 ( prace pozostałe ).
 
 
 
 
Nazwa
 
Dane finansowe o projekcie
w sektorze transportu
Lp.
Projekt
(numer i nazwa)
Podmiot odpowiedzialny za realizację
Koszt całkowity inwestycji (EURO)
Koszt całkowity kwalifikowany (EURO)
Całkowita kwota dofinansowania Fundusz Spójności (EURO)
Fundusz Spójności (%)
(6/5)
Projekty zatwierdzone w 2000 r.
1
Modernizacja l.kolej.
E-20, odc. Mińsk Maz. – Siedlce
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
132 465 914
124 595 625
93 446 719
75 %
2
Modernizacja l.kolej.
E-20, odc. Rzepin –gr. państwa
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
24 195 902
23 033 384
17 275 038
75 %
 
SUMA transport 2000 r.
156 661 816
147 629 009
110 721 757
 
 
Projekty zatwierdzone w 2001 r.
1
Modernizacja l.kolej.
E-30, odc. Węgliniec-Legnica
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
160 423 329
123 783 000
92 837 250
75 %
2
Modernizacja węzła kolejowego w Poznaniu
PKP Linie kolejowe S.A.
105 104 340
102 926 740
77 195 055
75 %
3
Poprawa infrastruktury kolejowej w Polsce –„wąskie gardła”
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
135 420 000
111 000 000
83 250 000
75 %
4
Pomoc techn. Dla przyg. proj. moder. l.kolej.
E-65, odc. Warszawa-Działdowo-Gdynia
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
14 900 000
14 900 000
11 175 000
75 %
 
SUMA transport 2001 r.
415 847 669
352 609 740
264 457 305
 
 
Projekty zatwierdzone w 2002 r.
1
Modernizacja linii kolejowej E-20 na odcinku Siedlce -Terespol, Faza I.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
191 194 000
185 274 000
138 955 000
75 %
2
Modernizacja linii kolejowej E-30 na odcinku Węgliniec –Bielawa Dolna (Horka) i Węgliniec – Zgorzelec
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
90 499 138
83 451 000
62 588 250
75 %
3
Pomoc techn. Dla przygot. Proj. Modern. l.kolej. E-75 na odcinku Warszawa – Białystok –Sokółka –Trakiszki (Rail Baltica)
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
2 400 000
2 400 000
1 920 000
80 %
4
Pomoc techn. Dla przygot. Projektu modernizacji l. kolej. (E-20 i CE-20) –pozostałe prace
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
3 750 000
3 750 000
2 812 500
75 %
 
SUMA transport 2002 r.
287 843 138
274 875 000
206 275 750
 
 
 
Projekty zatwierdzone w 2003 r.
1
Pomoc techn. Dla przylot. Projektu „modernizacji l.kolej. E-30/CE-30 na odcinku Opole –Katowice –Kraków”
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
3 625 000
3 625 000
2 718 750
75 %
 
SUMA transport 2003 r.
3 625 000
3 625 000
2 718 750
 
 
 
Projekty zatwierdzone w 2004 r.
1
Modernizacja l. kolej.
E-59, odcinek: Wrocław –Rawicz, etap I
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
30 000 000
30 000 000
25 500 000
85 %
2
Modernizacja l. kolej.
E-65, odcinek: Warszawa –Gdynia, etap I
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
42 403 200
42 403 200
36 042 720
85 %
3
Pomoc w zakresie przygotowania i wdrażania projektów kolejowych współfinansowanych z FS
Ministerstwo Transportu
2 000 000
2 000 000
1 700 000
85 %
 
SUMA transport 2004 r.
74 403 200
74 403 200
63 242 720
 
 
 
Projekty zatwierdzone w 2005 r.
 
Modernizacja l. kolej.
E-65 odcinek Warszawa –Gdynia (etap II)
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
480 325 000
475 522 000
399 438 480
84 %
 
SUMA transport 2005 r.
480 325 000
475 522 000
399 438 480
 
 
 
SUMA Transport 2000 – 2005
1 418 705 823
1 328 663 949
1046854762
 
 
Opracował Janusz Piechociński ZDG TOR

Komentarze