Wiemy, jakie autobusy od września pojadą w gminie Stawiguda i Olsztynku. Od Intertrans
Od września komunikacja na trasie Olsztynek – Stawiguda – Olsztyn przechodzi w ręce prywatnego operatora.
Zamiast dotychczasowej linii 129 obsługiwanej przez ZDZiT Olsztyn, pasażerowie pojadą nową linią S6BIS, za którą odpowiada firma Intertrans. Samorządy zapewniają, że zmiana oznacza zarówno oszczędności, jak i lepszą ofertę przewozową. O tej decyzji informowaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Jak zmieni się liczba kursów między linią 129 a linią S6BIS?
- Jakie różnice w taborze występują pomiędzy Solarisami Urbino a Mercedesami Citaro?
- Jak kształtuje się koszt wozokilometra w ofercie ZDZiT Olsztyn i Intertrans?
Autobusy i standard
Nowa linia S6BIS obsługiwana będzie przez Mercedesy-Benz Citaro z roczników 2017–2018. To nowsze i większe pojazdy niż obecne na trasie Solarisy Urbino z 2014 r..
- S6BIS: 89 miejsc (44 siedzące, 45 stojących)
- 129: 87 miejsc (29 siedzących, 58 stojących)
Oba typy pojazdów przystosowane są do obsługi pasażerów z niepełnosprawnościami i podróżujących z wózkami.
Kursy i rozkład
Dotychczasowa linia 129 oferowała 7 kursów w każdą stronę. Od września S6BIS pojedzie 13 razy dziennie w obu kierunkach, przez Kortowo do Placu Roosevelta. Rozkład jest obecnie finalizowany i ma być skoordynowany z linią S6 z Gryźlin, która nadal będzie funkcjonować 7 dni w tygodniu.
Różnice finansowe między ofertami są wyraźne:
- Linia 129 (ZDZiT Olsztyn): 12,97 zł brutto/wozokilometr
- S6BIS (Intertrans): 5,38 zł brutto/wozokilometr
Roczny koszt utrzymania linii zostanie podzielony między gminę Stawiguda i miasto Olsztynek, proporcjonalnie do wykorzystanych wozokilometrów. Samorządy podkreślają, że zmiana jest wynikiem analizy ekonomicznej i pozwala zwiększyć częstotliwość kursów przy znacząco niższych wydatkach.
Decyzje i harmonogram
- Rozeznanie rynku trwało od marca 2025 r.
- 17 czerwca – uchwała Rady Gminy Stawiguda
- 26 czerwca – uchwała Rady Miasta Olsztynek
- 1 sierpnia – podpisanie umowy z Intertrans na świadczenie usług od 1 września 2025 r.
Władze liczą, że od 2026 roku, dzięki planowanemu dofinansowaniu, koszt utrzymania linii S6BIS spadnie łącznie o 58%, przy zachowaniu większej liczby kursów.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze