Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Znamy dwie premiery Solarisa. Autobusy Urbino 10,5 electric i InterUrbino electric

infobus
12.03.2025 14:01
0 Komentarzy

Lata 2025 i 2026 przyniosą znaczące rozszerzenie oferty Solaris Bus & Coach, który wprowadzi na rynek długo oczekiwane modele Urbino 10,5 electric i InterUrbino electric.

Pierwszy z nich zadebiutuje na październikowych targach autobusowych Busworld 2025. Czyli za moment. Drugi, międzymiastowy zobaczymy w przyszłym roku – z dużą szansą na Transexpo 2026. Dodatkowo producent z Bolechowa konsekwentnie umacnia swoją pozycję w segmencie pojazdów uniwersalnych (Urbino 9 electric i Urbino 15 electric), które mogą być homologowane zarówno w klasie I, jak i klasie II.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie nowe modele autobusów elektrycznych planuje wprowadzić Solaris?
  2. Jakie nowy segment rynku chce rozwijać Solaris poprzez autobusy InterUrbino electric?
  3. Jakie są kluczowe cechy nowej generacji elektrycznych autobusów międzymiastowych??
Wizualizacja Solaris Urbino 10.5 electric
Wizualizacja Solaris Urbino 10.5 electric

Solaris Urbino 10,5 electric

Podczas konferencji prasowej w dniu 12 marca 2025 r., Solaris zapowiedział premierę modelu Urbino 10,5 electric – najprawdopodobniej podczas targów Busworld 2025.

Nowy autobus klasy I kategorii MIDI uzupełni niskopodłogową lukę w gamie producenta, zapewniając operatorom transportu publicznego bardziej kompaktową wersję elektrobusu o zwiększonej pojemności pasażerskiej.

Pojazd będzie pozycjonowany na samym początku niskopodłogowej rodziny Urbino electric, składającej się z modeli Urbino 12 electric i Urbino 18 electric – obok niskowejściowych wersji: Urbino 9 LE electric i Urbino 15 LE electric.

Dodajmy, że Urbino 10,5 electric od razu będzie miał zabudowę bez tradycyjnej wieży silnika. W zamian zastosowano rozproszony układ napędowy z komponentami umieszczonymi na dachu i w tylnej części pojazdu. Rozwiązanie to maksymalizuje przestrzeń pasażerską, ułatwia serwisowanie i zapewnia dużą elastyczność konfiguracji, pozwalając na wszechstronne wykorzystanie powierzchni dachu. Natomiast nie znamy jeszcze szczegółów technicznych w zakresie pojemności baterii i liczby pasażerów.

Zapowiedź premiery Solaris InterUrbino electric
Zapowiedź premiery Solaris InterUrbino electric

InterUrbino electric?

Równolegle Solaris pracuje nad zupełnie nową platformą autobusów międzymiastowych, które będą dostępne wyłącznie w wersjach zeroemisyjnych. Wprowadzenie na rynek zaplanowano na pierwszy kwartał 2026 roku, a w ofercie pojawią się dwa warianty długości – 12 m i 13 m, w wersjach:

  • Low Entry (LE) – niskowejściowej, dostosowanej do tras regionalnych,
  • High Floor (HF) – wysokopodłogowej, idealnej na dłuższe dystanse.

Nowa generacja autobusów międzymiastowych Solarisa ma być dostępna z napędem bateryjnym, jak i wodorowym. Natomiast nie do końca jest jeszcze potwierdzona nazwa nowej generacji. Naszym zdaniem InterUrbino electric byłaby idealna.

Przy okazji dodajmy, że na ten moment Solaris nie widzi zapotrzebowania rynkowego na autobusy z silnikiem spalinowym na wodór (H2 ICE), jednak producent współpracuje z firmami rozwijającymi tę technologię. Jeśli w przyszłości pojawi się realne zainteresowanie tym rozwiązaniem, Solaris nie wyklucza jego wdrożenia.

Zapowiedź premiery Solaris InterUrbino electric
Zapowiedź premiery Solaris InterUrbino electric

City i intercity

Solaris od kilku lat rozwija segment autobusów uniwersalnych, które mogą występować zarówno w klasie I (miejskiej), jak i klasie II (międzymiastowej). To przede wszystkim modele Urbino 9 LE electric i Urbino 15 LE electric.

Aktualne model Urbino 9 LE electric odnosi sukcesy na rynku – Solaris dostarczył już 118 sztuk, a tylko w ubiegłym roku sprzedano prawie 70 egzemplarzy. W 2025 roku producent spodziewa się kolejnych zamówień na ten model.

Z kolei Urbino 15 LE electric to 15-metrowy autobus, który Solaris z powodzeniem dostarcza na rynek skandynawski i niemiecki. Tylko w 2024 r. producent z Bolechowa dostarczył takie pojazdy do Nobiny (28 autobusów do Skanii, 55 do Sztokholmu) i 20 sztuk do Kristianstad.

Solaris Urbino 15 LE
Solaris Urbino 15 LE

Komentarze