Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Wiemy, kiedy przyjadą nowe autobusy do PKM Katowice

infobus
07.08.2024 14:00
0 Komentarzy

Przetarg na dostawę 30 przegubowych autobusów elektrycznych prowadzi Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Katowicach.

Planowane do dostarczenia w 2025 r. i 2026 r. pojazdy mają być współfinansowane funduszami unijnymi z programu „Zielony transport publiczny”.

Spis treści:

  1. Jakie są wymagania techniczne dotyczące nowych autobusów elektrycznych, które mają być dostarczone do PKM Katowice?
  2. Jakie są kryteria oceny ofert w przetargu na dostawę autobusów elektrycznych dla PKM Katowice?
  3. Jakie źródła finansowania są planowane na zakup nowych autobusów elektrycznych dla Katowic i co się stanie, jeśli nie uda się uzyskać dotacji unijnych?
Przetarg na dostawę 30 przegubowych autobusów elektrycznych prowadzi Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Katowicach.
Elektrobus PKM Katowice

Przetargowe terminy

Wykonawca zobowiązany będzie dostarczyć 15 autobusów do 300 dni od podpisania umowy, lecz nie wcześniej niż przed końcem czerwca 2025 r. i kolejne 15 autobusów do 600 dni od podpisana umowy, lecz nie wcześniej niż przed 30 marca 2026 r.

Jak wynika z dokumentacji przetargowej, chodzi o 30 autobusów o długości ok. 18 metrów, przegubowych, trzyosiowych (o napędzanej jednej lub dwóch osiach), o minimalnej mocy łącznej 240 kilowatów, magazynach energii o pojemności co najmniej 400 kilowatogodzin i zasięgu co najmniej 250 kilometrów. Autobusy powinny być wyposażone m.in. w klimatyzację. Do pojazdów powinny zostać dołączone ładowarki.

Termin składania ofert wyznaczono na 10 września br. Kryteriami oceny ofert będą: cena (w 60 proc.) i właściwości techniczno-eksploatacyjne (40 proc.). W drugim kryterium punkty przewidziano m.in. za konstrukcję napędu (preferowane dwa silniki centralne), możliwość ładowania pantografowego, większą pojemność i gwarancję na baterie, system zdalnej diagnostyki czy ogrzewanie wspomagane piecem na olej napędowy.

Katowickie PKM zamierza w tym zamówieniu skorzystać ze środków Unii Europejskiej pochodzących z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach programu priorytetowego nr 6.2 „Zeroemisyjny transport Zielony transport publiczny”. Wniosek o dofinansowanie jest na etapie weryfikacji; przetarg może zostać unieważniony, jeżeli środki nie zostaną przyznane.

Obecnie tabor katowickiego PKM liczy ok. 250 autobusów. W ub. roku do floty dołączyły: 22 autobusy o napędzie hybrydowym i 8 pojazdów zasilanych gazem; Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia użyczyła spółce dodatkowe 8 autobusów na gaz. Wiosną tego roku spółka zamówiła dziesięć przegubowych autobusów miejskich z napędem konwencjonalnym, wybierając ofertę firmy MAN za ponad 22 mln zł.

Ponadto, do PKM Katowice trafiła jedna czwarta łącznej puli 32 autobusów elektrycznych, zamówionych przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię. Organizacja 41 samorządów otrzymała do oszacowanej na 120 mln zł inwestycji 80 mln zł unijnych i krajowych dotacji z programu Gepard II; pozostałe wozy z przetargu Metropolii trafiły do PKM-ów Gliwice, Sosnowiec i Świerklaniec.

PKM Katowice jest jednym z największych w GZM przewoźników samorządowych, wykonujących pracę przewozową zamawianą przez Zarząd Transportu Metropolitalnego. Spółka należy do trzech miast (Katowice – 86,43 proc. udziałów, Siemianowice Śląskie – 8,39 proc., Chorzów – 3,86 proc.) i Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (1,32 proc.).

O przetargu na 30 elektrobusów pisaliśmy tutaj.

Komentarze