Wiemy, jak będą wyglądać pierwsze gdańskie elektrobusy od Solarisa. Dla PKS Gdańsk
Znamy skład autobusowej flory PKS Gdańsk pod liniowy kontrakt od Zarządu Transportu Miejskiego. To mix spalinowych Mercedesów i elektrycznych Solarisów.
O opóźnieniach w dostawach Conecto informowaliśmy już wcześniej w TransInfo. Teraz przyszedł czas, by przyjrzeć się elektrykom powstającym w fabryce w Bolechowie. Jak potwierdziła delegacja Zarządu Transportu Miejskiego i PKS Gdańsk, która w listopadzie odwiedziła zakłady Solaris Bus & Coach, ich produkcja przebiega zgodnie z planem. Podczas wizyty dyrektora ZTM, Łukasza Kłosa, potwierdzono również, że wszystkie 30 zeroemisyjnych Solarisów zamówionych przez Miasto Gdańsk zostanie dostarczonych do GAiT w terminie – do września przyszłego roku, zgodnie z zapisami umowy.
Rozkład jazdy:
- Jakie elektrobusy Solaris wyjadą w 2026 roku na linie ZTM Gdańsk i które trasy obsłużą?
- Czy opóźnienia w dostawach Mercedesów wpłyną na jakość komunikacji w północnych dzielnicach Gdańska?
- Jak duży będzie skok w elektryfikacji transportu publicznego w Gdańsku dzięki nowym pojazdom Solaris, MAN i Mercedes?
Gdyńska ofensywa PKS
Wraz z początkiem 2026 roku gdańska komunikacja autobusowa wejdzie w największy od dwóch dekad etap wymiany taboru. Na trasy organizowane przez ZTM Gdańsk wyjadą pojazdy trzech operatorów: nowy kontrakt uruchamia PKS Gdańsk, południowe dzielnice przejmie Relobus, a równolegle największy miejski przewoźnik – Gdańskie Autobusy i Tramwaje – odbierze rekordową partię elektrobusów od Solarisa.
Łącznie w 2026 roku do Gdańska trafi ponad 40 fabrycznie nowych autobusów, z czego aż 13 będzie elektrycznych. To bezprecedensowy rozmiar inwestycji w nowoczesny tabor,
Od Nowego Roku PKS Gdańsk przejmuje obsługę linii 117, 122, 126, 143 i 171 w północnych dzielnicach Gdańska oraz w Sopocie i Gdyni. Całkowita wartość umowy wynosi 251,3 mln zł brutto, z czego pakiet podstawowy opiewa na 220,4 mln zł brutto. Zgodnie z zapisami umowy, podpisanej jeszcze w listopadzie 2024 r., wszystkie kursy miały być realizowane fabrycznie nowymi autobusami, w tym pojazdami elektrycznymi Solarisa i przegubowymi Mercedesami. Jednak już w październiku samorząd potwierdził, że niemiecki producent nie wywiąże się z terminów.
Urzędnicy poinformowali wprost: siedem zamówionych przegubowych Mercedesów – wyposażonych w najnowsze systemy bezpieczeństwa, monitoring oraz rozwiązania dla osób z niepełnosprawnościami – nie zostanie dostarczonych na czas. Powód jest po stronie producenta, a PKS Gdańsk zostanie obciążony karami umownymi. Opóźnione pojazdy mają pojawić się najpóźniej na początku drugiego kwartału 2026 roku. Do tego czasu na liniach 126 i 171 będą tymczasowo kursować autobusy używane, jednak zgodne z normą Euro 6 i wymaganiami bezpieczeństwa. Z tego co wiemy będą one świetnie wyposażone i nie powinno być na nie skarg.
Pozostała część floty – osiem nowych pojazdów – wyjedzie na ulice Gdańska już od 1 stycznia zgodnie z harmonogramem. Elektryczne Solarisy, które PKS Gdańsk odbiera jako pierwsze, już w listopadzie były w końcowej fazie montażu w Bolechowie. Pojazdy, które PKS Gdańsk Sp. z o.o. będzie eksploatował na liniach organizowanych przez ZTM w Gdańsku, są już niemal ukończone – trwają ostatnie prace wykończeniowe.
Relobus: MAN-y dla Południa
Relobus Transport Polska – druga firma wybrana w przetargu na długoterminowe świadczenie usług – od 1 stycznia przejmie południową część miasta i część gmin ościennych, w tym Pruszcz Gdański i Kolbudy. Na liście przypisanych linii znajdują się nr 107, 132, 156, 174, 200, 205, 207, 232, 255, 256, 307, 607, N5. Wartość tej części umowy to 336,7 mln zł brutto, z pakietem podstawowym wynoszącym 291,2 mln zł brutto. Przewoźnik pod ten kontrakt zamówił łącznie 27 nowych autobusów MAN, które już sukcesywnie wyjeżdżają z zakładu w Starachowicach. Delegacja miasta odwiedziła je w październiku, aby monitorować postępy produkcji.
Flota Relobusa obejmie dziesięć 12-metrowych MAN Lion’s City 12, dziesięć przegubowych Lion’s City 18 oraz siedem elektrycznych MAN Lion’s City 18 E. Wszystkie pojazdy będą niskopodłogowe, klimatyzowane, wyposażone w systemy informacji pasażerskiej, monitoring oraz rozwiązania przyjazne osobom z ograniczoną mobilnością. Elektryczne przegubowce mają obsługiwać najbardziej obciążone linie z południa w kierunku centrum, a Relobus buduje własne zaplecze techniczne przy ul. Połęże, z infrastrukturą do ładowania autobusów.
Plus 35 nowych Solarisów
Trzecim filarem zmian są zamówienia miejskiego operatora GAiT na łącznie 35 bateryjnych Solarisów, w tym 30 kategorii MAXI i MEGA. Zostaną one dostarczone w transzach do września 2026 roku. To największy zakup autobusów elektrycznych w historii Gdańska i jednocześnie największy kontrakt Solarisa w mieście od 2009 roku. Dwa kontrakty obejmują:
- 18 szt. Solarisów Urbino 12 electric
- 12 szt. przegubowych Urbino 18 electric.
- 5 szt. autobusów klasy MIDI Solaris Urbino 9 LE.
Wszystkie pojazdy kategorii MAXI i MEGA powstają w najnowszej generacji modeli z modułowym napędem umieszczonym na dachu, bez tradycyjnej wieży silnika. Dzięki temu zwiększa się przestrzeń pasażerska – wersja 12-metrowa zabierze 70 pasażerów, a przegubowa aż 107.
Najmocniejszym punktem specyfikacji są baterie: 600 kWh dla wersji dwunastometrowych i 800 kWh dla przegubowych. Dają one pewność pokonywania ponad 300 km dziennie bez doładowania, co jest kluczowe dla najdłuższych gdańskich linii obsługujących nawet 320 km dziennie. Ładowanie będzie odbywać się wyłącznie przez złącza plug-in, a każdy autobus otrzyma po dwa gniazda ładowania rozmieszczone po obu stronach pojazdu.
Solarisy dla GAiT spełnią normy GSR2 i wymagania cyberbezpieczeństwa, a na wyposażeniu znajdą się m.in. kamerowe lusterka, systemy ostrzegania pieszych, detektory zmęczenia kierowcy, monitoring martwego pola, rejestratory zdarzeń oraz zaawansowane systemy wsparcia kierowcy. Cały tabor będzie zintegrowany z systemami PZUM Innolatica oraz Tristar.
Duże elektrobusy to tylko część zmian. Gdańsk podpisał również umowę na pięć autobusów klasy I kategorii MIDI Solaris Urbino 9 LE. To pojazdy niskopodłogowe o długości poniżej 10 metrów, zaprojektowane do obsługi węższych, osiedlowych ulic. Zamówione egzemplarze otrzymają baterie 400 kWh, które w teście SORT-2 pozwalają osiągnąć ponad 470 km zasięgu – jeden z najlepszych wyników w tej klasie. GAiT zdecydował się na ten model nie tylko ze względu na zasięg, ale również kompaktową szerokość poniżej 2,5 metra, co ułatwia manewrowanie w przestrzeni miejskiej.
Urbino 9 LE zachowa standard wyposażenia znany z większych modeli. W kabinie kierowcy znajdzie się defibrylator AED, a w całym pojeździe zamontowane zostaną systemy bezpieczeństwa zgodne z GSR2, w tym AVAS, kamera monitorująca martwe pole czy układ doświetlania zakrętów. W środku będzie 25 miejsc siedzących oraz pełna klimatyzacja i gniazda USB. Kontrakt ma wartość 12,844 mln zł netto i jest realizowany ze środków KPO w ramach programu Zielona Transformacja Miast. Pierwsze dwa midibusy przyjadą w kwietniu 2027 r., a pozostałe trzy w sierpniu 2028
Ile elektryków trafi do Gdańska?
Łącznie w 2026 roku w Gdańsku pojawi się co najmniej 43 nowe autobusy, z czego:
- 13-15 egzemplarzy będzie elektrycznych w pakiecie ZTM (7 x MAN Lion`s City 18 E od Relobus + 6-8 x Urbino electric od PKS Gdańsk)
- dodatkowe 30 elektryków Solarisa trafi do GAiT
Łącznie na miejskich liniach w 2026 roku pojawi się aż 46 elektrobusów i będzie to największy rok pod względem elektryfikacji transportu miejskiego w historii Gdańska. Kolejne inwestycje są już zresztą zaplanowane – GAiT zakontraktował również pięć midibusów Solaris Urbino 9 LE z bateriami 400 kWh i zasięgiem ponad 470 km w teście SORT-2, które trafią do floty w latach 2027–2028.
Wchodząc w 2026 rok, Gdańsk wykona największy jednoroczny skok jakościowy w komunikacji autobusowej. Trzech operatorów wprowadzi równocześnie nowe pojazdy, z różnych segmentów i technologii. GAiT elektryfikuje flotę w niespotykanym tempie, Relobus wchodzi do miasta z całkowicie nową generacją MAN-ów, a PKS Gdańsk – mimo opóźnienia Mercedesa – od stycznia zapewni większość nowego taboru w północnych dzielnicach.
Gdańsk stawia na zieloną transformację konsekwentnie
Prezydent Aleksandra Dulkiewicz podkreśla, że inwestycja jest kluczowa dla całego programu poprawy jakości komunikacji miejskiej. Zastępca prezydenta Piotr Borawski zaznacza, że Gdańsk już dziś ma jedną z najmłodszych flot autobusowych w Polsce, ale nowe elektrobusy pozwolą wycofać z ruchu najstarsze Solarisy z 2006 r., z przebiegami sięgającymi 1,5 mln kilometrów. To ma realnie obniżyć średni wiek taboru, a jednocześnie znacząco poprawić komfort podróżowania.
W GAiT trwa równolegle rozbudowa infrastruktury. Obecnie spółka ma 18 punktów ładowania, a wkrótce sieć zwiększy się do 24 stanowisk. Taki układ pozwoli na rotacyjne ładowanie pojazdów oraz utrzymanie ruchu bez dodatkowych przerw. Miasto zaznacza, że przyszłość komunikacji autobusowej będzie zeroemisyjna, a elektryki mają obsługiwać coraz więcej kursów nie tylko w centrum, ale i w dynamicznie rozwijających się dzielnicach południowych oraz w rejonie Osowej.


Komentarze