Malinowski: Kolejne odwołanie niemieckiego producenta Siemens oddalone. Otwarcie ofert na piętrusy w środę
Krajowa Izba Odwoławcza oddaliła kolejne odwołanie niemieckiego producenta Siemens Mobility dotyczące warunków przetargu na dostawę nowoczesnych składów piętrowych dla PKP Intercity, o czym poinformował szef spółki Janusz Malinowski.
Tym samym narodowy przewoźnik pasażerski zyskał zielone światło do dalszej realizacji rekordowego zamówienia. Już w środę, 23 lipca 2025 roku, ma dojść do otwarcia ofert.
Rozkład jazdy:
- Dlaczego Siemens Mobility domagał się przesunięcia terminu składania ofert w przetargu na składy piętrowe?
- Jakie znaczenie dla projektu miały ustalenia dotyczące warunków testów przyspieszenia pociągów?
- Co oznacza oddalenie odwołania przez KIO dla dalszego przebiegu postępowania przetargowego PKP Intercity?
Nowoczesne pociągi dla 500 pasażerów
Jak zapowiedział prezes PKP Intercity Janusz Malinowski, spółka planuje zakup 42 nowych składów piętrowych z opcją rozszerzenia o kolejne 30, które będą mogły poruszać się z prędkością do 200 km/h.
– Każdym z nich będzie mogło podróżować ok. 500 pasażerów – podkreślił Malinowski, zaznaczając, że to największe tego typu zamówienie w historii spółki.
Odwołanie Siemensa i spór o warunki testów
W postępowaniu przetargowym wzięli udział trzej wykonawcy: Stadler Polska, Alstom Polska oraz konsorcjum Siemens Mobility (polska spółka i niemiecka centrala). To właśnie Siemens próbował zakwestionować decyzję PKP Intercity o nieuwzględnieniu wniosku o przesunięcie terminu składania ofert. Argumentowano, że zmiany w dokumentacji przetargowej – w szczególności w zakresie testów osiągów trakcyjnych – były na tyle istotne, iż wymagałyby więcej czasu na przygotowanie oferty.
Kluczowy spór dotyczył m.in. warunków, w jakich miały być przeprowadzane testy przyspieszenia pociągów. PKP Intercity wymagało, aby pojazdy osiągały prędkość 200 km/h w czasie nie dłuższym niż 160 sekund – przy pełnym obciążeniu miejsc siedzących i zerowej liczbie pasażerów na miejscach stojących. Siemens natomiast chciał, by w testach przyjęto tzw. normalne warunki obciążenia, czyli także z pasażerami stojącymi (2 osoby/m²), co znacząco wpływałoby na masę pociągu i – tym samym – jego przyspieszenie.
KIO po stronie zamawiającego
KIO uznała jednak, że działania PKP Intercity nie naruszyły przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych i oddaliła w całości odwołanie złożone przez Siemens Mobility. W ocenie izby, odpowiedzi udzielone przez zamawiającego nie stanowiły na tyle istotnej zmiany, by wymagały przesunięcia terminu przetargu. Tym samym oferta może zostać otwarta zgodnie z planem – w środę, 23 lipca 2025 r..
Inwestycja w przyszłość
Wartość zamówienia, obejmującego nie tylko dostawę składów, ale także 30-letnie utrzymanie taboru, może sięgnąć nawet 17 miliardów złotych. To największa tego typu inwestycja w historii PKP Intercity i kolejny krok na drodze do unowocześniania przewozów dalekobieżnych w Polsce. Składy piętrowe mają obsługiwać najbardziej obciążone ruchem linie kolejowe i zwiększyć przepustowość przewoźnika.
– To ogromna inwestycja w komfort podróżnych i rozwój kolei jako szybkiego i ekologicznego środka transportu – zaznaczył prezes Malinowski.
‼️Kolejne odwołanie niemieckiego producenta Siemens w przetargu na składy piętrowe oddalone. KIO przychyliła się do argumentów PKP Intercity, dzięki temu w środę otworzymy oferty. Kupimy 42(+30opcja) składy piętrowe jadące 200 km/h. Każdym z nich będzie podróżowało ok. 500 pas.
— Janusz Malinowski (@J_Malinowski) July 21, 2025
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze