Zaskoczenie we Wrocławiu. MPK anuluje przetarg na 21 elektrobusów. Oferty Solarisa i Daimlera odrzucone
28 marca 2025 roku Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne we Wrocławiu oficjalnie unieważniło przetarg na dostawę autobusów elektrycznych wraz z systemami ich ładowania.
Po tym, jak MPK Wrocław 6 listopada 2024 roku wybrało najkorzystniejszą ofertę złożoną przez Solaris Bus & Coach, prezes UZP przeprowadził kontrolę uprzednią. W jej wyniku, 17 marca 2025 roku, Krajowa Izba Odwoławcza wydała uchwałę nakazującą unieważnienie czynności wyboru oferty i powtórzenie badania oraz oceny wszystkich złożonych ofert. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Czy MPK Wrocław planuje ogłosić nowy przetarg na elektrobusy w 2025 roku?
- Jakie były dokładne przyczyny odrzucenia oferty Solarisa?
- Czy anulowanie przetargu wpłynie na plany rozwoju zeroemisyjnej floty we Wrocławiu?
Dziewięć plus dwanaście
Wrocławski przetarg dotyczył zakupu dziewięciu przegubowych autobusów elektrycznych z prawem opcji na dwanaście pojazdów standardowej długości oraz dostawy infrastruktury ładowania. Inwestycja była współfinansowana z programu „Zielony Transport Publiczny – edycja III”. Głównym celem było zwiększenie udziału zeroemisyjnych pojazdów w taborze MPK i dalsza poprawa jakości miejskiej komunikacji publicznej.
W postępowaniu złożono trzy oferty:
- Daimler Buses Polska na sumę 87.214.018,77 PLN brutto, w tym zamówienie podstawowe 45.015.672,05 PLN brutto / 36.589.107 PLN netto (co daje jednostkowy koszt eCitaro G (z ładowarkami) na poziomie 4.066.456 PLN netto) + zamówienie objęte prawem opcji: 42.198.346,72 PLN brutto / 34.307.598 PLN netto, co daje jednostkowy koszt eCitaro (z ładowarkami) na poziomie 2.858.966 PLN netto;
- Solaris Bus & Coach na sumę 77.379.284,01 PLN brutto, w tym zamówienie podstawowe 39.741.293,85 PLN brutto 32.309.994 PLN netto (co daje jednostkowy koszt Urbino 18 electric (z ładowarkami) na poziomie 3.589.999 PLN netto) + zamówienie objęte prawem opcji: 37.637.990,16 PLN brutto / 30.599.991 PLN netto, co daje jednostkowy koszt Urbino 12 electric (z ładowarkami) na poziomie 2.549.999 PLN netto;
- Irizar – oferta odrzucona już 6 listopada 2024 roku ze względu na niezgodność z przepisami i warunkami zamówieni – na sumę 80.021.512,20 PLN brutto, w tym zamówienie podstawowe 42.654.995,30 PLN brutto / 34.678.857 PLN netto (co daje jednostkowy koszt ie bus 18 (z ładowarkami) na poziomie 3.853.206 PLN netto) + zamówienie objęte prawem opcji: 37.366.516,90 PLN brutto / 30.379.281 PLN netto, co daje jednostkowy koszt ie bus 12 (z ładowarkami) na poziomie 2.531.6060 PLN netto (czyli najtaniej z całej stawki).
Kwota przewidziana na realizację zamówienia podstawowego wynosiła 48.000.000 PLN brutto,
Wybór zwycięzcy
6 listopada Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne we Wrocławiu dokonało wyboru najkorzystniejszej oferty w przetargu na dostawę dziewięciu MEGA autobusów elektrycznych (z opcją na 12 MAXI elektrobusów).
Decyzja została podjęta na podstawie przetargowych kryteriów oceny:
✅ Cena (66%)
✅ Okres gwarancji na autobusy i magazyny energii (łącznie 20%)
✅ Rozwiązania techniczne – poszycie boczne, system gaszenia pożarów (10%)
✅ Wdrożenie infrastruktury ładowania (4%)
MPK wybrało Solarisa (o czym pisaliśmy już wcześniej w TransInfo). Oferta producenta z Bolechowa zdobyła 97 pkt i zdecydowania wyprzedziła propozycję od Daimler Buses (89,56 pkt) – o 7,44 pkt. Główny cenowy faworyt – Irizar – został odrzucony na podstawie ustawy PZP.
Zaskakujący ruch
I kiedy wydawało się, że Solaris bez przeszkód podpisze umowę we Wrocławiu i :”elektrycznie” zdobędzie miasto – przewoźnik unieważnił całe postępowanie (!) na podstawie art. 255 pkt 2 ustawy Pzp, ponieważ wszystkie złożone oferty zostały odrzucone. Odrzucenie ofert nastąpiło z różnych powodów formalnych i technicznych:
- Irizar e-mobility – oferta została odrzucona 6 listopada 2024 roku na podstawie:
- Art. 226 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp – niezgodność z przepisami ustawy,
- Art. 63 ust. 1 ustawy Pzp – naruszenie zasad składania oferty,
- Art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp – niezgodność oferty z warunkami zamówienia, w tym opisem przedmiotu zamówienia.
- Solaris Bus & Coach – oferta została odrzucona 28 marca 2025 roku z powodu:
- Art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp – oferta nie spełniała warunków określonych w Specyfikacji Warunków Zamówienia (SWZ), w szczególności dotyczących wymagań technicznych pojazdów i systemów ładowania.
- Daimler Buses Polska – również odrzucony 28 marca 2025 roku z przyczyn:
- Art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp – niezgodność oferty z wymaganiami technicznymi zawartymi w SWZ.
Decyzja prezesa UZP wynikała z:
- Zastrzeżeń do zgodności oferty Solaris z warunkami przetargu, które nie zostały należycie ocenione przez zamawiającego.
- Wątpliwości co do poprawności oceny formalnej i technicznej ofert, co mogło naruszyć zasady uczciwej konkurencji i przejrzystości postępowania.
- W efekcie, MPK Wrocław musiało cofnąć wybór Solaris jako zwycięzcy i powtórzyć analizę wszystkich ofert.
Po ponownej ocenie okazało się, że wszystkie oferty – zarówno Solaris, jak i Irizar e-mobility oraz Daimler Buses Polska – nie spełniają wymagań określonych w dokumentacji przetargowej. To doprowadziło do unieważnienia całego postępowania w dniu 28 marca 2025 roku..
Co dalej?
Wrocławskie unieważnienie, co opóźni zakup zeroemisyjnych autobusów dla miasta i oznacza dla przewoźnika czasowy krok wstecz. MPK planuje teraz jak najszybciej ogłosić nowy przetarg, natomiast powstaje teraz pytania z co z dodatkowym zamówieniem na siedem elektrobusów (z wybraną ofertą od Solarisa), które zostało ogłoszone dzięki oszczędnościom uzyskanym w ramach pierwszego postępowania na 21 pojazdów, które zostało anulowane.
Ufff, MPK ma niezły teraz orzech do zgryzienia, elektryczna gra o Wrocław zaczyna się od nowa.
Przypomnijmy, że w ramach podstawowego zamówienia wrocławska spółka oczekiwało dostawy przegubowych autobusów elektrycznych o długości 18–18,75 m, w pełni niskopodłogowych, z funkcją rekuperacji energii i dwoma systemami ładowania: plug-in i pantografowym. Magazyny energii miały być przystosowane do pracy w polskich warunkach klimatycznych. Wnętrza autobusów miały oferować pełne wyposażenie informacyjne – z wyświetlaczami trasowymi, reklamowymi oraz panoramiczną szybą przednią.
Dostawy miały rozpocząć się w ciągu 12 miesięcy od podpisania umowy. Historyczny link do przetargu: https://mpk-wroclaw.logintrade.net/zapytania_email,163681,34baaed9a79339107ed12c981b58e991.html
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze