Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Liczby programu przystankowego. Stan na 5 listopada

inforail
06.11.2024 12:45
0 Komentarzy

W ramach rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025 powstały dotychczas 143 lokalizacje peronowe, z czego ponad 50 zupełnie nowych, a ok. 90 zmodernizowanych – poinformował Tomasz Lewandrowski z PKP PLK na posiedzeniu sejmowej komisji.

Na posiedzeniu sejmowej komisji infrastruktury przedstawiciel PKP PLK Tomasz Lewandrowski przypomniał, że budżet programu na starcie wynosił 1 mld i 97 mln zł, z czego 88 mln zł przeznaczono na budowę parkingów.

Spis treści:

  1. Ile przystanków kolejowych zostało zbudowanych lub zmodernizowanych do tej pory w ramach rządowego programu na lata 2021-2025?
  2. Jaka jest obecna wartość budżetu programu „Kolej+” i ile kilometrów linii kolejowych ma powstać w jego ramach
  3. Dlaczego projekt „Budowa nowej linii kolejowej Turek-Konin” ma zostać wstrzymany, według podsekretarza stanu Piotra Malepszaka?
Przystanek w Nowym Sączu/foto: PKP PLK

Stan prac

Przekazał, że z listy podstawowej liczącej 214 obiektów, 120 przystanków jest już po odbiorze końcowym, a 23 przed, ale w obu przypadkach są one oddane do użytku. W różnych stadiach przygotowań jest kolejnych 71 przystanków, w tym cztery lokalizacje tuz przed oddaniem do użytku. Koszt budowy lub modernizacji przystanków, z których pasażerowie już korzystają, wyniósł ponad 580 mln zł.

Zakończono także 17 inwestycji parkingowych o łącznej wartości 6,3 mln zł, a w realizacji jest kolejnych 77, na kwotę ponad 40 mln zł.

Komisja zajęła się również sprawozdaniem z „Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej (Kolej+)”. Obecny budżet programu, w ramach którego ma powstać łącznie 1,2 tys. km linii kolejowych w całym kraju, to ok. 13 mld zł. Jak zauważono, wartość projektów wzrosła o 16 proc., czyli o ok. 2,1 mld zł.

Największy wzrost wydatków nastapił w projekcie „Budowa nowej linii kolejowej Turek-Konin” – o 600 mln zł, czyli prawie dwukrotnie (92 proc.). Według PKP PLK powodem jest m.in. to, że we wstępnym studium planistyczno-prognostycznym (WSPP) opracowanym przez samorząd nie uwzględniono budowy np. ekranów akustycznych i kładek ani zakresu robót branży hydrotechnicznej.

Obecny na posiedzeniu podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Piotr Malepszak stwierdził, że jest to jedyny projekt, który ma zostać wstrzymany.

„Rośnie w tym momencie budżetowo dwukrotnie, zderzył się z bardzo dużymi protestami społecznymi, stał już się projektem o wartości grubo ponad miliarda złotych” – podkreślił Malepszak. Dodał, że według analiz liczba pasażerów dobowo na tej linii miałaby wynieść 700 osób.

Podkreślił jednocześnie, że trwają rozmowy z woj. wielkopolskim, aby ten projekt wstrzymać, a środki „skierować na inne projekty linii regionalnych w Wielkopolsce”. Według niego szybką alternatywą byłoby zwiększenie częstotliwości kursowania autobusów na linii Konin-Turek. (PAP)

Komentarze