Realizacja kolejowych projektów Funduszu Spójności
- Modernizacja linii kolejowej CE 59 ,odc. Międzylesie –Szczecin ,przygotowanie dokumentacji przedprojektowej ( 3,9 mln EUR ),wniosek przekazany Komisji Europejskiej
- Procedury dotyczące ocen oddziaływania na środowisko. Komisja Europejska wymaga przedstawienia dowodów na przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko, konsultacji społecznych ,decyzji lokalizacyjnych ,decyzji środowiskowych , pozwoleń na budowę. Problemy te ze szczególna siłą ujawniły się s po wejściu w życie nowej ustawy Prawo Ochrony Środowiska i wdrożeniu programu Natura 2000.Problem ten dotyczy już dwóch projektów kolejowych –modernizacja linii kolejowej E 20 ,odc. Siedlce –Terespol ,etap I i modernizacja linii kolejowej E 30 , odc. Węgliniec –Zgorzelec oraz Węgliniec –Bielawa Dolna.
- Brak możliwości wypłacania zaliczek ze środków budżetowych wykonawcom projektów FS gdzie zwłaszcza przy kontraktach ryczałtowych na usługi wykonawca nie może wystawiać faktur do czasu zakończenia prac .
- Przekroczenia budżetu projektów ofertach składanych w przetargach co jest konsekwencja unieważniania postępowań ,rezygnacji z części zakresu rzeczowego projektu czy też zwiększenia nakładów krajowych. Tego typu problemy występują przy następujących projektach kolejowych : modernizacja linii kolejowej E 20 ,odc. Siedlce Terespol ,etap I;modernizacja linii kolejowej E 30 ,odc. Węgliniec –Legnica;poprawa infrastruktury kolejowej –eliminacja wąskich gardeł operacyjnych.
- Procedury prawa zamówień publicznych tym głownie związane z procesem odwoławczym oraz kontrola ex-ante
- Problemy związane z potencjałem wykonawców , ich płynnością finansowa ,upadłość wykonawców i podwykonawców ,deficyt wykwalifikowanych kadr ,opóźnienia w realizacji kontraktów. Tego typu problemy występują na projektach : modernizacja linii kolejowej E 20 , odc. . Siedlce –Terespol ,pomoc techniczna dla przygotowania projektu;modernizacja linii kolejowej E 20/ CE 20 ( prace pozostałe ).
|
Nazwa
|
|
Dane finansowe o projekcie
w sektorze transportu
|
|||
Lp.
|
Projekt
(numer i nazwa)
|
Podmiot odpowiedzialny za realizację
|
Koszt całkowity inwestycji (EURO)
|
Koszt całkowity kwalifikowany (EURO)
|
Całkowita kwota dofinansowania Fundusz Spójności (EURO)
|
Fundusz Spójności (%)
(6/5)
|
Projekty zatwierdzone w 2000 r.
|
||||||
1
|
Modernizacja l.kolej.
E-20, odc. Mińsk Maz. – Siedlce
|
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
|
132 465 914
|
124 595 625
|
93 446 719
|
75 %
|
2
|
Modernizacja l.kolej.
E-20, odc. Rzepin –gr. państwa
|
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
|
24 195 902
|
23 033 384
|
17 275 038
|
75 %
|
|
SUMA transport 2000 r.
|
156 661 816
|
147 629 009
|
110 721 757
|
|
|
|
||||||
Projekty zatwierdzone w 2001 r.
|
||||||
1
|
Modernizacja l.kolej.
E-30, odc. Węgliniec-Legnica
|
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
|
160 423 329
|
123 783 000
|
92 837 250
|
75 %
|
2
|
Modernizacja węzła kolejowego w Poznaniu
|
PKP Linie kolejowe S.A.
|
105 104 340
|
102 926 740
|
77 195 055
|
75 %
|
3
|
Poprawa infrastruktury kolejowej w Polsce –„wąskie gardła”
|
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
|
135 420 000
|
111 000 000
|
83 250 000
|
75 %
|
4
|
Pomoc techn. Dla przyg. proj. moder. l.kolej.
E-65, odc. Warszawa-Działdowo-Gdynia
|
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
|
14 900 000
|
14 900 000
|
11 175 000
|
75 %
|
|
SUMA transport 2001 r.
|
415 847 669
|
352 609 740
|
264 457 305
|
|
|
|
||||||
Projekty zatwierdzone w 2002 r.
|
||||||
1
|
Modernizacja linii kolejowej E-20 na odcinku Siedlce -Terespol, Faza I.
|
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
|
191 194 000
|
185 274 000
|
138 955 000
|
75 %
|
2
|
Modernizacja linii kolejowej E-30 na odcinku Węgliniec –Bielawa Dolna (Horka) i Węgliniec – Zgorzelec
|
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
|
90 499 138
|
83 451 000
|
62 588 250
|
75 %
|
3
|
Pomoc techn. Dla przygot. Proj. Modern. l.kolej. E-75 na odcinku Warszawa – Białystok –Sokółka –Trakiszki (Rail Baltica)
|
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
|
2 400 000
|
2 400 000
|
1 920 000
|
80 %
|
4
|
Pomoc techn. Dla przygot. Projektu modernizacji l. kolej. (E-20 i CE-20) –pozostałe prace
|
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
|
3 750 000
|
3 750 000
|
2 812 500
|
75 %
|
|
SUMA transport 2002 r.
|
287 843 138
|
274 875 000
|
206 275 750
|
|
|
|
||||||
|
Projekty zatwierdzone w 2003 r.
|
|||||
1
|
Pomoc techn. Dla przylot. Projektu „modernizacji l.kolej. E-30/CE-30 na odcinku Opole –Katowice –Kraków”
|
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
|
3 625 000
|
3 625 000
|
2 718 750
|
75 %
|
|
SUMA transport 2003 r.
|
3 625 000
|
3 625 000
|
2 718 750
|
|
|
|
||||||
|
Projekty zatwierdzone w 2004 r.
|
|||||
1
|
Modernizacja l. kolej.
E-59, odcinek: Wrocław –Rawicz, etap I
|
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
|
30 000 000
|
30 000 000
|
25 500 000
|
85 %
|
2
|
Modernizacja l. kolej.
E-65, odcinek: Warszawa –Gdynia, etap I
|
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
|
42 403 200
|
42 403 200
|
36 042 720
|
85 %
|
3
|
Pomoc w zakresie przygotowania i wdrażania projektów kolejowych współfinansowanych z FS
|
Ministerstwo Transportu
|
2 000 000
|
2 000 000
|
1 700 000
|
85 %
|
|
SUMA transport 2004 r.
|
74 403 200
|
74 403 200
|
63 242 720
|
|
|
|
||||||
|
Projekty zatwierdzone w 2005 r.
|
|||||
|
Modernizacja l. kolej.
E-65 odcinek Warszawa –Gdynia (etap II)
|
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
|
480 325 000
|
475 522 000
|
399 438 480
|
84 %
|
|
SUMA transport 2005 r.
|
480 325 000
|
475 522 000
|
399 438 480
|
|
|
|
||||||
|
SUMA Transport 2000 – 2005
|
1 418 705 823
|
1 328 663 949
|
1046854762
|
|
Komentarze