Zaskoczenie w MZK Opole. Brak ofert w przetarg na trzy elektrobusy. Unieważnienie
12 listopada 2025 r. Miejski Zakład Komunikacyjny w Opolu unieważnił postępowanie dotyczące zakupu trzech autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą ładowania.
Przetarg prowadzony był w ramach projektu „Bezpieczny transport w aglomeracji opolskiej”, współfinansowanego ze środków Funduszy Europejskich dla Opolskiego 2021–2027. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Dlaczego MZK Opole unieważnił przetarg na zakup autobusów elektrycznych?
- Ile autobusów miało zostać zakupionych w ramach projektu?
- Jakie były główne wymagania techniczne dotyczące nowych elektrobusów?
Elektryczna trójka
Zamówienie dotyczyło dostawy trzech 12-metrowych autobusów elektrycznych klasy I, kategorii MAXI wraz z kompletną infrastrukturą ładowania. W ramach projektu przewidziano także prawo opcji na dwa kolejne pojazdy. Celem inwestycji było częściowe zastąpienie spalinowych autobusów miejskich nowoczesnymi pojazdami zeroemisyjnymi, zdolnymi do pracy w intensywnych warunkach eksploatacji miejskiej, przy zasięgu co najmniej 250 km na jednym ładowaniu.
Przetarg ogłoszono z myślą o kontynuacji procesu elektryfikacji floty MZK Opole, który rozpoczął się już w 2022 roku wraz z dostawą pierwszych elektrobusów marki Solaris.
Na realizację zadania zamawiający przeznaczył 19.926.000 PLN brutto, czyli ok. 16.200.000 PLN netto (przy stawce VAT 23%), co oznaczało, że jednostkowa wartość jednego autobusu z infrastrukturą mogła wynieść około 5.400.000 PLN netto.
Pomimo atrakcyjnego budżetu i elastycznych warunków technicznych, do upływu terminu składania ofert nie wpłynęła żadna propozycja. W związku z tym, na podstawie art. 255 pkt 1 ustawy Prawo zamówień publicznych, MZK Opole unieważnił postępowanie z powodu braku ofert.
W poprzednich przetargach dotyczących autobusów elektrycznych dla Opola rywalizowały m.in. firmy Solaris Bus & Coach oraz MAN Truck & Bus Polska, jednak tym razem żadna z nich nie zdecydowała się na złożenie oferty. Przyczyną mogły być zarówno wysokie koszty produkcji elektrobusów, jak i krótki termin realizacji czy wymogi dotyczące infrastruktury ładowania.
Z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia w wynosiła 19.926.000 PLN brutto, co w przeliczeniu na jeden elektrobus (z ładowarkami i serwisem) dawało atrakcyjną stawkę jednostkową na poziomie ok. 5.400.000 PLN netto. Pomimo tego, brak ofert sugeruje, że rynek uznał zamówienie za trudne do realizacji w obecnych warunkach kosztowych. Gdyby oferty wpłynęły, o wyborze zadecydowałyby kryteria:
✅ cena – 60%
✅ warunki techniczno-eksploatacyjne – 35%
✅ warunki gwarancji – 5%
Analiza SWZ
W poprzedniej analizie SWZ wskazywaliśmy, że przetarg punktował rozwiązania techniczne, które mogły sprzyjać większym producentom. Najwięcej punktów można było uzyskać za pojemność baterii (410 kWh i więcej), niskie zużycie energii (0,85 kWh/km lub mniej) oraz zastosowanie materiałów antykorozyjnych. Dodatkowo MZK Opole wymagał homologacji konstrukcji zgodnie z regulaminami EKG ONZ nr 66 i 118, co ograniczało możliwość udziału mniejszych producentów spoza głównego nurtu europejskiego.
Zamówienie przewidywało dostawę autobusów o długości od 11,8 do 12,2 m, z miejscem dla minimum 75 pasażerów (w tym 27 siedzących). Każdy z pojazdów miał być wyposażony w baterie typu LTO, LFP lub NMC, umożliwiające przejazd 250 km w warunkach miejskich oraz ładowanie z mocą 300 kW. Zamawiający wymagał zastosowania dwóch systemów ładowania – pantografowego (odwrócony pantograf) i przewodowego typu plug-in z mocą 150 kW.
Dodatkowo kabina kierowcy miała być w pełni zabudowana, klimatyzowana, z lodówką i radiem, a przestrzeń pasażerska – wyposażona w fotele z wkładkami tapicerowanymi oraz system informacji pasażerskiej z tablicami LED w kolorze bursztynowym i monitorami LCD wewnątrz pojazdu.
Dostawa planowana była w terminie do 12 miesięcy od podpisania umowy, co oznaczało, że pierwsze elektrobusy mogłyby pojawić się w Opolu w drugiej połowie 2026 roku. Po unieważnieniu przetargu miasto zapowiada ogłoszenie nowego postępowania, z możliwymi korektami SWZ i terminów realizacji. Szczegółowe informacje o zamówieniu na:
https://platformazakupowa.pl/transakcja/1167054







Komentarze