Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Zielona Góra przygotowuje zakup ośmiu elektrobusów przegubowych. Z mega opcją

infobus
05.12.2025 07:02
0 Komentarzy

3 grudnia 2025 r. MZK Zielona Góra ogłosiło rozpoczęcie procedury badania rynku dla przyszłego zamówienia na fabrycznie nowe, przegubowe autobusy elektryczne przeznaczone do komunikacji miejskiej.

Proces dotyczy pojazdów o długości 17,5–18,5 m, które mają zasilić tabor zeroemisyjny realizujący transport publiczny na obszarze funkcjonalnym Zielonej Góry. Zamówienie podstawowe obejmuje 8 autobusów, a z prawem opcji — nawet 23 sztuki.

Rozkład jazdy

  1. Ile autobusów elektrycznych przegubowych planuje kupić Zielona Góra w zamówieniu podstawowym?
  2. W którym roku mają trafić do MZK pierwsze dwa pojazdy?
  3. Do ilu sztuk może wzrosnąć zamówienie dzięki zastosowaniu prawa opcji?
MZK Zielona Góra przygotowuje zakup ośmiu przegubowych elektrobusów. Ruszyło badanie rynku
MZK Zielona Góra przygotowuje zakup ośmiu przegubowych elektrobusów. Ruszyło badanie rynku

Badanie rynku

Postępowanie prowadzone przez MZK Zielona Góra dotyczy ustalenia szacunkowej wartości przyszłego zamówienia publicznego. Władze miasta przygotowują się do ogłoszenia dużego przetargu na zeroemisyjne autobusy elektryczne przegubowe, które mają stać się fundamentem kolejnego etapu modernizacji lokalnego systemu transportu publicznego. Badanie rynku obejmuje pojazdy o długości między 17,5 m a 18,5 m i ma odpowiedzieć na pytanie, ile rynek oczekuje za dostawę pojazdów wraz z wyposażeniem dostosowanym do zielonogórskich warunków eksploatacyjnych.

Plan zakłada dostawę 2 autobusów w I kwartale 2027 r. oraz 6 kolejnych w IV kwartale 2028 r. Miasto od razu przewiduje zastosowanie prawa opcji obejmującego dodatkowo 5 sztuk w IV kwartale 2028 r. oraz 10 sztuk w I kwartale 2029 r., co oznacza, że potencjalnie zamówienie może wzrosnąć aż do 23 elektrobusów przegubowych. Całość związana jest z projektem „Rozbudowa niskoemisyjnego systemu komunikacji publicznej na obszarze funkcjonalnym Zielonej Góry”, finansowanym z Funduszy Europejskich dla Lubuskiego 2021–2027.

Producenci oraz dostawcy mają przedstawić swoje szacunki kosztowe do 11 grudnia 2025 r. Ponieważ jest to procedura badania rynku, nie podano jeszcze ceny budżetu, a tym bardziej cen konkretnych producentów ani parametrów ofertowych — te pojawią się dopiero po publikacji pełnego przetargu w 2026 r. Badanie rynku jest standardowym etapem przygotowawczym, pozwalającym zamawiającemu określić realne koszty i dostosować specyfikację techniczną do możliwości rynku autobusowego.

MZK Zielona Góra przygotowuje zakup ośmiu przegubowych elektrobusów. Ruszyło badanie rynku
MZK Zielona Góra przygotowuje zakup ośmiu przegubowych elektrobusów. Ruszyło badanie rynku

Wymagania techniczne

Zielona Góra oczekuje od producentów w pełni niskopodłogowych autobusów przegubowych, wyposażonych w cztery pary szerokich drzwi w układzie 2-2-2-2, minimum 120 miejsc dla pasażerów, w tym 40 miejsc siedzących, z czego 18 ma być dostępnych bez pokonywania dodatkowych stopni. Pojazdy muszą być oparte na układzie trzech osi, zapewniać wysokość wnętrza powyżej 2,15 m oraz pełną dostępność dla osób z ograniczoną mobilnością i opiekunów z wózkami dziecięcymi.

Napęd będzie oparty na jednym lub wielu silnikach elektrycznych o mocy nie mniejszej niż 240 kW, z systemem rekuperacji energii oraz chłodzeniem cieczą. Zapewniona musi być kompatybilność z infrastrukturą ładowania Ekoenergetyki, która obsługuje Zieloną Górę zarówno w trybie plug-in (40–120 kW), jak i poprzez pantograf odwrócony o mocy do 400 kW. Minimalna pojemność akumulatorów to 540 kWh, z gwarancją 8 lat oraz realnym zasięgiem co najmniej 300 km w warunkach miejskich i pełnym obciążeniu pasażerami.

Wymagane są także zaawansowane systemy ogrzewania i klimatyzacji oparte na pompach ciepła, pełna integracja z systemem telemetrii poprzez magistralę CAN/Ethernet, rejestrowanie parametrów baterii, system automatycznego gaszenia pożaru oraz elementy dodatkowego ogrzewania zasilanego olejem opałowym.

Badanie rynku przewiduje przekazanie producentom pełnej …. prawie 130-stronicowej specyfikacji, która szczegółowo opisuje każdy element konstrukcji, układu napędowego, zawieszenia, elektroniki, systemów ładowania oraz wyposażenia pasażerskiego.

MZK Zielona Góra przygotowuje zakup ośmiu przegubowych elektrobusów. Ruszyło badanie rynku
MZK Zielona Góra przygotowuje zakup ośmiu przegubowych elektrobusów. Ruszyło badanie rynku

Zakupowe tło

Dodajmy na koniec, że MZK eksploatuje cztery przegubowe autobusy elektryczne Mercedes-Benz eCitaro G od 2023 roku. Kontrakt o wartości ok. 14,7 mln PLN brutto obejmował w pełni elektryczne autobusy 18-metrowe wyposażone w modułowe baterie NMC drugiej generacji o łącznej pojemności do 258 kWh. To właśnie ten zakup wprowadził do zielonogórskiej komunikacji miejskiej pierwsze elektryczne MEGA autobusy , zdolne obsługiwać linie o największym potokach pasażerskich.

Pojazdy wyposażono w klimatyzację, pompy ciepła, przestrzeń dla wózków i wózków inwalidzkich oraz nowoczesny system informacji pasażerskiej, co znacząco poprawiło komfort podróży. Równolegle miasto przygotowało infrastrukturę – m.in. pętlę przy ul. Giżyckiej z dwoma stanowiskami ładowania pantografowego – zaprojektowaną specjalnie z myślą o cięższych i bardziej energochłonnych „megabusach”.

eCitaro G obsługują linie o dużym napełnieniu, zwiększając przepustowość systemu, a ich wdrożenie pokazało, że w pełni elektryczne przegubowce mogą sprawnie funkcjonować również w warunkach miejskich na bardziej wymagających trasach. Dzięki nim MZK zdobyło doświadczenie w eksploatacji dużych elektrycznych autobusów, co ma znaczenie w kontekście obecnych planów zakupu kolejnych 18-metrowych pojazdów elektrycznych w ramach nowych projektów unijnych.

Komentarze