Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Malinowski: Kolejne odwołanie niemieckiego producenta Siemens oddalone. Otwarcie ofert na piętrusy w środę

inforail
22.07.2025 08:30
0 Komentarzy

Krajowa Izba Odwoławcza oddaliła kolejne odwołanie niemieckiego producenta Siemens Mobility dotyczące warunków przetargu na dostawę nowoczesnych składów piętrowych dla PKP Intercity, o czym poinformował szef spółki Janusz Malinowski.

Tym samym narodowy przewoźnik pasażerski zyskał zielone światło do dalszej realizacji rekordowego zamówienia. Już w środę, 23 lipca 2025 roku, ma dojść do otwarcia ofert.

Rozkład jazdy:

  1. Dlaczego Siemens Mobility domagał się przesunięcia terminu składania ofert w przetargu na składy piętrowe?
  2. Jakie znaczenie dla projektu miały ustalenia dotyczące warunków testów przyspieszenia pociągów?
  3. Co oznacza oddalenie odwołania przez KIO dla dalszego przebiegu postępowania przetargowego PKP Intercity?

Nowoczesne pociągi dla 500 pasażerów

Jak zapowiedział prezes PKP Intercity Janusz Malinowski, spółka planuje zakup 42 nowych składów piętrowych z opcją rozszerzenia o kolejne 30, które będą mogły poruszać się z prędkością do 200 km/h.

Każdym z nich będzie mogło podróżować ok. 500 pasażerów – podkreślił Malinowski, zaznaczając, że to największe tego typu zamówienie w historii spółki.

Odwołanie Siemensa i spór o warunki testów

W postępowaniu przetargowym wzięli udział trzej wykonawcy: Stadler Polska, Alstom Polska oraz konsorcjum Siemens Mobility (polska spółka i niemiecka centrala). To właśnie Siemens próbował zakwestionować decyzję PKP Intercity o nieuwzględnieniu wniosku o przesunięcie terminu składania ofert. Argumentowano, że zmiany w dokumentacji przetargowej – w szczególności w zakresie testów osiągów trakcyjnych – były na tyle istotne, iż wymagałyby więcej czasu na przygotowanie oferty.

Kluczowy spór dotyczył m.in. warunków, w jakich miały być przeprowadzane testy przyspieszenia pociągów. PKP Intercity wymagało, aby pojazdy osiągały prędkość 200 km/h w czasie nie dłuższym niż 160 sekund – przy pełnym obciążeniu miejsc siedzących i zerowej liczbie pasażerów na miejscach stojących. Siemens natomiast chciał, by w testach przyjęto tzw. normalne warunki obciążenia, czyli także z pasażerami stojącymi (2 osoby/m²), co znacząco wpływałoby na masę pociągu i – tym samym – jego przyspieszenie.

KIO po stronie zamawiającego

KIO uznała jednak, że działania PKP Intercity nie naruszyły przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych i oddaliła w całości odwołanie złożone przez Siemens Mobility. W ocenie izby, odpowiedzi udzielone przez zamawiającego nie stanowiły na tyle istotnej zmiany, by wymagały przesunięcia terminu przetargu. Tym samym oferta może zostać otwarta zgodnie z planem – w środę, 23 lipca 2025 r..

Inwestycja w przyszłość

Wartość zamówienia, obejmującego nie tylko dostawę składów, ale także 30-letnie utrzymanie taboru, może sięgnąć nawet 17 miliardów złotych. To największa tego typu inwestycja w historii PKP Intercity i kolejny krok na drodze do unowocześniania przewozów dalekobieżnych w Polsce. Składy piętrowe mają obsługiwać najbardziej obciążone ruchem linie kolejowe i zwiększyć przepustowość przewoźnika.

To ogromna inwestycja w komfort podróżnych i rozwój kolei jako szybkiego i ekologicznego środka transportu – zaznaczył prezes Malinowski.

Komentarze