Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Wodorowa MEGA powtórka MZK Bielsko-Biała: Jak zmieniła się specyfikacja? Analiza SWZ

infobus
11.03.2025 09:01
0 Komentarzy

Miejski Zakład Komunikacyjny w Bielsku-Białej ponowił unieważnioną część przetargu na dostawę dwóch autobusów wodorowych klasy I kategorii MEGA.

Zakup nowych autobusów z napędem wodorowym jest dofinansowany w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT) w ramach Aglomeracji Beskidzkiej. Przy pierwszym podejściu jedyną ofertę na przegubową część złożył Solaris. Z uwagi na błąd formalny przetarg jednak unieważniono. O ogłoszeniu powtórki przetargu na dostawę przegubowych wodorowców pisaliśmy już wcześniej w InfoBusie. Czy MZK ponownie otrzyma jedną ofertę? Do odpowiedzi na to pytanie przybliży nas analiza SWZ.

Rozkład jazdy:

  1. Dlaczego MZK Bielsko-Biała ponowiło przetarg na autobusy wodorowe?
  2. Jakie kryteria oceny ofert obowiązują w przetargu na autobusy wodorowe?
  3. Którzy producenci mają szansę na złożenie oferty w tym przetargu?
Wodorowa MEGA powtórka MZK Bielsko-Biała: Jak zmieniła się specyfikacja? Analiza SWZ
Wodorowa MEGA powtórka MZK Bielsko-Biała: Jak zmieniła się specyfikacja? Analiza SWZ

Kryteria oceny ofert

Zamawiający nadal punktuje wykonawców w trzech kryteriach: cena (65%), rozwiązania techniczne (15%), warunki gwarancji (20%). W przypadku kryteriów technicznych, punktacja wygląda następująco:

  • materiał szkieletu nadwozia i podwozia – profile ze stali odpornej na korozję (zgodnie z PN-EN 10088 lub równoważną), aluminium – 10 pkt,
  • materiał poszycia zewnętrznego nadwozia – tworzywa sztuczne wzmocnione, aluminium nie wymagające dalszego zabezpieczenia antykorozyjnego, blachy ze stali odpornej na korozję (zgodnie z PN-EN 10088 lub równoważną) – 10 pkt,
  • jednostkowe zużycie wodoru – równe lub poniżej 11,99 kg/100 km – 10 pkt,
  • gwarantowany zasięg pojazdu – powyżej 350 km – 10 pkt,
  • silnik centralny napędzający trzecią oś – 8 pkt,
  • zawieszenie niezależne – 8 pkt,
  • ilość czynnika chłodniczego potrzebna do pierwszego napełnienia układu klimatyzacji – poniżej 11,5 kg – 6 pkt,
  • spełnienie dodatkowych wymogów określonych w Regulaminie 66 EKG ONZ w zakresie wytrzymałości konstrukcji nośnej dużych pojazdów pasażerskich – 6 pkt,
  • pojemność magazynu energii  – powyżej 55 kWh – 8 pkt (nowe kryterium),
  • liczba miejsc siedzących z dostępem bezpośrednim z poziomu niskiej podłogi – 14 i więcej – 8 pkt,
  • całkowita liczba miejsc w autobusie – 131 i więcej – 8 pkt,
  • demontaż i montaż poszycia bocznego autobusu bez stosowania technik spawania, zgrzewania, klejenia lub nitowania – 8 pkt.
Wodorowa MEGA powtórka MZK Bielsko-Biała: Jak zmieniła się specyfikacja? Analiza SWZ
Wodorowa MEGA powtórka MZK Bielsko-Biała: Jak zmieniła się specyfikacja? Analiza SWZ

Specyfikacja techniczna

Autobusy wodorowe mają mieć długość od 17,5 do 18,75 m. Ich wysokość nie może przekraczać 3,4 m. Mają to być konstrukcje z płaską podłogą bez stopni poprzecznych we wnętrzu pojazdu, posiadającą wszystkie wejścia bezstopniowe o wysokości maksymalnej 340 mm. W standardzie jak zwykle przewidziano funkcję przyklęku, która pozwoli obniżyć wysokość wejścia.

Autobusy będą napędzane silnikiem centralnym lub silnikami umieszczonymi w osi napędowej o mocy minimum 220 kW. Układ napędowy musi być wyposażony w system odzyskiwania energii podczas hamowania oraz jazdy z góry z doładowaniem magazynu energii, tzw. rekuperacją energii. Każdy autobus powinien posiadać akumulator trakcyjny o pojemności min. 45 kWh. Ilość zmagazynowanej energii w akumulatorze trakcyjnym powinna umożliwić wykonanie awaryjnego zjazdu autobusu na dystansie co najmniej 20 km – w sytuacji gdy wodorowe ogniwo paliwowe nie działa. Autobusy będą wyposażone w ogniwo paliwowe o mocy min. 100 kW, zasilane wodorem zmagazynowanym w systemie połączonych zbiorników ciśnieniowych, które musi stanowić podstawę zasilania autobusu w energię niezbędną do napędzania pojazdu. Wodór będzie magazynowany w zespole kompozytowych zbiorników ciśnieniowych o pojemności min. 1900 litrów oraz masie użytecznej zmagazynowanego wodoru min. 51 kg, zapewniających zasięg autobusu min. 300 km na jednym tankowaniu.

Kabina kierowcy ma być typu zamkniętego, doprowadzona do szyby przedniej lub minimum do deski rozdzielczej z oszklonymi drzwiami do przestrzeni pasażerskiej zamykanymi na zamek patentowy. Wewnątrz kabiny znajdzie się fotel kierowcy podgrzewany z wielopołożeniową możliwością regulacji siedziska i oparcia, zawieszony pneumatycznie, wyposażony w zagłówek i trzypunktowy pas bezpieczeństwa, a także radio oraz gniazdo USB. Z kolei siedzenia pasażerskiej będą wykonane z tworzywa sztucznego na szkielecie stalowym (lub z tworzywa sztucznego) z możliwością łatwego demontażu i montażu, ergonomiczne, wandaloodporne, tj. o powierzchniach utrudniających naniesienie napisów typu „graffiti” z wkładką tapicerską na całej powierzchni (oparcie i siedzisko).

Autobusy będą wyposażone w tablice kierunkowe LED (diody w kolorze białym). Informację pasażerską uzupełnią tablice informacyjne wewnętrzne (multimedialne wyświetlacze LCD).

Wodorowa MEGA powtórka MZK Bielsko-Biała: Jak zmieniła się specyfikacja? Analiza SWZ
Wodorowa MEGA powtórka MZK Bielsko-Biała: Jak zmieniła się specyfikacja? Analiza SWZ

Brak konkurencji

Na polskim rynku autobusów wodorowych kategorii MEGA właściwie nie ma konkurencji. Mamy tu zaledwie dwóch graczy z autobusami przegubowymi – Solarisa i Daimler Buses. Oczywistym pewniakiem na otwarciu ofert jest Solaris. W przypadku Daimler Buses, specyfikacja techniczna nie pozwala producentowi złożyć oferty – choćby przez wysokość eCitaro G fuel cell wynoszącą 3,45 m (podczas gdy wymagana jest wysokość max. 3,40 m). Skład oferentów tego przetargu poznamy w dniu 14 marca.

Na koniec podajemy link do przetargu: https://platformazakupowa.pl/transakcja/1054883

Komentarze