Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Zaskoczenie w Warszawie. MZA bez ofert na autobus autonomiczny. Unieważniona rewolucja

infobus
26.05.2025 11:01
0 Komentarzy

26 maja 2025 roku, Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie poinformowały, że unieważniły zadanie nr 3 na zakup autobusu elektrycznego z autonomią

Powodem był brak jakiejkolwiek oferty, co jest dość zaskakujące patrząc na historię przetargów taborowych MZA. Natomiast przy tak radykalnym zmniejszeniu wolumenu (do jednej sztuki) i przy wysokim stopniu komplikacji tego zamówienia – reakcja rynku jest racjonalna. O tym pionierskim kontrakcie pisaliśmy już wcześniej w TransInfo. Dodatkowo pisaliśmy też ofertach w pozostałych częściach, które łącznie opiewają na zakup 89 elektrobusów.

Rozkład jazdy:

  1. Dlaczego unieważniono zadanie nr 3 przetargu MZA Warszawa z 2025 roku?
  2. Jakie wymagania techniczne miał spełniać autonomiczny autobus przewidziany w unieważnionym zadaniu?
  3. Ilu autobusów dotyczyły pozostałe części przetargu i jakie były ich orientacyjne budżety?
Innowacja za trudna? Zero ofert na autobus autonomiczny dla MZA Warszawa
Innowacja za trudna? Zero ofert na autobus autonomiczny dla MZA Warszawa / fot. MZA

Bez ofert

Postępowanie MZA Warszawa, ogłoszone w kwietniu, jest największym tegorocznym przetargiem na autobusy elektryczne w Polsce. Obejmuje ono cztery zadania na łączną liczbę 90 autobusów z możliwością rozszerzenia zamówienia o kolejne 90 sztuk w ramach prawa opcji. Przedmiotem unieważnionego zadania 3 był jeden autobus elektryczny z funkcjami jazdy autonomicznej (plus jeden w opcji), którego funkcja ograniczała się do manewrów na terenie zajezdni: parkowania, wjazdu na myjnię czy stanowisko serwisowe. Nie planowano wykorzystania takiego pojazdu na liniach pasażerskich.

Pojazd miał być demonstratorem technologii nowej generacji – i właśnie ta pionierskość okazała się głównym wyzwaniem. Zadanie pierwotnie zakładało zakup pięciu autobusów autonomicznych, ale już w maju liczba ta została radykalnie ograniczona do jednej sztuki. Pomimo tej zmiany i niewielkiego zakresu zamówienia, do 21 maja 2025 roku nie wpłynęła żadna oferta, co skutkowało koniecznością unieważnienia postępowania.

Z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia wynosiła 4.674.000 PLN brutto (3.800.000 PLN netto), co zdaniem rynku przy jednostkowej produkcji nie dawało możliwość zaoferowania rewolucyjnie wyposażonego pojazdu i to w warszawskiej kompletacji.

Innowacja za trudna? Zero ofert na autobus autonomiczny dla MZA Warszawa
Innowacja za trudna? Zero ofert na autobus autonomiczny dla MZA Warszawa

Autobusowy eksperyment

Pamiętajmy, że technologia jazdy autonomicznej w autobusach miejskich – nawet w warunkach zamkniętych – wciąż stanowi eksperyment, a koszt opracowania dedykowanego systemu dla pojedynczego pojazdu jest trudny do skalkulowania w relacji do skali produkcji. To właśnie dlatego nie pojawiła się żadna propozycja – nawet ze strony firm, które uczestniczyły w pozostałych zadaniach tego przetargu, jak Solaris, Daimler Buses czy Irizar.

Zamówienie dotyczyło pojazdu o napędzie elektrycznym z ładowaniem wyłącznie przez złącze plug-in, wyposażonego w autonomiczny system jazdy klasy co najmniej 3, aktywowanego tylko na terenie zajezdni. Wymagano zasięgu minimum 300 km, trwałości baterii na poziomie 70% po 15 latach oraz mocy silnika co najmniej 160 kW. Planowana dostawa miała nastąpić w ciągu 17–20 miesięcy od podpisania umowy.

Obecnie nie wiadomo, czy MZA zdecyduje się na powtórzenie tego zamówienia, czy porzuci pomysł zakupu autonomicznego pojazdu. Przy zagwarantowanym dofinansowaniu – stawiamy na to pierwsze. Link do SWZ: Specyfikacja przetargu MZA Warszawa 143/RPP/AB/24

Dla porównania, w zadaniach 1, 2 i 4 złożono konkurencyjne oferty, mieszczące się w ramach budżetowych. Przypomnijmy – zadanie 1 (29 autobusów MAXI) wyceniono na 99.100.000 PLN brutto, zadanie 2 (50 autobusów MEGA) na 238.600.000 PLN brutto, a zadanie 4 (10 autobusów MIDI) na 34.100.000 PLN brutto.

Innowacja za trudna? Zero ofert na autobus autonomiczny dla MZA Warszawa
Innowacja za trudna? Zero ofert na autobus autonomiczny dla MZA Warszawa / fot. WTP

Komentarze