Włochy cały czas z centralnymi zakupami autobusów. Consip i rekordowe 600 elektrobusów
4 lipca 2025 roku włoska agencja rządowa Consip, odpowiadająca za zakupy publiczne, ogłosiła przetarg na dostawę 600 autobusów elektrycznych o łącznej wartości ponad 650 mln euro.
Projekt jest częścią Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (PNRR) i ma wesprzeć modernizację flot transportu publicznego w całym kraju.
Rozkład jazdy:
- Ile autobusów elektrycznych przewiduje najnowszy przetarg Consip ogłoszony 4 lipca 2025 roku?
- Jakie dwa systemy ładowania autobusów przewidziano w przetargu (plug-in i…)?
- Do jakiej klasy należą autobusy przewidziane do obsługi tras międzymiastowych we włoskim przetargu?
Jakie kategorie?
Włoskie zamówienie obejmuje szeroką gamę pojazdów:
- od najmniejszych minibusów miejskich (5 i 6 m),
- przez różne typy midibusów (8, 9 i 10 m),
- aż po standardowe autobusy 12-metrowe i autobusy przegubowe 18 m.
Dostawy obejmą m.in. 190 sztuk miejskich autobusów 12-metrowych (plug-in), 60 modeli międzymiastowych klasy II, 150 midibusów o długości 8 i 9 metrów, 90 midibusów 10-metrowych, 30 minibusów 5-metrowych, 40 6-metrowych oraz 50 przegubowców (35 plug-in, 15 pantografowych).
Plus klasa II
Co ważne, przetarg uwzględnia również pojazdy klasy II, czyli międzymiastowe. Łącznie przetarg podzielono na 5 kategorii głównych z dziewięcioma podzadaniami. Zamówienie zakłada dostawy autobusów zarówno z ładowaniem plug-in, jak i pantografowym, co pozwala dostosować technologię do specyfiki lokalnych operatorów.
Pojazdy mają być dostarczane w trybie ramowym, co umożliwia gminom i regionom elastyczne korzystanie z kontraktu bez konieczności prowadzenia własnych postępowań.
Taki układ zakupowy ma kluczowe znaczenie dla samorządów – umożliwia szybsze przechodzenie na napęd elektryczny, ułatwia pozyskanie funduszy europejskich oraz optymalizuje koszty poprzez zakupy hurtowe. Całe postępowanie ma również zwiększyć spójność techniczną taboru i ograniczyć czas wdrożenia.
Warto przypomnieć, że Consip ma już duże doświadczenie w podobnych projektach. W 2022 roku ogłoszono przetarg na 1.000 autobusów elektrycznych, a w 2023 roku kolejny – tym razem na 500 pojazdów zeroemisyjnych, w tym autobusy wodorowe. W 2024 roku Consip prowadziła z kolei postępowanie na autobusy CNG i LNG. Nowy przetarg stanowi więc kontynuację strategii dekarbonizacji i technologicznego unowocześnienia transportu zbiorowego we Włoszech.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze