ZTM Warszawa z jeszcze jednym przetargiem na linie autobusowe. 50 x MEGA
6 listopada 2025 r. Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie ogłosił otwarty przetarg na świadczenie usług w zakresie regularnego przewozu osób wykonywanych w ramach komunikacji miejskiej.
Postępowanie obejmuje cały obszar sieci komunikacyjnej nadzorowanej przez ZTM, czyli Warszawski Transport Publiczny. Dodajmy, że to już czwarty olbrzymi kontrakt na linie WTP. Trzy pierwsza dania wygrali operatorzy: Mobilis (1) i Relobus (2), o czym pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Jakie są główne założenia nowego przetargu Warszawskiego Transportu Publicznego?
- W jaki sposób ZTM premiuje w przetargu zastosowanie ekologicznych technologii w autobusach?
- Jakie firmy wcześniej wygrały stołeczne przetargi na obsługę linii WTP w tym roku?

Zamówienie na dekadę obsługi komunikacji miejskiej
Przedmiotem nowego postępowania ogłoszonego przez stołeczny ZTM jest świadczenie usług przewozowych realizowanych autobusami w ruchu regularnym w ramach lokalnego transportu zbiorowego. Zamówienie obejmuje cały układ komunikacyjny miasta, w tym również teren gmin współpracujących ze stolicą w ramach podpisanych porozumień.
Świadczenie usług ma trwać przez okres 120 miesięcy, czyli 10 lat, przy czym roczna praca przewozowa została określona na poziomie 4 200 000 wozokilometrów z możliwą tolerancją do minus 10 procent. Usługi mają być realizowane z wykorzystaniem 50 autobusów klasy MEGA o długości około 18 metrów, a wykonawca będzie zobowiązany zapewnić również co najmniej 4 pojazdy rezerwowe.
Generalnie nowe pojazdy zastąpią wysłużone już modle Mercedes-Benz Conecto G, którymi jeździ Mobilis. Prawdopodobny budżet (co wynika z uaktualnionego planu zamówień ZTM) to 13 PLN netto / wzkm, czyli identycznie jak w tegorocznych gigantycznych przetargach na 3 x 50 brygad, który wygrały firmy (Mobilis (1) i Relobus (2).
Przetargowe wymagania
Zamawiający przewiduje elastyczny harmonogram rozpoczęcia usług. Operator będzie musiał rozpocząć realizację zadania w terminie do 12 miesięcy od podpisania umowy, jednak nie wcześniej niż 1 lutego 2027 roku. Możliwe jest wcześniejsze rozpoczęcie świadczenia usług – najwcześniej po upływie 10 miesięcy od daty zawarcia kontraktu, jeśli obie strony wyrażą na to zgodę.
ZTM przewiduje też możliwość skorzystania z tzw. procedury odwróconej oraz skorzystania z prawa opcji w formie przedłużenia kontraktu o kolejne 24 miesiące lub zawarcia umowy na analogicznych zasadach na dodatkowy okres.
Oferty można składać do 10 grudnia 2025 roku, do godziny 11:00 za pośrednictwem platformy e-Zamawiający. Wymagane jest złożenie oferty wyłącznie drogą elektroniczną, z wykorzystaniem kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Wysokość wymaganego wadium wynosi … 5 500 000 złotych. Okres związania ofertą to 120 dni. Otwarcie ofert nastąpi tego samego dnia o godz. 11:20.
Zamówienie nie dopuszcza składania ofert wariantowych, a udział w postępowaniu nie jest zastrzeżony dla podmiotów społecznie chronionych. Możliwe jest składanie ofert przez konsorcja. Szczegółowe warunki realizacji zostały określone w projekcie umowy i dokumentacji SWZ.
Zamawiający określił też kryteria oceny ofert. Cena brutto oferty ma wagę 80%, natomiast 20% punktów przyznawane będzie za zastosowanie alternatywnych źródeł zasilania autobusów – np. elektrobusów. Tym samym premiowane będą oferty uwzględniające rozwiązania ograniczające emisję, co wpisuje się w politykę zrównoważonego rozwoju transportu publicznego w stolicy.
Szczegółowe informacje o zamówieniu dostępne są w dokumentacji przetargowej na stronie ZTM Warszawa:

Zakupowe tło
W 2025 Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie realizował największe w kraju postępowania na obsługę linii autobusowych w formule długoterminowych kontraktów. Kluczowe zamówienie zakończyło się podpisaniem ostatnich umów w październiku 2025 r. i objęło świadczenie usług transportu publicznego przy użyciu 150 autobusów w trzech segmentach: „MIDI”, „MAXI” i „MEGA”.
Ten ogromny kontrakt został podzielony na trzy części, a jego wartość oceniano m.in. według ceny (80%) i zastosowania alternatywnych źródeł zasilania (20%), promując m.in. elektrobusy i rozwiązania niskoemisyjne. Ostatecznie wszyscy postawili na hybrydy.
Oferty złożone wiosną 2025 roku pochodziły m.in. od firm Relobus, Mobilis i PKS Gostynin. ZTM wymagał użycia fabrycznie nowych pojazdów oraz zagwarantowania określonej liczby rocznych wozokilometrów – ok. 4,2 mln wzkm dla każdej części zamówienia. Poszczególne zadani wygrały firmy (Mobilis (1) i Relobus (2).
Przetargi te wpisują się w szerszą strategię inwestycyjną miasta, obejmującą modernizację taboru w stołecznej komunikacji. Warszawa podtrzymuje model „mieszanej obsługi”, w którym usługi realizują zarówno zewnętrzni operatorzy, jak i miejskie MZA.










Komentarze