Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Wodorowa ofensywa w MZK Koninie. Umowa na dwa autobusy Solaris Urbino 18 hydrogen

infobus
09.07.2025 17:05
0 Komentarzy

Konin stawia na transport przyszłości. Do 2027 roku flota MZK powiększy się o kolejne 10 autobusów wodorowych – w tym przegubowe Solarisy Urbino 18 hydrogen.

Miejski Zakład Komunikacji w Koninie nie zwalnia tempa. Po ogłoszeniu zakupu ośmiu autobusów wodorowych marki NesoBus, dzień później podpisano kolejną umowę – 9 lipca 2025 r. – tym razem z firmą Solaris Bus & Coach na dwa przegubowe autobusy wodorowe klasy I kategorii MEGA. Wszystkie 10 pojazdów trafi do Konina do końca listopada 2027 roku. O zamówieniu na pojazdy od PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Ile nowych autobusów wodorowych trafi do Konina do końca 2027 roku?
  2. Jakie modele autobusów wodorowych zostały zamówione przez MZK Konin?
  3. Z jakiego źródła pochodzi dofinansowanie dla projektu „Niskoemisyjny transport publiczny w subregionie konińskim”?
Wodorowy przełom w Koninie. MZK z kolejnymi umowami na autobusy wodorowe od NesoBus i Solarisa
Wodorowy przełom w Koninie. MZK z kolejnymi umowami na autobusy wodorowe – 9 lipca z Solarisem / fot. MZK Konin

Dwa kontrakty, 10 autobusów, 38,8 mln zł

W ramach projektu „Niskoemisyjny transport publiczny w subregionie konińskim”, finansowanego z Funduszu Sprawiedliwej Transformacji dla Wielkopolski Wschodniej, MZK Konin podpisał dwa osobne kontrakty:

  • 8 autobusów wodorowych marki NesoBus (producent: PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy) o wartości 28,7 mln zł – podpisane 8 lipca;
  • 2 przegubowe autobusy Solaris Urbino 18 hydrogen – o wartości niemal 10,1 mln zł – umowa podpisana dzień później.

„To największy projekt zeroemisyjny w historii naszego transportu publicznego” – skomentowała Magdalena Przybyła, prezes MZK Konin.

Wodorowy przełom w Koninie. MZK z kolejnymi umowami na autobusy wodorowe - 9 lipca z Solarisem / fot. MZK KOnin
Wodorowy przełom w Koninie. MZK z kolejnymi umowami na autobusy wodorowe – 9 lipca z Solarisem / fot. MZK Konin

Zielona rewolucja

Autobusy NesoBus będą miały długość 11,5–12,5 m, konstrukcję niskopodłogową, minimum 80 miejsc dla pasażerów i napęd elektryczny zasilany ogniwem paliwowym o mocy min. 70 kW, uzupełnianym przez silnik o mocy 200 kW i baterię min. 29 kWh. Pojazdy będą wyposażone w zbiorniki na min. 30 kg wodoru, co zapewni zasięg zgodny z miejskimi wymaganiami. Zużycie wodoru nie może przekroczyć 6 kg/100 km.

Z kolei przegubowe Solarisy Urbino 18 Hydrogen – o długości 18 metrów – stanowią pierwsze autobusy tej klasy we flocie MZK. Będą wyposażone m.in. w przestrzeń dla wózków, monitoring, system informacji pasażerskiej i szereg rozwiązań wspierających niską emisję hałasu oraz pełną dostępność.

Pierwszy autobus wodorowy – Solaris Urbino 12 hydrogen – trafił do Konina w 2022 roku w formule najmu długoterminowego. Był to pierwszy w Polsce autobus wodorowy kursujący w komunikacji miejskiej. Dzięki wcześniejszemu dofinansowaniu z NFOŚiGW, do miasta trafiło już 10 autobusów wodorowych – 5 marki NesoBus oraz 5 od Solarisa. Łącznie, po zrealizowaniu obecnych kontraktów, MZK Konin będzie dysponować 21 autobusami wodorowymi – jedną z największych takich flot w Polsce.

„Konin nie śpi, Konin działa” – napisał przewoźnik po podpisaniu kolejnej umowy. I trudno się z tym nie zgodzić. MZK konsekwentnie buduje zieloną przyszłość transportu publicznego. Dodajmy, że równolegle twa jeszcze przetarg na mniejsze elektrobusy – kupowane z oszczędności ramach programu „Zielony Transport Publiczny”

Wodorowy przełom w Koninie. MZK z kolejnymi umowami na autobusy wodorowe - 9 lipca z Solarisem / fot. MZK KOnin
Wodorowy przełom w Koninie. MZK z kolejnymi umowami na autobusy wodorowe – 9 lipca z Solarisem / fot. MZK Konin

Komentarze