Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Warszawskie Dni Transportu Publicznego

infobus
01.10.2007 13:52
0 Komentarzy
W Warszawie, w ostatni weekend lata, odbyły się Dni Transportu Publicznego. To już 6 edycja święta sympatyków komunikacji miejskiej. Cykliczna impreza organizowana w ramach akcji „tydzień bez samochodu”składała się z dwóch części;sobotniej –miejskiej oraz niedzielnej – kolejowej. Jak zawsze atrakcji było co nie miara.
ZTM zapewnił specjalny przystanek na DTPTabor MZA w pełnej okazałościPodczas DTP było wiele ciekawych konkursów
W piękny i słoneczny weekend 22-23 września warszawskie Dni Transportu Publicznego przyciągnęły tłumy zwolenników komunikacji miejskiej. Od sobotniego rana tysiące ludzi przychodziło do zajezdni tramwajowej i autobusowej przy ulicy Woronicza. Tu, punktualnie o godzinie 11.00, oficjalnego otwarcia imprezy dokonał Jacek Wojciechowicz, Wiceprezydent Warszawy (Dni Transportu Publicznego honorowym patronatem objęła Hanna Gronkiewicz-Waltz, Prezydent Warszawy) oraz Prezesi spółek miejskich.
Autobus Solaris U15 Ośrodka Szkolenia Kierowców MZANajnowszy warszawski tramwajZabytkowy wagon tramwajowy
Sobota –dzień autobusów, tramwajów i metra
Dzień miejski to przede wszystkim wystawa autobusów i tramwajów. Wśród prezentacji taboru można było zobaczyć egzemplarze zabytkowe, eksploatowane, nowoczesne jak i takie, które być może w przyszłości będą jeździć po warszawskich ulicach. Wiele osób z zaciekawieniem oglądało najnowsze pojazdy, jakie zakupiły spółki miejskie –autobusy Solaris U18 i tramwaj PESA.
Podczas Dni Transportu Publicznego pokazano również gdzie schowane jest oznakowanie linioweJelcz-ogórek promował akcje \'Zamień wóz na bus\'MZA zapowiada znikniecie Ikarusów do roku 2011
Na części tramwajowej zwiedzający mogli zapoznać się także z funkcjami tokarki podtorowej, zastosowaniem aparatury używanej przez Tramwaje Warszawskie, wyposażeniem i zadaniami taboru technicznego Prezentowano codzienną pracę zajezdni, pokazano Zakład Naprawy Tramwajów oraz Zakład Energetyki Trakcyjnej i Torów, gdzie zorganizowano pokaz spawania termitowego oraz akcję jednostki ratowniczej. Dużą atrakcją cieszyły się przejazdy drezyną wokół zajezdni –tu do ostatnich godzin imprezy oczekiwała kolejka chętnych.
Część autobusowa to także wystawa taboru –od najstarszego (ogórków w wersji tradycyjnej i cabrio), przez eksploatowane Ikarusy, Solarisy, Many –aż do takich, jakich w Warszawie jeszcze nie widziano, np. mercedesa Conecto czy Citaro. Prawdziwą furorę wywołał pojazd marki Scania, zasilany etanolem autobus omnilink.
Sobota - część miejskaPokaz akcji antyterrorystycznej w autobusie komunikacji miejskiejWokół zajezdni tramwajowej można było pojedzic drezyna
Główną sobotnią atrakcją był pokaz akcji antyterrorystycznej w autobusie. Na tą okazję wszyscy zwiedzający zebrali się w jednym miejscu. Na początku, ku zdziwieniu widzów, przyjechał stary Ikarus, z kilkoma pasażerami w środku. Ustawił się na samym środku. Wtem z hukiem i wystrzałami wpadli zamaskowani terroryści. Wzbudzali przerażenie –wzięli zakładników. Na szczęście, chwilę potem przyjechały jednostki specjalne. Po krótkich negocjacjach obezwładnili porywaczy i uwolnili przetrzymywanych. Akcja spotkała się z olbrzymimi owacjami widzów. Wielu z nich oglądało z niedowierzaniem „wyzwolony”autobus, rozmawiało z „zakładnikami”i „porywaczami”o bezpieczeństwie w pojazdach komunikacji miejskiej.
 Po raz pierwszy w historii ZTM był obecny na obydwu dniach imprezyWagon tramwajowyKonkursy na stoisku ZTM cieszyły sie ogromnym zainteresowaniem
A to nie wszystkie atrakcje. MZA przygotowało także prezentacje multimedialne. Pierwsza dotyczyła historii i działalności firmy, kolejna –promocji pracy na stanowisku kierowcy, ostatnia –likwidacji zagrożenia bombowego w autobusie komunikacji miejskiej. Pokazano także techniki pomocy i rozwiązania ułatwiające poruszanie się osób niepełnosprawnych. Na zajezdni autobusowej wspólnie odczytano wiersz „Cała Polska czyta dzieciom”, objaśniono na czym polega „zachodzenie autobusu”, zorganizowano zwiedzanie zajezdni i krok po kroku pokazano obsługę codzienną pojazdów. Zaprezentowano również zespoły napędowe autobusów, zaplecze techniczne, systemy bezpieczeństwa (w tym automatyczną blokadę drzwi).
W organizację Dni Transportu Publicznego włączyło się również Metro Warszawskie. Stacja Techniczno-Postojowa otworzyła swoje drzwi dla zwiedzających. Warszawiacy mogli zobaczyć miejsca, w których nocują wagony metra, poznać technologie i organizację napraw oraz zarządzania ruchem podziemnej kolejki. Na części miejskiej można było być również pasażerem specjalnych linii i niecodziennych pojazdów. Można było skorzystać z autobusowych linii spacerowych wokół zajezdni. Laureaci konkursów, wieczorem, mieli zapewniony rejs tramwajem wodnym po Wiśle.
W obu dniach imprezy, po raz pierwszy w historii, uczestniczył Zarząd Transportu Miejskiego. W tym roku była wyjątkowa okazja –jednostka organizująca i nadzorująca warszawską komunikację miejską obchodzi właśnie 15-to lecie istnienia. Z tej okazji wybijano okolicznościowe monety oraz sprzedawano specjalnie karty miejskie. W sobotę prezentowano program komputerowy do układania rozkładów jazdy „Busman”, objaśniano zasady działania kasowników, przeprowadzano konkursy oraz rozdawano atrakcyjne gadżety. W niedzielę, wspólnie z Szybką Koleją Miejską promowano transport zbiorowy oraz rozwiązania integrujące transport szynowy z komunikacją miejską.
Niedziela –dzień kolejowy.
Nowe pociągi SKM i PKP Przewozy RegionalneGłowna atrakcja w niedziele był parowózDworzec Gdański - na dniu kolejowym spółki Grupy PKP prezentowały swój tabor
Na specjalnie wydzielonych torach Dworca Gdańskiego, spółki Grupy PKP prezentowały swój tabor. PKP Intercity pokazało warszawiakom wagon sypialny, konferencyjny i restauracyjny, PKP Przewozy Regionalne prezentowało pociąg ED74 „Bydgostia”–najszybszą w Polsce jednostkę elektryczną obsługującą połączenie Warszawa –Łódź, Koleje Mazowieckie prezentowały najnowszy pociąg aglomeracyjny EW60 oraz autobus szynowy VT628, a PKP Energetyka zatroszczyło się o pokaz taboru specjalnego: pociągu sieciowego, pojazdu UNIMOG –do badania skrajni oraz drezyny pomiarowej. Zwiedzać można było również odrestaurowaną „salonkę Bieruta”, lokomotywy, drezyny i wiele innych.
Pociąg z nowymi wagonami Grupy PKPPokazy technik antyterrorystycznych w wykonaniu Straży Ochrony KoleiPokazy sztuk walki w wykonaniu Straży Ochrony Kolei
Dużą atrakcją były pokazy technik interwencyjnych Straży Ochrony Kolei. Pokazano odbijanie wagonu kolejowego z rąk terrorystów, zatrzymanie bandyty przy użyciu psa a także techniki walk wschodnich. Warszawska Kolej Dojazdowa przygotowała w Grodzisku Mazowieckim piknik rodzinny, na którym zaprezentowano tabor i pokazano historię kolejki. Jednak głównym punktem programu był przyjazd parowozu, który ciągnął wagony retro. Szczęśliwcy, którzy otrzymali bilety mogli przejechać się nim aż do Legionowa.
Dni Transportu Publicznego, wzorem lat ubiegłych, organizowały dwa stowarzyszenia sympatyków transportu: Stowarzyszenie Sympatyków Komunikacji Szynowej i Klub Miłośników Komunikacji Miejskiej przy aktywnym udziale firm: ZTM, TW, MZA, MW, PKP SA, PKP Cargo, PKP Intercity, PKP PLK, PKP Energetyka, Telekomunikacja Kolejowa, WKD, Koleje Mazowieckie, SKM i innych.

Komentarze