Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Yutong lepszy od Solarisa o 1,58 pkt w przetargu w Białymstoku na 30 elektrobusów

infobus
17.05.2025 15:07
0 Komentarzy

16 maja 2025 roku Miasto Białystok ogłosiło wybór najkorzystniejszej oferty w przetargu na dostawę 30 elektrycznych autobusów miejskich wraz z infrastrukturą ładowania.

Postępowanie wygrała Busnex Poland Sp. z o.o., reprezentująca markę Yutong. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy

  1. Który producent wygrał przetarg na dostawę 30 autobusów elektrycznych dla Białegostoku w maju 2025 roku?
  2. Jakie były trzy główne kryteria oceny ofert w przetargu na elektrobusy dla Białegostoku?
  3. Jaką minimalną pojemność baterii oraz zasięg musiały zapewnić autobusy elektryczne zamówione przez Białystok?
30 elektrycznych autobusów dla Białegostoku. Najkorzystniejsza oferta od Busnex Poland
30 elektrycznych autobusów dla Białegostoku. Najkorzystniejsza oferta od Busnex Poland

Elektryczna trzydziestka

Przedmiotem zamówienia była dostawa 30 niskopodłogowych autobusów elektrycznych o długości 11,5–12,75 m, z napędem centralnym i zasilanych przez złącze plug-in. Pojazdy miały trafić po 10 sztuk do trzech miejskich przewoźników: KPK, KZK i KPKM. Do zadań wykonawcy należało również dostarczenie kompletu stacji ładowania.

Celem projektu jest dalsza elektryfikacja floty i redukcja emisji w ramach strategii neutralności klimatycznej Białegostoku.

W postępowaniu wpłynęły cztery oferty:

  • Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. – 84.501.000,00 zł brutto (68.700.000,00 zł netto) Jednostkowa cena Solaris Urbino 12 electric netto: 2.290.000,00 zł
  • Busnex Poland Sp. z o.o. – 82.754.400,00 zł brutto (67.280.000,00 zł netto), czyli jednostkowa cena netto Yutong U12: 2.242.666,67 zł
  • KARSAN OTOMOTIV SANAYI VE TICARET A.S. – 91.493.550,05 zł brutto (74.385.000,04 zł netto), czyli jednostkowa cena netto e-Ata 12: 2.479.500,00 zł (oferta odrzucona)
  • Irizar e-mobility S.L. – 99.720.006,54 zł brutto (81.073.176,05 zł netto), czyli jednostkowa cena netto Irizar ie bus 12: 2.702.439,20 zł

Budżet zamawiającego wynosił 84.995.460 PLN brutto, więc tylko Busnex i Solaris mieścili się w limicie.

30 elektrycznych autobusów dla Białegostoku. Najkorzystniejsza oferta od Busnex Poland
30 elektrycznych autobusów dla Białegostoku. Najkorzystniejsza oferta od Busnex Poland

Analiza wyboru

Oferta Busnex Poland uzyskała najwyższą ocenę punktową – 98,34 pkt – dzięki przewadze w cenie oraz dobrej ocenie technicznej. Dla porównania Solaris zdobył 96,76 pkt. Różnica nie była duża, ale przesądziła o wyborze. Mocne strony oferty Busnex:

  • najniższa cena spośród ofert mieszczących się w budżecie,
  • dobra ocena w kryteriach technicznych, w tym maksymalne punkty za pojemność baterii, zasięg oraz warunki serwisowe,
  • maksymalne oceny za wszystkie cztery elementy oceny gwarancji i serwisu.

Słabsze punkty:

  • niższy wynik za zużycie energii – jedynie 11,68 pkt z 20 możliwych, co mogło wynikać z konstrukcji pojazdu lub charakterystyki napędu.

Wybór najkorzystniejszej oferty oparto na następujących kryteriach:

  • ✅ cena – 60%
  • ✅ ocena techniczna – 20%
  • ✅ warunki gwarancji i serwisu – 20%

W ramach oceny technicznej premiowane było m.in. niskie zużycie energii, pojemność baterii powyżej 450 kWh, zasięg powyżej 400 km oraz długie przebiegi międzyobsługowe.

30 elektrycznych autobusów dla Białegostoku. Najkorzystniejsza oferta od Busnex Poland
30 elektrycznych autobusów dla Białegostoku. Najkorzystniejsza oferta od Busnex Poland

Szczegóły techniczne i dostawa

Zamawiane przez Białystok autobusy muszą być całkowicie niskopodłogowe, dopuszcza się jedynie schodek w trzecich drzwiach. Napęd oparty ma być na silniku centralnym. Minimalna pojemność baterii to 300 kWh, a wymagany zasięg – co najmniej 280 km.

Wyposażenie obejmuje:

  • system informacji pasażerskiej z ekranami LED i wyświetlaczem trasy,
  • system zliczania pasażerów,
  • klimatyzację,
  • fotele z grubą warstwą tapicerki,
  • kabinę kierowcy z osobnym wejściem i podgrzewanym fotelem.

Dostawy zaplanowane są w ramach standardowego harmonogramu, ustalonego po podpisaniu umowy – najpóźniej do końca 2026 roku. Warto dodać, że to kolejne duże zamówienie, które potwierdza dominację Yutonga na rynku elektrobusów w Polsce. Po wcześniejszym sukcesie w Białymstoku i dostawie 20 sztuk E12, marka wraca z jeszcze większym kontraktem, zwiększając udział w taborze miejskim stolicy Podlasia.

Pełna dokumentacja przetargowa dostępna pod adresem:
https://miastobialystok.ezamawiajacy.pl/pn/miastobialystok/demand/notice/public/151583/details

Komentarze