Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Pierwszy pociąg FLIRT dla Litwy zaprezentowany w Wilnie. Wyprodukował je Stadler Polska

inforail
28.10.2025 18:30
0 Komentarzy

Uroczystość była symbolicznym początkiem nowej ery w litewskim transporcie kolejowym — bardziej ekologicznym, cichszym i komfortowym dla pasażerów.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie trasy będą obsługiwane przez nowe pociągi FLIRT wyprodukowane dla litewskiego przewoźnika LTG Link od 2026 roku?
  2. W jaki sposób wprowadzenie elektrycznych i bateryjnych pociągów FLIRT wpłynie na zrównoważony rozwój transportu kolejowego na Litwie?
  3. Jakie udogodnienia dla pasażerów, w tym osób z niepełnosprawnościami i rowerzystów, przewidziano w nowych pociągach Stadlera?

Nowy etap w historii litewskich kolei

Podczas wydarzenia minister transportu i komunikacji Litwy Juras Taminskas podkreślił, że wprowadzenie nowych elektrycznych pociągów stanowi krok milowy w modernizacji krajowej sieci kolejowej.

„Dzięki odnowieniu taboru kolejowego wchodzimy w nową erę transportu pasażerskiego. Wkrótce pasażerowie w całym kraju będą mogli podróżować nowoczesnymi szwajcarskimi pociągami, które zapewnią komfort, dostępność i wysoką jakość usług” – powiedział minister.

Z kolei prezes grupy LTG Egidijus Lazauskas zaznaczył, że nowe jednostki to inwestycja nie tylko w wygodę podróżnych, ale przede wszystkim w zrównoważony rozwój.

„Niższe emisje, niższe koszty i większa efektywność to zmiany, które odczują zarówno pasażerowie, jak i cały system transportowy” – dodał.

Produkcja i możliwości nowego taboru

Zaprezentowany pociąg został zbudowany w zakładzie Stadler Polska w Siedlcach i jest częścią kontraktu podpisanego w czerwcu 2023 roku na dostawę 15 pojazdów — dziewięciu elektrycznych i sześciu z napędem bateryjnym.

Do 2026 roku na Litwie zostanie zelektryfikowanych 731 kilometrów torów, co stanowi około 28% całej sieci kolejowej. Na trasie Wilno–Kłajpeda pociągi będą mogły osiągać prędkość do 160 km/h. Z kolei jednostki bateryjne obsłużą m.in. połączenia Kowno–Szawle oraz Wilno–Marcinkańce przez Varėnę, korzystając z sieci trakcyjnej jedynie na części trasy.

Komfort i dostępność dla wszystkich

Prezes Stadler Polska Radosław Banach przypomniał, że nowe pojazdy należą do uznanej rodziny FLIRT, której sprzedano już ponad 3 000 egzemplarzy na całym świecie.

„Litewska wersja została opracowana z myślą o komforcie i funkcjonalności, dostosowana do potrzeb pasażerów w tym kraju. Jestem przekonany, że mieszkańcy Litwy docenią jej niezawodność i jakość” – podkreślił.

Nowe składy będą miały około 200 miejsc siedzących i w pełni dostosowane udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami. We wnętrzu nie ma progów, co ułatwi poruszanie się, a niska podłoga i szerokie wejścia zapewnią wygodę seniorom, rodzinom z dziećmi i pasażerom z wózkami. Wnętrze wyciszono wykładziną, a układ przestrzeni skonsultowano z organizacjami reprezentującymi osoby z ograniczoną mobilnością.

„To pociągi, którymi będziemy podróżować przez dziesięciolecia, dlatego ogromną wagę przywiązaliśmy do ergonomii i komfortu” – powiedziała Kristina Meidė, prezes LTG Link.

Nowoczesne rozwiązania i powrót wagonu bistro

Na pokładzie nowych pociągów pojawi się strefa bistro, dzięki czemu pasażerowie ponownie będą mogli kupić gorące napoje i posiłki podczas podróży. Pociągi zaoferują także udogodnienia dla rowerzystów — w zależności od pory roku będzie można przewieźć do 30 rowerów, a zimą część przestrzeni zostanie zamieniona na dodatkowe miejsca siedzące.

Każde ergonomiczne siedzenie wyposażono w gniazdko elektryczne, indywidualne oświetlenie i stolik przystosowany do pracy z laptopem, a oparcia są regulowane, by zapewnić jeszcze większy komfort.

Wraz z wprowadzeniem nowych składów stopniowo wycofane zostaną najstarsze pociągi spalinowe kursujące na trasie Wilno–Turmontas.

Testy i przyszłe trasy

Pierwszy pociąg został dostarczony do terminalu intermodalnego w Wilnie kilka tygodni temu, gdzie został złożony i przygotowany do testów. Próby statyczne rozpoczną się pod koniec października, a jazdy testowe z pasażerami planowane są na przyszły rok.

Po uzyskaniu wszystkich certyfikatów, od 2026 roku nowe jednostki będą obsługiwać trasy Wilno–Kłajpeda, Wilno–Varėna–Marcinkańce oraz Kowno–Szawle, wprowadzając litewską kolej w nowoczesną, niskoemisyjną epokę podróży.

Komentarze