ZG PKS Rzeszów z umową z Veramo na 8 autobusów elektrycznych Golden Dragon
24 września 2025 r. Związek Gmin „Podkarpacka Komunikacja Samochodowa” (ZG PKS) podpisał kolejną umowę na zakup nowoczesnych autobusów elektrycznych.
To następny etap realizowanego od dwóch lat programu unowocześniania transportu w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). O przetargu na elektrobusy pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Ile autobusów elektrycznych i ładowarek kupi ZG PKS w ramach najnowszej umowy i kto je dostarczy?
- Jakie dofinansowanie otrzymał projekt i z jakich źródeł pochodzi?
- Jakie inne inwestycje taborowe i infrastrukturalne realizuje ZG PKS oraz PKS w Rzeszowie w ostatnich miesiącach?
Elektryczna ósemka
Nowa umowa obejmuje dostawę ośmiu autobusów elektrycznych klasy I kategorii MAXI (ok. 12 m, co najmniej 70 miejsc pasażerskich + kierowca) wraz z 8 mobilnymi ładowarkami typu plug-in. W przetargu złożono dwie oferty, a najkorzystniejszą okazała się propozycja VERAMO S.A. z Elbląga, opiewająca na ponad 22,2 mln zł brutto.
Realizacja dostaw planowana jest na 2026 rok. Jak podkreślają przedstawiciele ZG PKS:
– To kolejny etap unowocześniania usług komunikacyjnych na terenie gmin zrzeszonych w Związku. W ostatnich miesiącach intensywnie rozwijana jest infrastruktura oraz flota pojazdów – priorytetem są rozwiązania przyjazne środowisku i dostosowane do potrzeb wszystkich pasażerów.
Projekt nosi nazwę: „Rozwój zrównoważonej mobilności mieszkańców Związku Gmin Podkarpacka Komunikacja Samochodowa poprzez usprawnienie transportu publicznego – autobusy elektryczne wraz z urządzeniami ładowania – etap II”. Inwestycja została objęta 90-proc. dofinansowaniem z CUPT, co oznacza, że ponad 16 mln zł pochodzi z KPO.
To nie pierwsze zakupy realizowane przez ZG PKS:
- w lipcu br. podpisano kontrakt na 7 elektryków również z VERAMO S.A., o wartości 19,3 mln zł,
- w lutym zawarto umowę na 23 autobusy CNG marki Iveco, które wyjadą na trasy już w październiku 2025 r.,
- w 2024 r. kupiono także 8 pojazdów CNG marki MAN.
Łączne wsparcie z KPO dla trzech projektów przekracza 73 mln zł.
Elektryczne autobusy zostaną przystosowane do przewozu osób z niepełnosprawnościami i rodzin z dziećmi. Na pokładzie znajdzie się klimatyzacja, ogrzewanie, nowoczesne systemy zarządzania flotą i obsługi pasażerów.
Jednocześnie ZG PKS inwestuje w infrastrukturę ładowania. Trwa przetarg na budowę kontenerowej stacji transformatorowej SN/nN, linii zasilającej i 7 stacjonarnych ładowarek plug-in (min. 120 kW każda) na zajezdni przy al. Wyzwolenia w Rzeszowie. Najtańsza oferta (2,47 mln zł) przekroczyła jednak budżet (2,21 mln zł), ale dzięki oszczędnościom z przetargów na autobusy Związek liczy na domknięcie inwestycji.
Równoległe inwestycje
W ostatnich miesiącach spółka zależna ZG PKS – PKS w Rzeszowie S.A. – również podpisała umowy na zakup nowych pojazdów:
- sześć autobusów wodorowych Mercedes-Benz eCitaro fuel cell (Daimler Buses Polska),
- 10 autobusów CNG marki Scania,
- a także kontrakt na budowę pierwszej na Podkarpaciu stacji tankowania wodoru przy al. Wyzwolenia.
Zgodnie z planem do końca 2026 r. mieszkańcy 18 gmin zrzeszonych w Związku będą korzystać z nowoczesnego, bezemisyjnego i dostępnego taboru, który ma ograniczyć wykluczenie komunikacyjne i obciążenia budżetowe samorządów. Równolegle tabor PKS będzie jednym z najbardziej zróżnicowanych pod względem napędów w Polsce.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze