Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Własne, nie dzierżawione: 48 autobusów Mercedes Citaro GAiT przejdzie w ręce spółki

infobus
07.11.2025 18:01
0 Komentarzy

29 października 2025 r. Gdańskie Autobusy i Tramwaje dokonały wybory oferty w przetargu na wykup 48 używanych autobusów miejskich Mercedes-Benz Citaro.

Do tej pory były one eksploatowano na podstawie umowy dzierżawy. Postępowanie dotyczy formalnego wykupu pojazdów, które dostarczono miastu w ramach kontraktu z 2019 roku. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Czego dotyczyło postępowanie przetargowe Gdańskich Autobusów i Tramwajów z 2025 roku?
  2. Jakie były wartości poszczególnych części zamówienia i jak kształtowały się ceny jednostkowe autobusów Mercedes-Benz Citaro?
  3. Jakie znaczenie ma decyzja GAiT o wykupie pojazdów dla dalszej modernizacji floty i strategii taborowej Gdańska?
Gdańsk wykupuje 48 autobusów miejskich. Mercedes-Benz Citaro przechodzą na własność miasta / fot. GAiT
Gdańsk wykupuje 48 autobusów miejskich. Mercedes-Benz Citaro przechodzą na własność miasta / fot. GAiT

Własność zamiast dzierżawy

Zamówienie zostało ogłoszone 29 sierpnia 2025 r., a jego przedmiotem jest wykup łącznie 48 sztuk niskopodłogowych autobusów miejskich klasy I marki Mercedes-Benz Citaro. Pojazdy te zostały wprowadzone do eksploatacji w Gdańsku w 2020 roku na podstawie leasingu operacyjnego. Obecnie GAiT zdecydowało się na przejęcie ich na własność.

Postępowanie zostało podzielone na trzy części:

  1. Część I (MIDI) – wykup 6 autobusów klasy MIDI o długości około 10 metrów. Wartość oferty: 4.660.101 PLN brutto / 3.789.514 PLN netto / cena jednostkowa netto za midibus Mercedes-Benz Citaro K : 631.586 PLN
  2. Część II (MAXI) – wykup 29 standardowych autobusów klasy MAXI (12-metrowych).
    Wartość oferty: 23.415.571,50 PLN brutto / 19.039.655 PLN netto / cena jednostkowa netto za Mercedes-Benz Citaro : 656.540 PLN
  3. Część III (MEGA) – wykup 13 przegubowych autobusów klasy MEGA (18-metrowych).
    Wartość oferty: 12.095.635,50 PLN brutto / 9.832.959 PLN netto / cena jednostkowa netto za autobus Mercedes-Benz Citaro G : 756.381 PLN
Gdańsk wykupuje 48 autobusów miejskich. Mercedes-Benz Citaro przechodzą na własność miasta / fot. GAiT
Gdańsk wykupuje 48 autobusów miejskich. Mercedes-Benz Citaro przechodzą na własność miasta / fot. GAiT

Oferta w budżecie

Zamawiający przewidział na realizację poszczególnych zadań następujące środki:

  • Część I4.660.470 PLN brutto
  • Część II23.435.190 PLN brutto
  • Część III12.152.400 PLN brutto

Oznacza to, że wszystkie trzy oferty złożone przez Daimler Buses Polska zmieściły się w budżecie przewidzianym przez GAiT, a w przypadku części II i III oferta znalazła się tuż poniżej progu finansowego, co ułatwiło wybór najkorzystniejszej propozycji. Umowa przewiduje, że przekazanie wykupionych pojazdów nastąpi w ciągu 3 miesięcy od podpisania umowy.

Na oferty zamawiający czekał do 30 września 2025 r., a następnie komisja przetargowa oceniła złożone propozycje według kryteriów:

Cena – 70%
Jakość (pojazdy tej samej marki od tego samego producenta) – 30%

Szczegółowe informacje o zamówieniu na: https://platformazakupowa.pl/transakcja/1167021

Zakupowe tło

GAiT posiada dziś jedną z największych flot autobusów Mercedes-Benz Citaro w Polsce, sukcesywnie modernizowaną od 2019 roku. W ramach wcześniejszych zamówień, część pojazdów była finansowana przez leasing operacyjny z możliwością wykupu. Obecne postępowanie to kontynuacja tego modelu – tym razem z decyzją o trwałym przejęciu całej floty. Jednocześnie Gdańsk rozważa w przyszłości kolejne zakupy, w tym również elektrobusy, w ramach programów FEnIKS i KPO.

Komentarze