Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Zaskoczenie we Wrocławiu. MPK anuluje przetarg na 21 elektrobusów. Oferty Solarisa i Daimlera odrzucone

infobus
23.04.2025 13:01
0 Komentarzy

28 marca 2025 roku Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne we Wrocławiu oficjalnie unieważniło przetarg na dostawę autobusów elektrycznych wraz z systemami ich ładowania.

Po tym, jak MPK Wrocław 6 listopada 2024 roku wybrało najkorzystniejszą ofertę złożoną przez Solaris Bus & Coach, prezes UZP przeprowadził kontrolę uprzednią. W jej wyniku, 17 marca 2025 roku, Krajowa Izba Odwoławcza wydała uchwałę nakazującą unieważnienie czynności wyboru oferty i powtórzenie badania oraz oceny wszystkich złożonych ofert. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Czy MPK Wrocław planuje ogłosić nowy przetarg na elektrobusy w 2025 roku?
  2. Jakie były dokładne przyczyny odrzucenia oferty Solarisa?
  3. Czy anulowanie przetargu wpłynie na plany rozwoju zeroemisyjnej floty we Wrocławiu?
MPK Wrocław robi czasowy krok wstecz, odrzuca wszystkie oferty i unieważnia cały przetarg na elektrobusy. Czekamy na nowe rozdanie
MPK Wrocław robi czasowy krok wstecz, odrzuca wszystkie oferty i unieważnia cały przetarg na elektrobusy. Czekamy na nowe rozdanie

Dziewięć plus dwanaście

Wrocławski przetarg dotyczył zakupu dziewięciu przegubowych autobusów elektrycznych z prawem opcji na dwanaście pojazdów standardowej długości oraz dostawy infrastruktury ładowania. Inwestycja była współfinansowana z programu „Zielony Transport Publiczny – edycja III”. Głównym celem było zwiększenie udziału zeroemisyjnych pojazdów w taborze MPK i dalsza poprawa jakości miejskiej komunikacji publicznej.

W postępowaniu złożono trzy oferty:

  • Daimler Buses Polska na sumę 87.214.018,77 PLN brutto, w tym zamówienie podstawowe 45.015.672,05 PLN brutto / 36.589.107 PLN netto (co daje jednostkowy koszt eCitaro G (z ładowarkami) na poziomie 4.066.456 PLN netto) + zamówienie objęte prawem opcji: 42.198.346,72 PLN brutto / 34.307.598 PLN netto, co daje jednostkowy koszt eCitaro (z ładowarkami) na poziomie 2.858.966 PLN netto;
  • Solaris Bus & Coach na sumę 77.379.284,01 PLN brutto, w tym zamówienie podstawowe 39.741.293,85 PLN brutto 32.309.994 PLN netto (co daje jednostkowy koszt Urbino 18 electric (z ładowarkami) na poziomie 3.589.999 PLN netto) + zamówienie objęte prawem opcji: 37.637.990,16 PLN brutto / 30.599.991 PLN netto, co daje jednostkowy koszt Urbino 12 electric (z ładowarkami) na poziomie 2.549.999 PLN netto;
  • Irizar – oferta odrzucona już 6 listopada 2024 roku ze względu na niezgodność z przepisami i warunkami zamówieni – na sumę 80.021.512,20 PLN brutto, w tym zamówienie podstawowe 42.654.995,30 PLN brutto / 34.678.857 PLN netto (co daje jednostkowy koszt ie bus 18 (z ładowarkami) na poziomie 3.853.206 PLN netto) + zamówienie objęte prawem opcji: 37.366.516,90 PLN brutto / 30.379.281 PLN netto, co daje jednostkowy koszt ie bus 12 (z ładowarkami) na poziomie 2.531.6060 PLN netto (czyli najtaniej z całej stawki).

Kwota przewidziana na realizację zamówienia podstawowego wynosiła 48.000.000 PLN brutto,

MPK Wrocław mus zrobić krok wstecz i unieważnia przetarg na elektrobusy. Wszystkie oferty odrzucone
MPK Wrocław robi czasowy krok wstecz, odrzuca wszystkie oferty i unieważnia cały przetarg na elektrobusy. Czekamy na nowe rozdanie

Wybór zwycięzcy

6 listopada Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne we Wrocławiu dokonało wyboru najkorzystniejszej oferty w przetargu na dostawę dziewięciu MEGA autobusów elektrycznych (z opcją na 12 MAXI elektrobusów).

Decyzja została podjęta na podstawie przetargowych kryteriów oceny:

✅ Cena (66%)
✅ Okres gwarancji na autobusy i magazyny energii (łącznie 20%)
✅ Rozwiązania techniczne – poszycie boczne, system gaszenia pożarów (10%)
✅ Wdrożenie infrastruktury ładowania (4%)

MPK wybrało Solarisa (o czym pisaliśmy już wcześniej w TransInfo). Oferta producenta z Bolechowa zdobyła 97 pkt i zdecydowania wyprzedziła propozycję od Daimler Buses (89,56 pkt) – o 7,44 pkt. Główny cenowy faworyt – Irizar – został odrzucony na podstawie ustawy PZP.

MPK Wrocław robi czasowy krok wstecz, odrzuca wszystkie oferty i unieważnia cały przetarg na elektrobusy. Czekamy na nowe rozdanie
MPK Wrocław robi czasowy krok wstecz, odrzuca wszystkie oferty i unieważnia cały przetarg na elektrobusy. Czekamy na nowe rozdanie

Zaskakujący ruch

I kiedy wydawało się, że Solaris bez przeszkód podpisze umowę we Wrocławiu i :”elektrycznie” zdobędzie miasto – przewoźnik unieważnił całe postępowanie (!) na podstawie art. 255 pkt 2 ustawy Pzp, ponieważ wszystkie złożone oferty zostały odrzucone. Odrzucenie ofert nastąpiło z różnych powodów formalnych i technicznych:

  1. Irizar e-mobility – oferta została odrzucona 6 listopada 2024 roku na podstawie:
    • Art. 226 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp – niezgodność z przepisami ustawy,
    • Art. 63 ust. 1 ustawy Pzp – naruszenie zasad składania oferty,
    • Art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp – niezgodność oferty z warunkami zamówienia, w tym opisem przedmiotu zamówienia.
  2. Solaris Bus & Coach – oferta została odrzucona 28 marca 2025 roku z powodu:
    • Art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp – oferta nie spełniała warunków określonych w Specyfikacji Warunków Zamówienia (SWZ), w szczególności dotyczących wymagań technicznych pojazdów i systemów ładowania.
  3. Daimler Buses Polska – również odrzucony 28 marca 2025 roku z przyczyn:
    • Art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp – niezgodność oferty z wymaganiami technicznymi zawartymi w SWZ.

Decyzja prezesa UZP wynikała z:

  • Zastrzeżeń do zgodności oferty Solaris z warunkami przetargu, które nie zostały należycie ocenione przez zamawiającego.
  • Wątpliwości co do poprawności oceny formalnej i technicznej ofert, co mogło naruszyć zasady uczciwej konkurencji i przejrzystości postępowania.
  • W efekcie, MPK Wrocław musiało cofnąć wybór Solaris jako zwycięzcy i powtórzyć analizę wszystkich ofert.

Po ponownej ocenie okazało się, że wszystkie oferty – zarówno Solaris, jak i Irizar e-mobility oraz Daimler Buses Polskanie spełniają wymagań określonych w dokumentacji przetargowej. To doprowadziło do unieważnienia całego postępowania w dniu 28 marca 2025 roku..

MPK Wrocław mus zrobić krok wstecz i unieważnia przetarg na elektrobusy. Wszystkie oferty odrzucone
MPK Wrocław mus zrobić krok wstecz i unieważnia przetarg na elektrobusy. Wszystkie oferty odrzucone

Co dalej?

Wrocławskie unieważnienie, co opóźni zakup zeroemisyjnych autobusów dla miasta i oznacza dla przewoźnika czasowy krok wstecz. MPK planuje teraz jak najszybciej ogłosić nowy przetarg, natomiast powstaje teraz pytania z co z dodatkowym zamówieniem na siedem elektrobusów (z wybraną ofertą od Solarisa), które zostało ogłoszone dzięki oszczędnościom uzyskanym w ramach pierwszego postępowania na 21 pojazdów, które zostało anulowane.

Ufff, MPK ma niezły teraz orzech do zgryzienia, elektryczna gra o Wrocław zaczyna się od nowa.

Przypomnijmy, że w ramach podstawowego zamówienia wrocławska spółka oczekiwało dostawy przegubowych autobusów elektrycznych o długości 18–18,75 m, w pełni niskopodłogowych, z funkcją rekuperacji energii i dwoma systemami ładowania: plug-in i pantografowym. Magazyny energii miały być przystosowane do pracy w polskich warunkach klimatycznych. Wnętrza autobusów miały oferować pełne wyposażenie informacyjne – z wyświetlaczami trasowymi, reklamowymi oraz panoramiczną szybą przednią.

Dostawy miały rozpocząć się w ciągu 12 miesięcy od podpisania umowy. Historyczny link do przetargu: https://mpk-wroclaw.logintrade.net/zapytania_email,163681,34baaed9a79339107ed12c981b58e991.html

Komentarze