PKP PLK: RegioJet rezygnuje z połowy tras tuż przed wejściem rozkładu jazdy. To nieodpowiedzialne
PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowały, że 11 grudnia w godzinach popołudniowych otrzymały od przewoźnika RegioJet informację o rezygnacji z blisko połowy wcześniej zamówionych tras w rocznym rozkładzie jazdy obowiązującym od 14 grudnia.
Decyzja przewoźnika nadeszła zaledwie trzy dni przed planowanym startem nowego rozkładu, co – jak podkreśla zarządca infrastruktury – wywołało poważne konsekwencje operacyjne i organizacyjne.
Rozkład jazdy:
- Jakie konsekwencje dla pasażerów i innych przewoźników niesie nagłe wycofanie przez RegioJet blisko połowy zamówionych tras tuż przed wejściem w życie nowego rozkładu jazdy?
- Z jakich powodów PKP PLK rozważa podjęcie kroków prawnych wobec przewoźnika i jakie przepisy mogły zostać naruszone?
- Jakie zmiany w regulacjach planuje wprowadzić PKP PLK, aby zapobiegać podobnym sytuacjom blokowania przepustowości w przyszłości?
Nagłe wycofanie pociągów destabilizuje system
PKP PLK wskazuje, że tak późna i masowa rezygnacja z uzgodnionych kursów znacząco zakłóciła przygotowany rozkład jazdy. Uwolnienie dużej liczby tras w ostatniej chwili wymusza pilne prace nad ponowną alokacją przepustowości dla innych przewoźników.
Jak czytamy w komunikacie:
„Tak nagłe i masowe wycofanie się przewoźnika z uzgodnionych kursów powoduje poważne zakłócenia w przygotowanym rozkładzie jazdy i generuje istotne utrudnienia dla pasażerów.”
Oznacza to konieczność reorganizacji pracy wielu zespołów operacyjnych i planistycznych, które w trybie pilnym muszą przebudować rozkład jazdy, aby inni przewoźnicy mogli przejąć niewykorzystaną przepustowość.
PKP PLK zwraca się do UTK i rozważa kroki prawne
Zarządca infrastruktury poinformował o sprawie Urząd Transportu Kolejowego, który nadzoruje rynek przewozów kolejowych i dba o przestrzeganie zasad konkurencji oraz bezpieczeństwa transportu.
Jednocześnie PKP PLK analizuje możliwość podjęcia działań prawnych wobec RegioJet, podkreślając, że tak duże zmiany dokonane na ostatnią chwilę naruszają zasady współpracy z zarządcą infrastruktury i mogą szkodzić stabilności całego rynku pasażerskiego:
„Analizujemy możliwość podjęcia kroków prawnych w związku z nieodpowiedzialnym postępowaniem przewoźnika.”
Zarządca infrastruktury zapowiada zmiany w regulacjach
Sytuacja związana z RegioJetem skłoniła PKP PLK do rozpoczęcia prac nad zmianami w obowiązujących regulacjach, które mają zapobiec podobnym zdarzeniom w przyszłości.
Zarządca infrastruktury wskazuje, że chodzi zwłaszcza o sytuacje, w których przewoźnicy rezerwują przepustowość na liniach objętych ograniczeniami eksploatacyjnymi wynikającymi z inwestycji, a następnie rezygnują z niej w ostatniej chwili. Takie działanie utrudnia planowanie sieci oraz destabilizuje przewozy innych operatorów.
PKP PLK zapowiada wprowadzenie przepisów, które mają uniemożliwić:
- blokowanie przepustowości,
- zgłaszanie dużej liczby tras bez odpowiedniego zabezpieczenia operacyjnego,
- nagłe wycofywanie się z ustalonych kursów tuż przed wejściem w życie rozkładu.
Rezygnacja RegioJet a pasażerowie
Skutki decyzji RegioJet odczują przede wszystkim pasażerowie, którzy planowali podróże na podstawie opublikowanego rozkładu jazdy. Choć PKP PLK pracuje nad szybkim uzupełnieniem luk innymi kursami, zmiany na tak dużą skalę mogą spowodować dezorientację oraz komplikacje w planowaniu podróży.
Zarządca infrastruktury zapewnia jednak, że robi wszystko, by zapewnić maksymalną stabilność rozkładu od momentu jego wejścia w życie.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok





Komentarze