ZKM Elbląg szuka operatorów autobusowych na 10 lat. Diesle i elektryki od … 2028 roku
Zarząd Komunikacji Miejskiej w Elblągu formalnie rozpoczął procedurę wyboru operatorów autobusowej komunikacji miejskiej na lata 2028–2037.
Przetarg ruszył z tak dużym wyprzedzeniem czasowym, gdyż obejmuje także pojazdy spalinowe, na które formalnie od 2026 roku miastom powyżej 100 tys. mieszkańców nie będzie można ogłaszać przetargów. Także liniowych. Postępowanie obejmuje obsługę tras na terenie Gminy Miasto Elbląg oraz gmin sąsiadujących, z którymi zawarto porozumienia na świadczenie transportu publicznego.
Rozkład jazdy
- Ilu operatorów autobusowych wybierze Elbląg?
- Jaki udział w taborze mają mieć autobusy elektryczne?
- Na jak długo podpisane zostaną umowy z przewoźnikami?
Dwa pakiety
Przedmiotem postępowania ogłoszonego przez Zarząd Komunikacji Miejskiej w Elblągu jest świadczenie usług publicznego transportu zbiorowego w zakresie autobusowej komunikacji miejskiej. Zamówienie dotyczy Elbląga oraz gmin sąsiadujących i będzie realizowane według rozkładów jazdy opracowanych przez organizatora transportu.
Zamówienie zostało podzielone na dwie części, przy czym jeden wykonawca może złożyć ofertę tylko na jeden pakiet i tylko jeden pakiet może mu zostać udzielony.
Każdy z pakietów obejmuje realizację pracy przewozowej na poziomie około 1.375.000 wozokilometrów rocznie, co w całym okresie trwania umowy daje 13.750.000 wozokilometrów. Zamawiający zastrzega możliwość zmiany tej wielkości w granicach ±10 proc. w skali roku. Umowy mają obowiązywać przez 120 miesięcy, od 1 stycznia 2028 roku do 31 grudnia 2037 roku.
54 autobusy
Z dokumentacji przetargowej wynika, że Elbląg konsekwentnie przygotowuje się do zmian jakościowych w komunikacji miejskiej. Od 2028 roku w elbląskiej sieci autobusowej pojawią się pojazdy nisko- i zeroemisyjne, a blisko jedna trzecia floty ma stanowić tabor elektryczny.
Każdy operator będzie musiał zapewnić na potrzeby jednego pakietu flotę:
- 13 autobusów z napędem konwencjonalnym
- 7 elektrobusów
W skali całego zamówienia oznacza 40 autobusów konwencjonalnych i 14 elektrycznych. Dodatkowo wymagane są pojazdy rezerwowe – po 3 pojazdy konwencjonalne i 1 elektryczny na każdy pakiet – aby zapewnić ciągłość obsługi w przypadku awarii.
Kategoria MAXI
Zamawiający wymaga, aby autobusy były klasy MAXI, miały co najmniej 11,5 metra długości, były całkowicie niskopodłogowe, wyposażone w troje drzwi, klimatyzację, system informacji pasażerskiej z głosowymi zapowiedziami przystanków, a także kasowniki umożliwiające płatności kartą. Pojazdy mają zabierać co najmniej 90 pasażerów w przypadku autobusów spalinowych oraz 70 pasażerów w przypadku autobusów elektrycznych.
Wszystkie autobusy muszą być fabrycznie nowe, z przebiegiem nieprzekraczającym 1000 km, a tabor dla danego pakietu powinien pochodzić od jednego producenta, przy czym dopuszcza się, aby autobusy elektryczne i konwencjonalne były dostarczone przez różnych producentów.
W przetargu zastosowano jedno kryterium wyboru oferty – cenę brutto, której przypisano wagę 100 proc.. Zamawiający wymaga wniesienia wadium w wysokości 1.000.000 PLN. Oferty należy składać wyłącznie w formie elektronicznej, a ich otwarcie zaplanowano na 26 stycznia 2026 roku.
Szczegółowe informacje na https://ezamowienia.gov.pl/mp-client/search/list/ocds-148610-bb8c92db-e246-455a-9b12-a07bd7adb481
Naszym zdaniem
Elbląg przygotowuje się do jednego z najważniejszych etapów modernizacji autobusowej komunikacji miejskiej w swojej historii. Dziesięcioletnie umowy, wyraźnie określone wymagania taborowe i istotny udział autobusów elektrycznych pokazują, że ZKM Elbląg stawia na stabilność systemu i stopniową transformację w kierunku niskoemisyjnego transportu publicznego. Z perspektywy rynku operatorskiego to postępowanie, które może na lata ukształtować układ sił w elbląskiej komunikacji miejskiej.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok





Komentarze