Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Kiedy jest gorąco PKP PLK wprowadzają ograniczenia prędkości na torach

inforail
04.08.2025 08:30
0 Komentarzy

W odpowiedzi na zapytanie poselskie złożone przez Posła Łukasza Kmitę, Ministerstwo Infrastruktury przedstawiło szczegółowe informacje dotyczące wprowadzenia ograniczeń prędkości na liniach kolejowych zarządzanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. (PKP PLK).

W związku z wysokimi temperaturami występującymi na początku lipca 2025 roku.

Rozkład jazdy:

  1. W jaki sposób wysokie temperatury wpływają na stan techniczny torów bezstykowych i jakie zagrożenia mogą powodować?
  2. Czy wprowadzenie ograniczeń prędkości w czasie upałów powinno być standardową praktyką również na innych odcinkach zmodernizowanych linii kolejowych?
  3. Jakie działania podejmuje PKP PLK, aby zminimalizować wpływ upałów na punktualność pociągów pasażerskich?

Przyczyny opóźnień pociągu „Tatry”

W odpowiedzi wyjaśniono między innymi przyczyny opóźnienia pociągu nr 3150/1 „Tatry” relacji Zakopane – Warszawa Wschodnia, który przybył do stacji Kraków Główny z 26-minutowym opóźnieniem. Do zakłóceń w kursowaniu pociągu przyczyniły się:

  • tymczasowe ograniczenia prędkości do 70 km/h z powodu wysokich naprężeń w torach bezstykowych na odcinkach: Zakopane – Biały Dunajec, Sieniawa – Raba Wyżna, Skawa – Sucha Beskidzka Zamek, Sucha Beskidzka – Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona, Leńcze – Skawina;
  • usterka semafora wyjazdowego na stacji Szaflary;
  • czas związany z lokowaniem podróżnych.

Tymczasowe ograniczenia na liniach kolejowych

Jak wynika z danych przekazanych przez PKP PLK, 3 lipca 2025 r. wprowadzono tymczasowe ograniczenia prędkości na wybranych odcinkach dziewięciu linii kolejowych (nr: 8, 25, 94, 96, 97, 98, 99, 108 i 137). Decyzje te zostały podjęte na podstawie analiz technicznych i w odpowiedzi na zagrożenie deformacji torów bezstykowych spowodowane wysokimi temperaturami.

Działania te stanowiły standardową praktykę prewencyjną, mającą na celu zapewnienie bezpieczeństwa ruchu kolejowego. W szczególności skupiono się na liniach jednotorowych oraz przebiegających przez tereny górskie, gdzie infrastruktura kolejowa jest bardziej narażona na bezpośrednie działanie promieniowania słonecznego i duże wahania temperatur.

Wprowadzone ograniczenia obowiązywały w godzinach 12:00–19:00, czyli w czasie największego nasłonecznienia. Dodatkowym czynnikiem wpływającym na stan torowisk były prowadzone w tym okresie prace modernizacyjne i utrzymaniowe, które również zwiększają naprężenia w torach.

Trwające prace i ich wpływ na infrastrukturę

Na linii kolejowej nr 97 Skawina – Żywiec trwają prace gwarancyjne, obejmujące wymianę podkładów drewnianych, co wpływa tymczasowo na stabilność torów. Na odcinkach tej samej linii oraz na linii nr 98 Sucha Beskidzka – Chabówka dokonano korekty geometrii torów i podniesienia prędkości rozkładowej, co wymagało regulacji naprężeń w szynach – prowadzone są one nocą.

Z kolei na linii nr 96 Tarnów – Leluchów, gdzie zakończono niedawno remont, eksploatowany jest nowy tor, którego zachowanie w czasie upałów jest objęte stałym monitoringiem. Natomiast na linii nr 99 Chabówka – Zakopane, która znajduje się obecnie na etapie przed odbiorem końcowym, realizowane są nocne prace wykończeniowe wpływające na tymczasową niestabilność torowiska.

Technologia a ekstremalne warunki pogodowe

Zaznaczono, że mimo iż modernizacja tzw. linii „zakopiańskiej” (Skawina – Sucha Beskidzka – Chabówka – Zakopane) została wykonana zgodnie z obowiązującymi normami, uwzględniając odporność na wysokie temperatury, to w skrajnych warunkach pogodowych nawet nowoczesna infrastruktura wymaga dodatkowych środków ostrożności.

Właśnie z tego względu, również na tej linii wprowadzane są tymczasowe ograniczenia prędkości – tak jak na innych trasach w Polsce. Ograniczenia te podejmowane są na podstawie analiz prognoz pogody oraz monitoringu torów prowadzonych przez służby techniczne zarządcy infrastruktury.

Skutki dla pasażerów

W dniu 3 lipca 2025 roku w wyniku upałów i związanych z nimi ograniczeń prędkości opóźnionych zostało łącznie 133 pociągów pasażerskich, a łączny czas opóźnień wyniósł 1075 minut – co daje średnio około 8 minut opóźnienia na jeden pociąg.

Ministerstwo Infrastruktury podkreśliło, że działania podejmowane przez PKP PLK są zgodne z obowiązującymi przepisami technicznymi oraz mają na celu zagwarantowanie bezpieczeństwa ruchu kolejowego w warunkach ekstremalnych temperatur.

Komentarze