Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Jadwiga i Kinga wydrążą pierwsze tunele kolejowe dla inwestycji „Podłęże-Piekiełko”

inforail
31.03.2025 12:30
0 Komentarzy

Polskie Linie Kolejowe S.A. ruszają z realizacją jednego z kluczowych etapów projektu „Podłęże–Piekiełko”. Na granicy Pisarzowej i Męciny rozpoczynają się prace związane z drążeniem dwóch tuneli kolejowych, które połączą stację w Męcinie z przystankiem w Mordarce.

Nowe obiekty, o długości blisko 4 kilometrów każdy, mają skrócić czas podróży między Limanową a Nowym Sączem do około 20 minut.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie funkcje będą pełniły dwa równolegle drążone tunele pomiędzy Męciną a Mordarką i jakimi maszynami zostaną wykonane?
  2. Jakie będą korzyści dla pasażerów po zakończeniu projektu „Podłęże–Piekiełko”, szczególnie na trasach Kraków – Nowy Sącz i Kraków – Zakopane?
  3. Które odcinki linii kolejowej w ramach projektu „Podłęże–Piekiełko” są już w trakcie realizacji, a na które trwają postępowania przetargowe?
Tarcza na budowie linii Podłęże–Piekiełko
Tarcza na budowie linii Podłęże–Piekiełko/foto: PKP PLK

Gigantyczne tarcze TBM w akcji

Tunelowe prace zostaną wykonane przy użyciu nowoczesnych tarcz TBM (Tunnel Boring Machine), które nazwano na cześć małopolskich władczyń – św. Kingi i św. Jadwigi.

Jako pierwsza do pracy ruszy mniejsza z maszyn – Kinga, która przybyła do Polski w grudniu 2024 roku. Ma 170 metrów długości i waży ponad 600 ton. Będzie odpowiedzialna za drążenie tunelu ewakuacyjnego. Większa z maszyn – Jadwiga, przeznaczona do budowy głównego tunelu kolejowego, właśnie jest składana na placu budowy. Zakłada się, że rozpocznie prace w połowie 2025 roku.

Maszyny będą jednocześnie usuwać urobek i układać obudowę tuneli. Jeden z tuneli zostanie przeznaczony dla ruchu pociągów, a drugi będzie spełniał funkcje ewakuacyjne – zgodnie z najnowszymi normami bezpieczeństwa.

Inwestycja o znaczeniu regionalnym i krajowym

Rusza budowa nowego połączenia kolejowego Limanowej z Nowym Sączem, które przyniesie pozytywne efekty społeczne i gospodarcze dla całego regionu. Krótsze podróże, ułatwiony transport towarów na południe, a także szansa na rozwój okolicznych miejscowości to tylko niektóre zalety tej inwestycji – podkreślił Dariusz Klimczak, minister infrastruktury.

Nowe tunele to tylko część zakrojonego na szeroką skalę projektu. Łącznie w ramach „Podłęże–Piekiełko” pod ziemią powstanie 16 tuneli o łącznej długości prawie 21 kilometrów oraz 4 tunele ewakuacyjne o długości około 10 kilometrów.

To jedna z najważniejszych, a zarazem najtrudniejszych inwestycji realizowanych obecnie przez Polskie Linie Kolejowe. Wspólnie z wykonawcami stoimy przed potężnym wyzwaniem, ale jesteśmy gotowi mu sprostać. Nowe połączenie południa Małopolski z Krakowem i resztą kraju może być gotowe już za 5 lat – zaznaczył Marcin Mochocki, członek zarządu PKP PLK.

„Podłęże–Piekiełko”: nowa jakość podróży w Małopolsce

Modernizacja linii kolejowej Limanowa – bocznica Klęczany to jeden z czterech odcinków, na których trwają już prace budowlane. Obecnie roboty realizowane są także w stacji Limanowa oraz na odcinkach: bocznica Klęczany – Nowy Sącz i Chabówka – Rabka Zaryte. Trwają również postępowania przetargowe dla kolejnych fragmentów trasy:

  • Rabka Zaryte – Mszana Dolna – Fornale (Kasina Wielka)
  • Szczyrzyc – Tymbark
  • Tymbark – Limanowa
  • Podłęże – Gdów

Cały projekt „Podłęże–Piekiełko” obejmuje modernizację i elektryfikację 75 km linii Chabówka – Nowy Sącz oraz budowę 58 km nowej linii, która połączy Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. To strategiczna inwestycja, która docelowo umożliwi szybkie połączenia kolejowe pomiędzy Krakowem, Podhalem i Sądecczyzną.

Krótsze podróże – realne zmiany dla pasażerów

Dzięki inwestycji:

  • Podróż z Krakowa do Nowego Sącza zajmie ok. 60 minut
  • Podróż z Krakowa do Zakopanego skróci się do 90 minut

To diametralna zmiana dla mieszkańców regionu oraz turystów, którzy chętnie odwiedzają południową Małopolskę.

Projekt jest współfinansowany z funduszy Unii Europejskiej w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pokazuje, że inwestycje infrastrukturalne w Polsce zyskują realne wsparcie i mają wymiar nie tylko lokalny, ale także europejski.

Komentarze