Liczby programu przystankowego. Stan na 5 listopada
W ramach rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025 powstały dotychczas 143 lokalizacje peronowe, z czego ponad 50 zupełnie nowych, a ok. 90 zmodernizowanych – poinformował Tomasz Lewandrowski z PKP PLK na posiedzeniu sejmowej komisji.
Na posiedzeniu sejmowej komisji infrastruktury przedstawiciel PKP PLK Tomasz Lewandrowski przypomniał, że budżet programu na starcie wynosił 1 mld i 97 mln zł, z czego 88 mln zł przeznaczono na budowę parkingów.
Spis treści:
- Ile przystanków kolejowych zostało zbudowanych lub zmodernizowanych do tej pory w ramach rządowego programu na lata 2021-2025?
- Jaka jest obecna wartość budżetu programu „Kolej+” i ile kilometrów linii kolejowych ma powstać w jego ramach
- Dlaczego projekt „Budowa nowej linii kolejowej Turek-Konin” ma zostać wstrzymany, według podsekretarza stanu Piotra Malepszaka?
Stan prac
Przekazał, że z listy podstawowej liczącej 214 obiektów, 120 przystanków jest już po odbiorze końcowym, a 23 przed, ale w obu przypadkach są one oddane do użytku. W różnych stadiach przygotowań jest kolejnych 71 przystanków, w tym cztery lokalizacje tuz przed oddaniem do użytku. Koszt budowy lub modernizacji przystanków, z których pasażerowie już korzystają, wyniósł ponad 580 mln zł.
Zakończono także 17 inwestycji parkingowych o łącznej wartości 6,3 mln zł, a w realizacji jest kolejnych 77, na kwotę ponad 40 mln zł.
Komisja zajęła się również sprawozdaniem z „Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej (Kolej+)”. Obecny budżet programu, w ramach którego ma powstać łącznie 1,2 tys. km linii kolejowych w całym kraju, to ok. 13 mld zł. Jak zauważono, wartość projektów wzrosła o 16 proc., czyli o ok. 2,1 mld zł.
Największy wzrost wydatków nastapił w projekcie „Budowa nowej linii kolejowej Turek-Konin” – o 600 mln zł, czyli prawie dwukrotnie (92 proc.). Według PKP PLK powodem jest m.in. to, że we wstępnym studium planistyczno-prognostycznym (WSPP) opracowanym przez samorząd nie uwzględniono budowy np. ekranów akustycznych i kładek ani zakresu robót branży hydrotechnicznej.
Obecny na posiedzeniu podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Piotr Malepszak stwierdził, że jest to jedyny projekt, który ma zostać wstrzymany.
„Rośnie w tym momencie budżetowo dwukrotnie, zderzył się z bardzo dużymi protestami społecznymi, stał już się projektem o wartości grubo ponad miliarda złotych” – podkreślił Malepszak. Dodał, że według analiz liczba pasażerów dobowo na tej linii miałaby wynieść 700 osób.
Podkreślił jednocześnie, że trwają rozmowy z woj. wielkopolskim, aby ten projekt wstrzymać, a środki „skierować na inne projekty linii regionalnych w Wielkopolsce”. Według niego szybką alternatywą byłoby zwiększenie częstotliwości kursowania autobusów na linii Konin-Turek. (PAP)
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze