Kiedy jest gorąco PKP PLK wprowadzają ograniczenia prędkości na torach
W odpowiedzi na zapytanie poselskie złożone przez Posła Łukasza Kmitę, Ministerstwo Infrastruktury przedstawiło szczegółowe informacje dotyczące wprowadzenia ograniczeń prędkości na liniach kolejowych zarządzanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. (PKP PLK).
W związku z wysokimi temperaturami występującymi na początku lipca 2025 roku.
Rozkład jazdy:
- W jaki sposób wysokie temperatury wpływają na stan techniczny torów bezstykowych i jakie zagrożenia mogą powodować?
- Czy wprowadzenie ograniczeń prędkości w czasie upałów powinno być standardową praktyką również na innych odcinkach zmodernizowanych linii kolejowych?
- Jakie działania podejmuje PKP PLK, aby zminimalizować wpływ upałów na punktualność pociągów pasażerskich?
Przyczyny opóźnień pociągu „Tatry”
W odpowiedzi wyjaśniono między innymi przyczyny opóźnienia pociągu nr 3150/1 „Tatry” relacji Zakopane – Warszawa Wschodnia, który przybył do stacji Kraków Główny z 26-minutowym opóźnieniem. Do zakłóceń w kursowaniu pociągu przyczyniły się:
- tymczasowe ograniczenia prędkości do 70 km/h z powodu wysokich naprężeń w torach bezstykowych na odcinkach: Zakopane – Biały Dunajec, Sieniawa – Raba Wyżna, Skawa – Sucha Beskidzka Zamek, Sucha Beskidzka – Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona, Leńcze – Skawina;
- usterka semafora wyjazdowego na stacji Szaflary;
- czas związany z lokowaniem podróżnych.
Tymczasowe ograniczenia na liniach kolejowych
Jak wynika z danych przekazanych przez PKP PLK, 3 lipca 2025 r. wprowadzono tymczasowe ograniczenia prędkości na wybranych odcinkach dziewięciu linii kolejowych (nr: 8, 25, 94, 96, 97, 98, 99, 108 i 137). Decyzje te zostały podjęte na podstawie analiz technicznych i w odpowiedzi na zagrożenie deformacji torów bezstykowych spowodowane wysokimi temperaturami.
Działania te stanowiły standardową praktykę prewencyjną, mającą na celu zapewnienie bezpieczeństwa ruchu kolejowego. W szczególności skupiono się na liniach jednotorowych oraz przebiegających przez tereny górskie, gdzie infrastruktura kolejowa jest bardziej narażona na bezpośrednie działanie promieniowania słonecznego i duże wahania temperatur.
Wprowadzone ograniczenia obowiązywały w godzinach 12:00–19:00, czyli w czasie największego nasłonecznienia. Dodatkowym czynnikiem wpływającym na stan torowisk były prowadzone w tym okresie prace modernizacyjne i utrzymaniowe, które również zwiększają naprężenia w torach.
Trwające prace i ich wpływ na infrastrukturę
Na linii kolejowej nr 97 Skawina – Żywiec trwają prace gwarancyjne, obejmujące wymianę podkładów drewnianych, co wpływa tymczasowo na stabilność torów. Na odcinkach tej samej linii oraz na linii nr 98 Sucha Beskidzka – Chabówka dokonano korekty geometrii torów i podniesienia prędkości rozkładowej, co wymagało regulacji naprężeń w szynach – prowadzone są one nocą.
Z kolei na linii nr 96 Tarnów – Leluchów, gdzie zakończono niedawno remont, eksploatowany jest nowy tor, którego zachowanie w czasie upałów jest objęte stałym monitoringiem. Natomiast na linii nr 99 Chabówka – Zakopane, która znajduje się obecnie na etapie przed odbiorem końcowym, realizowane są nocne prace wykończeniowe wpływające na tymczasową niestabilność torowiska.
Technologia a ekstremalne warunki pogodowe
Zaznaczono, że mimo iż modernizacja tzw. linii „zakopiańskiej” (Skawina – Sucha Beskidzka – Chabówka – Zakopane) została wykonana zgodnie z obowiązującymi normami, uwzględniając odporność na wysokie temperatury, to w skrajnych warunkach pogodowych nawet nowoczesna infrastruktura wymaga dodatkowych środków ostrożności.
Właśnie z tego względu, również na tej linii wprowadzane są tymczasowe ograniczenia prędkości – tak jak na innych trasach w Polsce. Ograniczenia te podejmowane są na podstawie analiz prognoz pogody oraz monitoringu torów prowadzonych przez służby techniczne zarządcy infrastruktury.
Skutki dla pasażerów
W dniu 3 lipca 2025 roku w wyniku upałów i związanych z nimi ograniczeń prędkości opóźnionych zostało łącznie 133 pociągów pasażerskich, a łączny czas opóźnień wyniósł 1075 minut – co daje średnio około 8 minut opóźnienia na jeden pociąg.
Ministerstwo Infrastruktury podkreśliło, że działania podejmowane przez PKP PLK są zgodne z obowiązującymi przepisami technicznymi oraz mają na celu zagwarantowanie bezpieczeństwa ruchu kolejowego w warunkach ekstremalnych temperatur.
Komentarze