Własne, nie dzierżawione: 48 autobusów Mercedes Citaro GAiT przejdzie w ręce spółki
29 października 2025 r. Gdańskie Autobusy i Tramwaje dokonały wybory oferty w przetargu na wykup 48 używanych autobusów miejskich Mercedes-Benz Citaro.
Do tej pory były one eksploatowano na podstawie umowy dzierżawy. Postępowanie dotyczy formalnego wykupu pojazdów, które dostarczono miastu w ramach kontraktu z 2019 roku. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Czego dotyczyło postępowanie przetargowe Gdańskich Autobusów i Tramwajów z 2025 roku?
- Jakie były wartości poszczególnych części zamówienia i jak kształtowały się ceny jednostkowe autobusów Mercedes-Benz Citaro?
- Jakie znaczenie ma decyzja GAiT o wykupie pojazdów dla dalszej modernizacji floty i strategii taborowej Gdańska?
Własność zamiast dzierżawy
Zamówienie zostało ogłoszone 29 sierpnia 2025 r., a jego przedmiotem jest wykup łącznie 48 sztuk niskopodłogowych autobusów miejskich klasy I marki Mercedes-Benz Citaro. Pojazdy te zostały wprowadzone do eksploatacji w Gdańsku w 2020 roku na podstawie leasingu operacyjnego. Obecnie GAiT zdecydowało się na przejęcie ich na własność.
Postępowanie zostało podzielone na trzy części:
- Część I (MIDI) – wykup 6 autobusów klasy MIDI o długości około 10 metrów. Wartość oferty: 4.660.101 PLN brutto / 3.789.514 PLN netto / cena jednostkowa netto za midibus Mercedes-Benz Citaro K : 631.586 PLN
- Część II (MAXI) – wykup 29 standardowych autobusów klasy MAXI (12-metrowych).
Wartość oferty: 23.415.571,50 PLN brutto / 19.039.655 PLN netto / cena jednostkowa netto za Mercedes-Benz Citaro : 656.540 PLN - Część III (MEGA) – wykup 13 przegubowych autobusów klasy MEGA (18-metrowych).
Wartość oferty: 12.095.635,50 PLN brutto / 9.832.959 PLN netto / cena jednostkowa netto za autobus Mercedes-Benz Citaro G : 756.381 PLN
Oferta w budżecie
Zamawiający przewidział na realizację poszczególnych zadań następujące środki:
- Część I – 4.660.470 PLN brutto
- Część II – 23.435.190 PLN brutto
- Część III – 12.152.400 PLN brutto
Oznacza to, że wszystkie trzy oferty złożone przez Daimler Buses Polska zmieściły się w budżecie przewidzianym przez GAiT, a w przypadku części II i III oferta znalazła się tuż poniżej progu finansowego, co ułatwiło wybór najkorzystniejszej propozycji. Umowa przewiduje, że przekazanie wykupionych pojazdów nastąpi w ciągu 3 miesięcy od podpisania umowy.
Na oferty zamawiający czekał do 30 września 2025 r., a następnie komisja przetargowa oceniła złożone propozycje według kryteriów:
✅ Cena – 70%
✅ Jakość (pojazdy tej samej marki od tego samego producenta) – 30%
Szczegółowe informacje o zamówieniu na: https://platformazakupowa.pl/transakcja/1167021
Zakupowe tło
GAiT posiada dziś jedną z największych flot autobusów Mercedes-Benz Citaro w Polsce, sukcesywnie modernizowaną od 2019 roku. W ramach wcześniejszych zamówień, część pojazdów była finansowana przez leasing operacyjny z możliwością wykupu. Obecne postępowanie to kontynuacja tego modelu – tym razem z decyzją o trwałym przejęciu całej floty. Jednocześnie Gdańsk rozważa w przyszłości kolejne zakupy, w tym również elektrobusy, w ramach programów FEnIKS i KPO.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok








Komentarze