InterJety CD pokonały już dystans trzynastu podróży na Księżyc i z powrotem. To 10 milionów kilometrów
Dziesięć nowoczesnych, pięciowagonowych jednostek trakcyjnych InterJet należących do Českých drah i obsługujących połączenia dalekobieżne przejechało już łącznie 10 milionów kilometrów. To odległość odpowiadająca trzynastu podróżom tam i z powrotem między Ziemią a Księżycem.
Każdy z pociągów pokonał około miliona kilometrów, co oznacza, że wszystkie jednostki sukcesywnie kierowane będą na planowany przegląd poziomu R1 do zakładów Škoda Pars w Šumperku, należących do Škoda Group.
Rozkład jazdy:
- Jaką łączną odległość przejechały wszystkie jednostki InterJet i co symbolizuje ten dystans?
- Jakie czynności obejmuje przegląd R1 wykonywany w zakładach Škoda Pars w Šumperku?
- Jakie udogodnienia i wyposażenie oferują pasażerom jednostki InterJet w zakresie komfortu i nowoczesnych usług pokładowych?
Nowoczesność i większa trwałość
– Jednostki InterJet zostały wprowadzone do eksploatacji wraz z rozkładem jazdy na rok 2022 i obecnie każda z nich ma na koncie około miliona przejechanych kilometrów. To doskonale pokazuje ich intensywne wykorzystanie i wysoką dostępność eksploatacyjną. Każdego dnia jednostka pokonuje średnio ponad 900 kilometrów. Głównie kursują w ramach połączeń krajowych Západní expres i Krušnohor między Pragą a Chebem, gdzie zdobyły dużą popularność wśród pasażerów i przyciągnęły nowych użytkowników kolei – mówi Jiří Ješeta, członek zarządu i zastępca dyrektora generalnego ČD ds. przewozów pasażerskich.
– Wśród zalet nowych składów należy wymienić wydłużony przebieg techniczny przewidziany przez producenta przed przystąpieniem do przeglądów wyższego stopnia. Dzięki temu rośnie efektywność ich użytkowania. Dla porównania: tradycyjne wagony pasażerskie przechodzą przegląd R1 po 500 tys. km, nowsze wagony typu UIC-Z po 750 tys. km, natomiast InterJety mogą pokonać aż 1,2 miliona kilometrów – podkreśla Michal Kraus, wiceprezes zarządu i zastępca dyrektora generalnego ČD ds. serwisowych.
Co obejmuje przegląd R1?
Podczas przeglądu poziomu R1 (dawniej tzw. przeglądu rewizyjnego) wykonawca zdemontuje wózki jezdne i przeprowadzi ich pełną kontrolę, w tym sprawdzenie zestawów kołowych i układów hamulcowych. Przeglądowi poddane zostaną również inne elementy techniczne związane z ruchem pojazdu. Wszystkie części, które nie spełnią norm, zostaną wymienione. Dzięki zastosowaniu systemu wymiennych wózków, który ČD zakupiły specjalnie na potrzeby InterJetów, czas przeglądu zostanie skrócony nawet o połowę. Po zakończeniu prac technicznych jednostki przejdą jazdę próbną z prędkością 160 km/h.
Pierwsze InterJety trafiły już do zakładów Škoda Pars w Šumperku, a cała dziesiątka zostanie poddana przeglądowi w ciągu najbliższego roku.
Komfort i nowoczesność w podróży
České dráhy zakupiły dziesięć pięciowagonowych jednostek InterJet od Siemensa, przy czym część produkcji zrealizowano w zakładach Škoda Group w Ostrawie. Jednostki zostały wprowadzone do eksploatacji na przełomie 2021 i 2022 roku.
Pociągi mają 132 metry długości i oferują 333 miejsca siedzące, w tym 3 miejsca dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich oraz przestrzeń na 8 rowerów. Na pokładzie znajdują się:
- klimatyzacja,
- sieć Wi-Fi,
- system informacji i rozrywki pokładowej,
- gniazdka 230 V oraz porty USB,
- miejsce do przewozu wózków dziecięcych,
- specjalnie wydzielona przestrzeń dla dzieci z kinem dziecięcym.
Wnętrze pociągu oferuje zarówno układ miejsc klasyczny (jedno za drugim), jak i naprzeciw siebie z rozkładanymi stołami. Siedzenia w obu klasach są regulowane, a specjalnie zaprojektowane szyby ułatwiają przepływ sygnału komórkowego.
Co ciekawe, jednostki InterJet mają na obu końcach standardowe przejścia UIC, co pozwala na łatwe dołączanie dodatkowych wagonów – w zależności od zapotrzebowania na pojemność.
Gdzie jeżdżą InterJety?
Jednostki InterJet obsługują przede wszystkim połączenia:
- Západní expres (Praga – Pilzno – Cheb),
- Krušnohor (Praga – Ústí nad Labem – Karlowe Wary – Cheb).
W ostatnim czasie pojawiały się również na niektórych kursach pociągu Ostravan na trasie Praga – Żylina.
Komentarze