Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Wiemy, ile minibusów elektrycznych chce kupić Tatrzański Park Narodowy

infobus
19.09.2024 08:06
0 Komentarzy

W tym roku Tatrzański Park Narodowy intensywnie testował autobusy elektryczne na trasie do Morskiego Oka. Czas na przetarg!

Z ogłoszenia TPN o planowanym zamówieniu wynika, że to postępowanie powinno zostać wszczęte jeszcze w III kwartale 2024 roku, czyli zostały jeszcze dwa tygodnie. Czyli już za moment ruszy ciekawy przetarg, bo na tatrzański, prestiżowy kontrakt „ostrzy sobie zęby” kilku procentów. Dodajmy, że po tym debiutanckim zamówieniu zapewne przyjdą następne, a zwycięzca z pierwszego podejścia będzie miał łatwiej w kolejnych rundach.

Spis treści:

  1. Kiedy planowane jest ogłoszenie przetargu na zakup elektrycznych autobusów do Tatrzańskiego Parku Narodowego?
  2. Jakie modele elektrycznych autobusów były testowane na trasie do Morskiego Oka przez Tatrzański Park Narodowy?
  3. Ile elektrycznych autobusów zamierza zakupić Tatrzański Park Narodowy na trasę do Morskiego Oka?
Wiemy, ile minibusów elektrycznych chce kupić Tatrzański Park Narodowy
Wiemy, ile minibusów elektrycznych chce kupić Tatrzański Park Narodowy / fot TPN

Elektro Testy

W tym roku na malowniczej trasie z Palenicy Białczańskiej do Morskiego Oka, Tatrzański Park Narodowy przeprowadził testy trzech elektrycznych autobusów, jako część projektu zmierzającego do wprowadzenia tutaj ekologicznego transportu.

Pierwszy na trasie Zakopane – Morskie Oko oraz Łysa Polana – Morskie Oko pojawił się minibus elektryczny Automet MiniCity Electric, który swój tatrzański sprawdzian zakończył 4 czerwca. Ta I faza testów obejmowała 472 kilometry Autobus wykonywał zwykle trzy kursy dziennie, a w dni o mniejszym ruchu pokonywał trasę nawet pięciokrotnie. Wszystkie kursy odbywały się bez konieczności doładowania baterii w ciągu dnia. Jak przekazał TPN:

  • Zasięg: Autobus był w stanie pokonać trasę do Morskiego Oka wielokrotnie na jednym ładowaniu, co pokazało jego efektywność energetyczną.
  • Czas przejazdu: Przy normalnym ruchu autobus pokonywał trasę w około 30 minut, jednak w przypadku wzmożonego ruchu turystycznego czas ten wydłużał się do 45-50 minut.
  • Komfort pasażerów: Pojazd był przystosowany do przewozu osób z niepełnosprawnościami, jednak jedno miejsce na wózek inwalidzki okazało się niewystarczające, co sugeruje konieczność dostosowania przyszłych modeli.

Następnie TPN przetestował kolejny model – elektryczny na bazie Mercedes-Benz E-Sprinter z zabudową firmy Mercus. Ten pojazd był lepiej przystosowany do przewozu osób z niepełnosprawnościami, dzięki możliwości demontażu siedzeń i tylnej windzie do wózków. Opinie co do komfortu, zasięgu i czasu przejazdu były podobne jak wcześniej.

Z kolei od 12 do 30 września TPN sprawdził elektrobus King Long PEV6 SmartCity, dystrybuowany przez EV Motors. Ten 6-metrowy pojazd może pomieścić 22 pasażerów, w tym 12 na miejscach siedzących. Dodatkowo jest przystosowany do przewozu osób z niepełnosprawnościami. Podobnie jak wyżej – opinie co do komfortu, zasięgu i czasu przejazdu były zbieżne z wcześniej testowanymi modelami.

Wiemy, ile minibusów elektrycznych chce kupić Tatrzański Park Narodowy
Wiemy, ile minibusów elektrycznych chce kupić Tatrzański Park Narodowy / fot TPN

cztery busy

Generalnie przeprowadzone sprawdziany drogowe miały odpowiedzieć TPN-owi na pytanie, jak autobus elektryczny radzi sobie z przewozem pasażerów na stromych trasach, takich jak droga do Morskiego Oka. Dlatego w czasie testów szczególnie badano:

  • Czas przejazdu na jednym ładowaniu baterii – ocena, ile kursów autobus może wykonać bez konieczności ładowania.
  • Zachowanie pojazdu w różnych warunkach pogodowych – testy odbywały się zarówno przy słonecznej pogodzie, jak i podczas opadów deszczu, co pozwoliło ocenić, jak autobus radzi sobie z obciążeniami przy różnych warunkach drogowych.
  • Komfort pasażerów – szczególną uwagę zwrócono na wygodę pasażerów, w tym osób z niepełnosprawnościami, oraz dostępność dla wózków inwalidzkich.

Ocena efektywności zużycia energii oraz komfortu jazdy dla pasażerów musiała wypaść „na plus”, skoro teraz TPN przymierza się zakupu aż czterech takich autobusów.

Ogłoszenie o za planowym przetarg dostępne jest na stronie https://ezamowienia.gov.pl/mo-client-board/bzp/tender-details/2024%2FBZP%2000209441%2F05%2FP Kluczową informacją jest fakt, że zamówienie powinno zostać ogłoszone do końca września 2024 roku.

Wiemy, ile minibusów elektrycznych chce kupić Tatrzański Park Narodowy
Wiemy, ile minibusów elektrycznych chce kupić Tatrzański Park Narodowy / fot TPN

Nowy rozdział

Elektryczne autobusy to część szerszych działań związanych z transportem konnym na trasie do Morskiego Oka. Podczas spotkania w maju 2024 r., w którym uczestniczyła Minister Klimatu i Środowiska Paulina Henning-Kloska oraz przedstawiciele różnych środowisk, ustalono kierunki zmian w transporcie turystycznym. W ramach tych działań TPN ograniczył liczbę pasażerów na wozach konnych, wydłużył czas odpoczynku koni po kursach, a także rozpoczął testy alternatywnych rozwiązań, w tym właśnie elektrycznych pojazdów.

Elektryczne autobusy mają w przyszłości stać się stałym elementem transportu na trasie do Morskiego Oka, co pomoże zredukować emisję spalin w rejonie chronionego parku narodowego i zwiększyć komfort turystów, zwłaszcza osób z niepełnosprawnościami.

Podsumowując – pierwsza faza testów elektrycznego autobusu na trasie Zakopane – Morskie Oko zakończyła się sukcesem. Autobus pokonał 472 kilometry, wykonując codziennie trzy kursy bez konieczności ładowania w ciągu dnia. Testy odbyły się w różnych warunkach pogodowych, a opinie pasażerów dotyczące komfortu jazdy były bardzo pozytywne. Testowane pojazdy okazały się dobrze przystosowane do tras o dużym nachyleniu i intensywnym ruchu turystycznym.

Wiemy, ile minibusów elektrycznych chce kupić Tatrzański Park Narodowy
Wiemy, ile minibusów elektrycznych chce kupić Tatrzański Park Narodowy / fot TPN

Komentarze