Wolsztyn z umową na trzy autobusy elektryczne od Karsana. Premiera e-ATA w Polsce
18 marca 2025 roku, burmistrz Dominik Tomiak, w imieniu Gminy Wolsztyn, podpisał umowę na dostawę trzech autobusów elektrycznych marki Karsan, które jednocześnie uruchomią komunikację miejską.
Umowa obejmuje także dostawę infrastruktury do ładowania tych pojazdów. Zamówienie realizowane jest z dofinansowaniem z programu „Zielony Transport Publiczny”. O o przetargu poprzedzającym umowę pisaliśmy w TransInfo już wcześniej.
Rozkład jazdy:
- Jakie miejscowości mają zostać objęte nową komunikacją miejską w ramach projektu realizowanego przez Gminę Wolsztyn?
- Jakie były kryteria oceny ofert w przetargu na dostawę autobusów elektrycznych dla Wolsztyna?
- Jaki jest procentowy udział dofinansowania z programu „Zielony Transport Publiczny” w całkowitej wartości inwestycji?
Kontrakt i zakres zamówienia
Kontrakt podpisany przez Gminę Wolsztyn dotyczy dostawy trzech autobusów elektrycznych klasy I kategorii MINI (2 szt.) i MIDI (1 szt.). Ponadto zamówienie obejmuje zaprojektowanie, budowę i podłączenie infrastruktury niezbędnej do eksploatacji autobusów, w tym trzech ładowarek plug-in (dwóch dwustanowiskowych i jednej jednostanowiskowej)
23 grudnia 2024 roku Gmina Wolsztyn otrzymała ofertę od firmy Karsan Otomotiv Sanayii ve Ticaret A.Ş. z Turcji z ceną 7.207.800,00 PLN brutto / 5.859.186,99 PLN netto. Zamówienie obejmuje dostawę trzech pojazdów różnych kategorii, co nie pozwala określić cenę netto autobusów e-Atak i e-ATA 10, natomiast ich średnia wartość oscyluje na poziomie 1.953.062,33 PLN netto.
Zamówienie jest realizowane z dofinansowaniem z programu Zielony Transport Publiczny. Dotacja wynosi 4.695.236,99 zł, co stanowi około 65% wartości całej inwestycji, i pochodzi z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Pozostałą część inwestycji, czyli około 2,5 miliona złotych, Gmina Wolsztyn zabezpieczyła z własnych środków.
Pojazdy przyjadą już w październiku 2025 r. i będzie to jednocześnie premiera modelu e-ATA w Polsce. W wersji 10-metrowej MIDI.
Decyzja o wyborze oferty została podjęta 6 marca – na podstawie szczegółowej analizy ofert i spełnienia wymagań określonych w przetargu. Kryteria oceny ofert obejmowały zarówno kwestie związane z ceną, jak i z jakością dostarczonych pojazdów oraz efektywnością energetyczną. Oferta Karsan została uznana za najkorzystniejszą, co pozwoliło na sfinalizowanie umowy i rozpoczęcie realizacji projektu.
Wolsztyńskie elektrobusy
Pierwsze w historii Wolsztyna autobusy elektryczne, to pojazdy Karsan e-Atak i e-ATA 10. Elektrobusy będą napędzane elektrycznymi silnikami, które pozwolą na efektywną i ekologicznie czystą komunikację w obrębie gminy. W ramach zamówienia powstanie także infrastruktura do ładowania pojazdów, która umożliwi codzienne eksploatowanie nowych autobusów.
Dostawa e-busów pozwoli na uruchomienie gminnej komunikacji miejskiej, a tureckie pojazdy będą obsługiwać trzy linie o całkowitej długości 57 km, na trasie których znajdą się: Powodowo, Chorzemin, Nowe Tłoki, Berzyna, Komorowo, Karpicko, Niałek Wielki i Wolsztyn.
Przypomnijmy, że w 2023 roku – na zlecenie Gminy Wolsztyn – przeprowadzona została analiza możliwości wprowadzenia miejskiej komunikacji zbiorowej.
-„Z przeprowadzonych badań ankietowych wynikało, że mieszkańcy oczekują poprawy w kwestii transportu zbiorowego, a w szczególności wprowadzenia punktualnych, częstych i bezpośredniego połączeń miejskich – przekazał Urząd Miejski w Wolsztynie
Głównym celem uruchomienia komunikacji miejskiej ma być zmniejszenie ruchu pojazdów indywidualnych w mieście oraz poprawa atrakcyjności Wolsztyna. Nie bez znaczenia jest również dostosowanie komunikacji do potrzeb osób niepełnosprawnych. Gmina Wolsztyn, opierając się na analizie, planuje w pierwszej kolejności uruchomić połączenia łączące bezpośrednio Wolsztyn. Trasy mają prowadzić przez większą część miasta i przebiegać przez tereny zurbanizowane.
Komentarze