Wodorowa ofensywa w MZK Koninie. Umowa na dwa autobusy Solaris Urbino 18 hydrogen
Konin stawia na transport przyszłości. Do 2027 roku flota MZK powiększy się o kolejne 10 autobusów wodorowych – w tym przegubowe Solarisy Urbino 18 hydrogen.
Miejski Zakład Komunikacji w Koninie nie zwalnia tempa. Po ogłoszeniu zakupu ośmiu autobusów wodorowych marki NesoBus, dzień później podpisano kolejną umowę – 9 lipca 2025 r. – tym razem z firmą Solaris Bus & Coach na dwa przegubowe autobusy wodorowe klasy I kategorii MEGA. Wszystkie 10 pojazdów trafi do Konina do końca listopada 2027 roku. O zamówieniu na pojazdy od PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Ile nowych autobusów wodorowych trafi do Konina do końca 2027 roku?
- Jakie modele autobusów wodorowych zostały zamówione przez MZK Konin?
- Z jakiego źródła pochodzi dofinansowanie dla projektu „Niskoemisyjny transport publiczny w subregionie konińskim”?
Dwa kontrakty, 10 autobusów, 38,8 mln zł
W ramach projektu „Niskoemisyjny transport publiczny w subregionie konińskim”, finansowanego z Funduszu Sprawiedliwej Transformacji dla Wielkopolski Wschodniej, MZK Konin podpisał dwa osobne kontrakty:
- 8 autobusów wodorowych marki NesoBus (producent: PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy) o wartości 28,7 mln zł – podpisane 8 lipca;
- 2 przegubowe autobusy Solaris Urbino 18 hydrogen – o wartości niemal 10,1 mln zł – umowa podpisana dzień później.
„To największy projekt zeroemisyjny w historii naszego transportu publicznego” – skomentowała Magdalena Przybyła, prezes MZK Konin.
Zielona rewolucja
Autobusy NesoBus będą miały długość 11,5–12,5 m, konstrukcję niskopodłogową, minimum 80 miejsc dla pasażerów i napęd elektryczny zasilany ogniwem paliwowym o mocy min. 70 kW, uzupełnianym przez silnik o mocy 200 kW i baterię min. 29 kWh. Pojazdy będą wyposażone w zbiorniki na min. 30 kg wodoru, co zapewni zasięg zgodny z miejskimi wymaganiami. Zużycie wodoru nie może przekroczyć 6 kg/100 km.
Z kolei przegubowe Solarisy Urbino 18 Hydrogen – o długości 18 metrów – stanowią pierwsze autobusy tej klasy we flocie MZK. Będą wyposażone m.in. w przestrzeń dla wózków, monitoring, system informacji pasażerskiej i szereg rozwiązań wspierających niską emisję hałasu oraz pełną dostępność.
Pierwszy autobus wodorowy – Solaris Urbino 12 hydrogen – trafił do Konina w 2022 roku w formule najmu długoterminowego. Był to pierwszy w Polsce autobus wodorowy kursujący w komunikacji miejskiej. Dzięki wcześniejszemu dofinansowaniu z NFOŚiGW, do miasta trafiło już 10 autobusów wodorowych – 5 marki NesoBus oraz 5 od Solarisa. Łącznie, po zrealizowaniu obecnych kontraktów, MZK Konin będzie dysponować 21 autobusami wodorowymi – jedną z największych takich flot w Polsce.
„Konin nie śpi, Konin działa” – napisał przewoźnik po podpisaniu kolejnej umowy. I trudno się z tym nie zgodzić. MZK konsekwentnie buduje zieloną przyszłość transportu publicznego. Dodajmy, że równolegle twa jeszcze przetarg na mniejsze elektrobusy – kupowane z oszczędności ramach programu „Zielony Transport Publiczny”
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze