Pociągi pojadą łódzkim tunelem dopiero w 2028 roku? Budowa opóźniona o rok
Budowniczy tunelu średnicowego w Łodzi wystąpił do inwestora – PKP PLK o przesunięcie terminu zakończenia budowy o 12 miesięcy. Zależy nam na czasie, ale najważniejsze jest bezpieczeństwo – skomentował minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
Generalny wykonawca budowy tunelu średnicowego w Łodzi, Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego, 5 lutego wystąpił z wnioskiem do zamawiającego – PKP Polskich Linii Kolejowych o przedłużenie terminu budowy tunelu średnicowego w Łodzi o 12 miesięcy; powodem jest „anomalia gruntowa – kurzawka w okolicy obecnej lokalizacji TBM, co skutkowało zmianą technologii wykonywania robót”.
Rozkład jazdy:
- Jakie były główne przyczyny opóźnienia budowy tunelu średnicowego w Łodzi?
- Jakie działania podjęto w związku z problemami gruntowymi podczas budowy tunelu?
- Jakie korzyści przyniesie ukończenie tunelu średnicowego dla podróżnych i komunikacji w regionie?
Nowe terminy
Jeśli harmonogram zostanie zmieniony, zamiast w czerwcu 2026 r. prace budowlane zakończyłyby się w połowie 2027 r., a pociągi mogłyby pojechać tunelem dopiero w 2028 r.
„Powodem są problemy techniczne niemożliwe do przewidzenia przez obie strony. Z uwagi na wystąpienie anomalii gruntowej – kurzawki w okolicy obecnej lokalizacji TBM należało zmienić technologię wykonywania robót” – poinformował PAP w poniedziałek rzecznik PBDiM Piotr Grabowski.
Wykonawca tunelu kolejowego między Łodzią Fabryczną i Kaliską wysłał do PKP PLK aktualny harmonogram realizacji inwestycji, który uwzględnia „okoliczności uzgadniania rozwiązań technicznych czynionych w okresie od 2022 do 2024 roku”.
PBDiM poinformowało, że prace przy budowie mniejszych tuneli zostały już zakończone i obecnie trwa ich wyposażanie, a od marca rozpocznie się w nich montaż nawierzchni torowych. Budowa dużego tunelu, od stacji Koziny do Łodzi Fabrycznej, jest zrealizowana zaledwie w 53 proc.
„Budowa trzech podziemnych przystanków jest już na mocno zaawansowanym etapie, natomiast wymagane jest doprecyzowanie ostatecznych rozwiązań architektonicznych, aby odpowiadały oczekiwaniom miasta i PLK. Kontynuowane są prace instalacyjne, m.in. zakupiono materiały w postaci wind, schodów ruchomych czy systemów teletechnicznych i sterowania ruchem kolejowym. Materiały te są już składowane na placu budowy i czekają na montaż” – powiedział PAP Piotr Grabowski.
Do terminu budowy tunelu odniósł się podczas wizyty w Łodzi minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
„Zależy nam na tym, żeby jak najszybciej zakończyć drążenie tuneli w Łodzi (…) żeby jak najszybciej rozpoczęły się prace. Zobowiązałem inwestora, czyli PKP PLK do takiej rozmowy z wykonawcą, żeby przestój i prace eksploatacyjne przy tarczy trwały jak najkrócej i żebyśmy przeszli do normalnego drążenia z prędkością około 10 m na dobę. Wtedy w sto dni przebijemy się do dworca Łódź Fabryczna” – powiedział Klimczak.
Minister dodał, że najważniejsze jest bezpieczeństwo.
„Nic się nie stanie, jeżeli inwestycja przeciągnie się kilka tygodni czy nawet kilka miesięcy, ale chciałbym, żeby nikt nie bał się o swoje mienie i życie” – zastrzegł.
„Mamy przesunięcie terminów, bo jeżeli tarcza nie pracowała od września ub. roku, to nawet jeżeli technologicznie jest możliwe doprowadzenie do sytuacji, w której tarcza drążyłaby 12 m tunelu na dobę, to i tak nie nadrobimy straconego czasu. Ja tylko proszę wszystkich inżynierów, żeby zastosowali takie rozwiązanie, które pozwoli nam jak najszybciej zakończyć tę budowę, ale nie z narażeniem bezpieczeństwa” – dodał minister Klimczak.
Według poprzedniego harmonogramu prac na budowie tunelu średnicowego w Łodzi z kwietnia ub. roku, prace budowlane miały zakończyć się do czerwca 2026 r. tak, by pociągi mogły pojechać tunelem w grudniu 2026 r. Jednak po wstrzymaniu prac przy drążeniu tunelu we wrześniu 2024 r. po tym, jak nad znajdującą się ok. 20 m pod ziemią tarczą TBM zawaliła się część kamienicy przy Al. 1 Maja 23 i kolejnym osunięciu się gruntu w listopadzie 2024 r. pod kamienicą przy Al. 1 Maja 21, jest on już praktycznie nie do zrealizowania.
Pięciomiesięczny już przestój na budowie spowodował dodatkowo znaczny wzrost wydatków ze względu na konieczność zabezpieczenia budynków, stabilizacji gruntu i utrzymania mieszkań dla wysiedlonych na czas budowy lokatorów kamienic.
Tunel średnicowy pod Łodzią ma mieć 7,5 km. Połączy dworzec Łódź Fabryczna ze stacjami Łódź Kaliska i Żabieniec. Dzieli się na dwie części – cztery jednotorowe tunele w jego zachodniej części i dwutorowy przebiegający od stacji Koziny przez Polesie i Śródmieście do Łodzi Fabrycznej. Inwestycja umożliwi przejazd pociągów na trasie Warszawa – Poznań i Wrocław z postojem w centrum Łodzi i znacznie skróci czas podróży. Ma też ułatwić komunikację w regionie. (PAP)
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze