Jadwiga i Kinga wydrążą pierwsze tunele kolejowe dla inwestycji „Podłęże-Piekiełko”
Polskie Linie Kolejowe S.A. ruszają z realizacją jednego z kluczowych etapów projektu „Podłęże–Piekiełko”. Na granicy Pisarzowej i Męciny rozpoczynają się prace związane z drążeniem dwóch tuneli kolejowych, które połączą stację w Męcinie z przystankiem w Mordarce.
Nowe obiekty, o długości blisko 4 kilometrów każdy, mają skrócić czas podróży między Limanową a Nowym Sączem do około 20 minut.
Rozkład jazdy:
- Jakie funkcje będą pełniły dwa równolegle drążone tunele pomiędzy Męciną a Mordarką i jakimi maszynami zostaną wykonane?
- Jakie będą korzyści dla pasażerów po zakończeniu projektu „Podłęże–Piekiełko”, szczególnie na trasach Kraków – Nowy Sącz i Kraków – Zakopane?
- Które odcinki linii kolejowej w ramach projektu „Podłęże–Piekiełko” są już w trakcie realizacji, a na które trwają postępowania przetargowe?
Gigantyczne tarcze TBM w akcji
Tunelowe prace zostaną wykonane przy użyciu nowoczesnych tarcz TBM (Tunnel Boring Machine), które nazwano na cześć małopolskich władczyń – św. Kingi i św. Jadwigi.
Jako pierwsza do pracy ruszy mniejsza z maszyn – Kinga, która przybyła do Polski w grudniu 2024 roku. Ma 170 metrów długości i waży ponad 600 ton. Będzie odpowiedzialna za drążenie tunelu ewakuacyjnego. Większa z maszyn – Jadwiga, przeznaczona do budowy głównego tunelu kolejowego, właśnie jest składana na placu budowy. Zakłada się, że rozpocznie prace w połowie 2025 roku.
Maszyny będą jednocześnie usuwać urobek i układać obudowę tuneli. Jeden z tuneli zostanie przeznaczony dla ruchu pociągów, a drugi będzie spełniał funkcje ewakuacyjne – zgodnie z najnowszymi normami bezpieczeństwa.
Inwestycja o znaczeniu regionalnym i krajowym
– Rusza budowa nowego połączenia kolejowego Limanowej z Nowym Sączem, które przyniesie pozytywne efekty społeczne i gospodarcze dla całego regionu. Krótsze podróże, ułatwiony transport towarów na południe, a także szansa na rozwój okolicznych miejscowości to tylko niektóre zalety tej inwestycji – podkreślił Dariusz Klimczak, minister infrastruktury.
Nowe tunele to tylko część zakrojonego na szeroką skalę projektu. Łącznie w ramach „Podłęże–Piekiełko” pod ziemią powstanie 16 tuneli o łącznej długości prawie 21 kilometrów oraz 4 tunele ewakuacyjne o długości około 10 kilometrów.
– To jedna z najważniejszych, a zarazem najtrudniejszych inwestycji realizowanych obecnie przez Polskie Linie Kolejowe. Wspólnie z wykonawcami stoimy przed potężnym wyzwaniem, ale jesteśmy gotowi mu sprostać. Nowe połączenie południa Małopolski z Krakowem i resztą kraju może być gotowe już za 5 lat – zaznaczył Marcin Mochocki, członek zarządu PKP PLK.
„Podłęże–Piekiełko”: nowa jakość podróży w Małopolsce
Modernizacja linii kolejowej Limanowa – bocznica Klęczany to jeden z czterech odcinków, na których trwają już prace budowlane. Obecnie roboty realizowane są także w stacji Limanowa oraz na odcinkach: bocznica Klęczany – Nowy Sącz i Chabówka – Rabka Zaryte. Trwają również postępowania przetargowe dla kolejnych fragmentów trasy:
- Rabka Zaryte – Mszana Dolna – Fornale (Kasina Wielka)
- Szczyrzyc – Tymbark
- Tymbark – Limanowa
- Podłęże – Gdów
Cały projekt „Podłęże–Piekiełko” obejmuje modernizację i elektryfikację 75 km linii Chabówka – Nowy Sącz oraz budowę 58 km nowej linii, która połączy Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. To strategiczna inwestycja, która docelowo umożliwi szybkie połączenia kolejowe pomiędzy Krakowem, Podhalem i Sądecczyzną.
Krótsze podróże – realne zmiany dla pasażerów
Dzięki inwestycji:
- Podróż z Krakowa do Nowego Sącza zajmie ok. 60 minut
- Podróż z Krakowa do Zakopanego skróci się do 90 minut
To diametralna zmiana dla mieszkańców regionu oraz turystów, którzy chętnie odwiedzają południową Małopolskę.
Projekt jest współfinansowany z funduszy Unii Europejskiej w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pokazuje, że inwestycje infrastrukturalne w Polsce zyskują realne wsparcie i mają wymiar nie tylko lokalny, ale także europejski.
Komentarze