Nowe pociągi dla Arrivy. Od Skody
Škoda Group podpisała umowę z prywatnym przewoźnikiem ARRIVA na produkcję 22 nowoczesnych, niskopodłogowych, elektrycznych jednostek nowej generacji, które będą osiągać prędkość do 200 km/h.
Umowa obejmuje dwa typy jednostek – trzyczłonowe (16 sztuk) i czteroczłonowe (6 sztuk) – a jej całkowita wartość przekracza 7 miliardów CZK (ponad 280 milionów euro). Kontrakt zawiera również opcję na zakup dodatkowych pojazdów. Przewoźnik planuje wdrożyć te jednostki na liniach Ex6 (Praga–Pilzno–Cheb) oraz R16 (Praga–Beroun–Pilzno–Klatovy / Železná Ruda) w zachodnich Czechach od grudnia 2028 r.
Rozkład jazdy:
- Jakie firmy podpisały umowę na produkcję nowych pociągów elektrycznych do zachodnich Czech?
- Ile jednostek elektrycznych zostanie dostarczonych w ramach kontraktu między Škoda Group a ARRIVA?
- Jakie są dwa typy jednostek zamówionych przez ARRIVA i ile ich będzie?
Nowe i komfortowe pociągi
„Jeśli chcemy przyciągnąć nowych pasażerów do czeskiej kolei, musimy zaoferować im niezawodne połączenia nowoczesnymi i komfortowymi pociągami. Te nowe jednostki zapewnią wysoki standard podróży, dlatego uważam ich przyszłe wdrożenie na liniach zamawianych przez państwo za krok we właściwym kierunku” – powiedział minister transportu Martin Kupka.
„To zamówienie od prywatnego przewoźnika ARRIVA jest dla nas bardzo ważne, nie tylko ze względu na jego wartość finansową, ale również dla naszej pozycji na rynku. To już nasze drugie zamówienie na nowe pociągi od prywatnego operatora, co świadczy o konkurencyjności naszych rozwiązań. Segment dalekobieżnych pociągów osiągających 200 km/h ma dla nas kluczowe znaczenie. Wierzymy, że ta nowa platforma, którą rozwijaliśmy przez kilka lat, odniesie sukces nie tylko na rynku czeskim, ale i europejskim. Co więcej, w produkcji tych pociągów ogromną rolę odegra czeski przemysł – spodziewamy się, że udział dostawców z Czech wyniesie około 80%, podobnie jak w poprzednim projekcie” – powiedział Petr Novotný, dyrektor generalny i prezes zarządu Škoda Group.
„Podpisując tę umowę, realizujemy naszą długoterminową strategię w Czechach. Wchodzimy w nowy segment dalekobieżnego transportu elektrycznego z jasnym celem – oferować pasażerom wyższy komfort, niezawodność i przyjazne środowisku podróże. Jest to największa inwestycja w historii ARRIVA w Europie – przekraczająca 7 miliardów CZK” – powiedział Daniel Adamka, dyrektor generalny ARRIVA TRANSPORT CZECH REPUBLIC.
„Nasze nowe jednostki, które powstaną w Czechach, będą wyróżniać się nowoczesnym designem z turkusowym malowaniem i wyraźnym fioletowym „X”, a przede wszystkim większym komfortem dzięki szerszym fotelom, większym odstępom między nimi i ofercie gastronomicznej na pokładzie. Pomyśleliśmy także o rowerzystach i turystach – pociągi będą mieć dużo miejsca na rowery, co docenią pasażerowie udający się w rejon Szumawy czy do uzdrowisk. Jednocześnie stawiamy na zrównoważony rozwój – dzięki systemowi automatycznej jazdy (ATO) spodziewamy się znaczących oszczędności energii. Cieszymy się, że ten krok wspiera także krajowy przemysł – większość komponentów pochodzić będzie od czeskich dostawców. Z niecierpliwością czekamy na grudzień 2028 roku, kiedy te pociągi wyruszą z Pragi do Pilzna, Chebu i w rejon Szumawy, przyczyniając się do dalszego rozwoju nowoczesnego transportu kolejowego w naszym kraju” – podsumowuje Adamka.
Nowa platforma dla transportu dalekobieżnego
Nowe jednostki zostaną zbudowane w oparciu o zupełnie nową platformę – Škoda 26Ev – przeznaczoną do transportu międzyregionalnego i dalekobieżnego. Platforma pozwala na konfigurację od trzech do siedmiu członów z pojemnością od 200 do 600 miejsc. Jednostki dla ARRIVA będą dwusystemowe (3 kV DC i 25 kV AC), ale będzie je można dostosować do systemu 15 kV AC, np. w Niemczech. Wózki będą przystosowane do prędkości do 230 km/h.
Pociągi spełniać będą rygorystyczne wymagania dotyczące komfortu pasażerów, odporności ciśnieniowej i bezpieczeństwa pożarowego – dzięki temu będą mogły poruszać się po liniach dużych prędkości oraz w tunelach powyżej 5 km długości, które wkrótce mają powstać także w Czechach.
Zamówienie ARRIVA dla zachodnich Czech obejmuje:
- Jednostkę trzyczłonową z 224 miejscami siedzącymi – zamówiono 16 sztuk. Będą kursować głównie na linii R16 (Praga–Beroun–Pilzno–Klatovy / Železná Ruda), a także jako uzupełnienie oferty na linii Ex6 (Praga–Pilzno–Cheb). Przewiduje się więcej miejsca na rowery oraz automat z przekąskami i napojami gorącymi.
- Jednostkę czteroczłonową z 315 miejscami, w tym wagonem 1. klasy (cały jeden człon). Zamówiono 6 sztuk, będą jeździć na linii Ex6 i zawierać część bistro z ladą serwisową i aneksem kuchennym.
Pasażerowie docenią klimatyzację, nowoczesny system informacji, Wi-Fi, gniazda do ładowania urządzeń mobilnych, a także system kamer wewnętrznych i zewnętrznych. Niskopodłogowe wejścia i wnętrze zapewnią wygodę osobom o ograniczonej mobilności – przewidziano również w pełni dostępne toalety.
Technologia cyfrowa i oszczędność energii
Nowe jednostki zostaną wyposażone w zaawansowane systemy cyfrowe Škoda Group, które zwiększą komfort pracy załogi i pasażerów, ułatwią łączenie składów, a także umożliwią zdalny monitoring i diagnostykę pojazdów. System ATO (Automatic Train Operation) pozwoli na najbardziej energooszczędną jazdę, regulując prędkość zgodnie z rozkładem jazdy i profilem trasy oraz optymalizując hamowanie.
Na podstawie danych z eksploatacji podobnych jednostek Škody w krajach bałtyckich oszczędności energii mogą sięgać nawet 15%. Zdalny monitoring pozwoli także zoptymalizować koszty utrzymania i zwiększyć niezawodność eksploatacyjną. Pociągi zostaną wyposażone również w system sterowania ETCS.
Podstawowe parametry techniczne EMU 26Ev
Parametr | Jednostka trzyczłonowa | Jednostka czteroczłonowa |
---|---|---|
Długość pociągu | 82 250 mm | 109 500 mm |
Prędkość maksymalna | 200 km/h | 200 km/h |
System zasilania | 3 kV DC, 25 kV AC | 3 kV DC, 25 kV AC |
Moc zainstalowana | 2 800 kW | 4 200 kW |
Wysokość wejścia | 600 mm | 600 mm |
Szerokość drzwi | 1 300 mm | 1 300 mm |
Liczba miejsc siedzących | 224 | 315 |
Odstępy między fotelami | 1 klasa – twarzą / tyłem: 2000 / 1000 mm | |
2 klasa – twarzą / tyłem: 1840 / 885 mm |
Komentarze