Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

PKP PLK: RegioJet rezygnuje z połowy tras tuż przed wejściem rozkładu jazdy. To nieodpowiedzialne

inforail
12.12.2025 14:30
0 Komentarzy

PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowały, że 11 grudnia w godzinach popołudniowych otrzymały od przewoźnika RegioJet informację o rezygnacji z blisko połowy wcześniej zamówionych tras w rocznym rozkładzie jazdy obowiązującym od 14 grudnia.

Decyzja przewoźnika nadeszła zaledwie trzy dni przed planowanym startem nowego rozkładu, co – jak podkreśla zarządca infrastruktury – wywołało poważne konsekwencje operacyjne i organizacyjne.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie konsekwencje dla pasażerów i innych przewoźników niesie nagłe wycofanie przez RegioJet blisko połowy zamówionych tras tuż przed wejściem w życie nowego rozkładu jazdy?
  2. Z jakich powodów PKP PLK rozważa podjęcie kroków prawnych wobec przewoźnika i jakie przepisy mogły zostać naruszone?
  3. Jakie zmiany w regulacjach planuje wprowadzić PKP PLK, aby zapobiegać podobnym sytuacjom blokowania przepustowości w przyszłości?
Pociąg RegioJet w Warszawie
Pociąg RegioJet w Warszawie

Nagłe wycofanie pociągów destabilizuje system

PKP PLK wskazuje, że tak późna i masowa rezygnacja z uzgodnionych kursów znacząco zakłóciła przygotowany rozkład jazdy. Uwolnienie dużej liczby tras w ostatniej chwili wymusza pilne prace nad ponowną alokacją przepustowości dla innych przewoźników.

Jak czytamy w komunikacie:

„Tak nagłe i masowe wycofanie się przewoźnika z uzgodnionych kursów powoduje poważne zakłócenia w przygotowanym rozkładzie jazdy i generuje istotne utrudnienia dla pasażerów.”

Oznacza to konieczność reorganizacji pracy wielu zespołów operacyjnych i planistycznych, które w trybie pilnym muszą przebudować rozkład jazdy, aby inni przewoźnicy mogli przejąć niewykorzystaną przepustowość.

PKP PLK zwraca się do UTK i rozważa kroki prawne

Zarządca infrastruktury poinformował o sprawie Urząd Transportu Kolejowego, który nadzoruje rynek przewozów kolejowych i dba o przestrzeganie zasad konkurencji oraz bezpieczeństwa transportu.

Jednocześnie PKP PLK analizuje możliwość podjęcia działań prawnych wobec RegioJet, podkreślając, że tak duże zmiany dokonane na ostatnią chwilę naruszają zasady współpracy z zarządcą infrastruktury i mogą szkodzić stabilności całego rynku pasażerskiego:

„Analizujemy możliwość podjęcia kroków prawnych w związku z nieodpowiedzialnym postępowaniem przewoźnika.”

Zarządca infrastruktury zapowiada zmiany w regulacjach

Sytuacja związana z RegioJetem skłoniła PKP PLK do rozpoczęcia prac nad zmianami w obowiązujących regulacjach, które mają zapobiec podobnym zdarzeniom w przyszłości.

Zarządca infrastruktury wskazuje, że chodzi zwłaszcza o sytuacje, w których przewoźnicy rezerwują przepustowość na liniach objętych ograniczeniami eksploatacyjnymi wynikającymi z inwestycji, a następnie rezygnują z niej w ostatniej chwili. Takie działanie utrudnia planowanie sieci oraz destabilizuje przewozy innych operatorów.

PKP PLK zapowiada wprowadzenie przepisów, które mają uniemożliwić:

  • blokowanie przepustowości,
  • zgłaszanie dużej liczby tras bez odpowiedniego zabezpieczenia operacyjnego,
  • nagłe wycofywanie się z ustalonych kursów tuż przed wejściem w życie rozkładu.

Rezygnacja RegioJet a pasażerowie

Skutki decyzji RegioJet odczują przede wszystkim pasażerowie, którzy planowali podróże na podstawie opublikowanego rozkładu jazdy. Choć PKP PLK pracuje nad szybkim uzupełnieniem luk innymi kursami, zmiany na tak dużą skalę mogą spowodować dezorientację oraz komplikacje w planowaniu podróży.

Zarządca infrastruktury zapewnia jednak, że robi wszystko, by zapewnić maksymalną stabilność rozkładu od momentu jego wejścia w życie.

Komentarze