Zaskoczenie w Warszawie. MZA bez ofert na autobus autonomiczny. Unieważniona rewolucja
26 maja 2025 roku, Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie poinformowały, że unieważniły zadanie nr 3 na zakup autobusu elektrycznego z autonomią
Powodem był brak jakiejkolwiek oferty, co jest dość zaskakujące patrząc na historię przetargów taborowych MZA. Natomiast przy tak radykalnym zmniejszeniu wolumenu (do jednej sztuki) i przy wysokim stopniu komplikacji tego zamówienia – reakcja rynku jest racjonalna. O tym pionierskim kontrakcie pisaliśmy już wcześniej w TransInfo. Dodatkowo pisaliśmy też ofertach w pozostałych częściach, które łącznie opiewają na zakup 89 elektrobusów.
Rozkład jazdy:
- Dlaczego unieważniono zadanie nr 3 przetargu MZA Warszawa z 2025 roku?
- Jakie wymagania techniczne miał spełniać autonomiczny autobus przewidziany w unieważnionym zadaniu?
- Ilu autobusów dotyczyły pozostałe części przetargu i jakie były ich orientacyjne budżety?
Bez ofert
Postępowanie MZA Warszawa, ogłoszone w kwietniu, jest największym tegorocznym przetargiem na autobusy elektryczne w Polsce. Obejmuje ono cztery zadania na łączną liczbę 90 autobusów z możliwością rozszerzenia zamówienia o kolejne 90 sztuk w ramach prawa opcji. Przedmiotem unieważnionego zadania 3 był jeden autobus elektryczny z funkcjami jazdy autonomicznej (plus jeden w opcji), którego funkcja ograniczała się do manewrów na terenie zajezdni: parkowania, wjazdu na myjnię czy stanowisko serwisowe. Nie planowano wykorzystania takiego pojazdu na liniach pasażerskich.
Pojazd miał być demonstratorem technologii nowej generacji – i właśnie ta pionierskość okazała się głównym wyzwaniem. Zadanie pierwotnie zakładało zakup pięciu autobusów autonomicznych, ale już w maju liczba ta została radykalnie ograniczona do jednej sztuki. Pomimo tej zmiany i niewielkiego zakresu zamówienia, do 21 maja 2025 roku nie wpłynęła żadna oferta, co skutkowało koniecznością unieważnienia postępowania.
Z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia wynosiła 4.674.000 PLN brutto (3.800.000 PLN netto), co zdaniem rynku przy jednostkowej produkcji nie dawało możliwość zaoferowania rewolucyjnie wyposażonego pojazdu i to w warszawskiej kompletacji.
Autobusowy eksperyment
Pamiętajmy, że technologia jazdy autonomicznej w autobusach miejskich – nawet w warunkach zamkniętych – wciąż stanowi eksperyment, a koszt opracowania dedykowanego systemu dla pojedynczego pojazdu jest trudny do skalkulowania w relacji do skali produkcji. To właśnie dlatego nie pojawiła się żadna propozycja – nawet ze strony firm, które uczestniczyły w pozostałych zadaniach tego przetargu, jak Solaris, Daimler Buses czy Irizar.
Zamówienie dotyczyło pojazdu o napędzie elektrycznym z ładowaniem wyłącznie przez złącze plug-in, wyposażonego w autonomiczny system jazdy klasy co najmniej 3, aktywowanego tylko na terenie zajezdni. Wymagano zasięgu minimum 300 km, trwałości baterii na poziomie 70% po 15 latach oraz mocy silnika co najmniej 160 kW. Planowana dostawa miała nastąpić w ciągu 17–20 miesięcy od podpisania umowy.
Obecnie nie wiadomo, czy MZA zdecyduje się na powtórzenie tego zamówienia, czy porzuci pomysł zakupu autonomicznego pojazdu. Przy zagwarantowanym dofinansowaniu – stawiamy na to pierwsze. Link do SWZ: Specyfikacja przetargu MZA Warszawa 143/RPP/AB/24
Dla porównania, w zadaniach 1, 2 i 4 złożono konkurencyjne oferty, mieszczące się w ramach budżetowych. Przypomnijmy – zadanie 1 (29 autobusów MAXI) wyceniono na 99.100.000 PLN brutto, zadanie 2 (50 autobusów MEGA) na 238.600.000 PLN brutto, a zadanie 4 (10 autobusów MIDI) na 34.100.000 PLN brutto.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze