Ze Starachowic do Děčína: Autobusy MAN przyjadą później przez brak ładowarek
Czeski Děčín realizuje swój największy kontrakt na autobusy elektryczne dla komunikacji miejskiej., ale nie bez problemów.
Po styczniowej umowie z MAN Truck & Bus Czech Republic na 11 pojazdów, miejski przewoźnik zamówił teraz pozostałe 10 autobusów objętych ramową umową. Łącznie MAN dostarczy 21 elektrobusów, ale na ulicach pojawią się później niż zakładano.
Rozkład jazdy:
- Ile autobusów elektrycznych dostarczy firma MAN dla komunikacji miejskiej w Děčínie na podstawie całej umowy ramowej?
- Dlaczego dostawa pierwszej partii elektrobusów w Děčínie została opóźniona?
- Jakie inne firmy startowały w przetargu na dostawę elektrobusów dla miasta Děčín?
Cztery oferty
Zamówienie realizowane jest w ramach ośmioletniej umowy ramowej zawartej między Dopravním podnikem města Děčína (DPMD) a czeskim oddziałem MAN. Dokument nie obligował miasta do odbioru jakiejkolwiek liczby pojazdów, ale Děčín skorzystał z pełnej puli.
Pierwsza partia, podpisana w styczniu 2025 roku, obejmuje 8 elektrobusów standardowych o długości 12–13 metrów oraz 3 przegubowce (18 m), za łączną kwotę 137,7 mln CZK. Druga umowa, zawarta niedawno, to kolejne 10 elektrobusów standardowych w cenie 113,1 mln CZK. Całkowita wartość zamówienia to 250,8 mln CZK, czyli mniej niż planowane pierwotnie 275 mln CZK.
MAN wygrał przetarg pokonując SOR Libchavy (254,5 mln CZK), Iveco (286,9 mln CZK) oraz Solaris (288 mln CZK) – zdobywając tym samym największe jak dotąd zlecenie na dostawę pojazdów elektrycznych do czeskiego transportu publicznego.
Opóźnienie przez brak infrastruktury
Zamówienie obejmuje:
- 18 autobusów 12–13 m (standardowych, klasy I kategorii MAXI) w wersji MAN Lion’s City 12 E LE
- 3 autobusy przegubowe 18 m (klasy I kategorii MEGA) – Lion’s City 18 E
Choć zamówienie już złożone, autobusy pojawią się w ruchu miejskim później niż pierwotnie przewidywano. W rejestrze kontraktów pojawił się aneks do pierwszej umowy, przesuwający datę dostawy z stycznia na maj 2026 roku.
Powód? Opóźnienia po stronie zamawiającego. DPMD przyznaje, że nie zakończono jeszcze postępowania przetargowego na dostawę infrastruktury szybkiego ładowania. Przewoźnik nie chce odbierać pojazdów wcześniej, by uniknąć ich bezproduktywnego garażowania. Przy drugiej transzy obowiązuje nadal standardowy roczny termin – to oznacza, że druga dziesiątka autobusów powinna dotrzeć do czerwca 2026 roku.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze