Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Warszawski ZTM rusza z przetargami na autobusowe „eLki”. Zaczyna od południa

infobus
05.12.2025 18:04
0 Komentarzy

5 grudnia Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie, który odpowiada za organizację transportu publicznego w strefie stołecznej i podwarszawskiej, ogłosił pierwszy przetarg na linie aglomeracyjne L.

Tym razem chodzi o wybór operatora do obsługi linii autobusowych łączących Warszawę z gminami Góra Kalwaria, Lesznowola, Piaseczno i Prażmów, gdzie praca przewozowa została określona na 7 271 347 wozokilometrów (+8% / –8%) w całym okresie obowiązywania umowy.

Rozkład jazdy

  1. Ile wozokilometrów obejmuje zamówienie?
  2. Jaki minimalny rok produkcji musi mieć autobus dopuszczony do realizacji?
  3. Jakie kryterium pozacenowe zastosował ZTM?
ZTM Warszawa szuka operatora dla linii L. Ruszył duży przetarg na usługi autobusowe na południe aglomeracji
ZTM Warszawa szuka operatora dla linii L. Ruszył duży przetarg na usługi autobusowe na południe aglomeracji / fot. WTP

Do Warszawy

Przetarg zamówienia warszawskiego ZTM-u dotyczy obsługi połączeń autobusowych w południowej części aglomeracji warszawskiej i obejmuje pełne wykonawstwo usług transportu publicznego z wykorzystaniem taboru wykonawcy. Zadanie realizowane będzie na rzecz czterech gmin: Góra Kalwaria, Lesznowola, Piaseczno i Prażmów, a całość będzie funkcjonować w systemie wspólnej komunikacji miejskiej zarządzanej przez ZTM Warszawa. Wykonawca zapewni wszystkie niezbędne autobusy, kierowców, zaplecze techniczne i utrzymaniowe oraz pełną gotowość do świadczenia przewozów zgodnie z zasadami lokalnego transportu zbiorowego.

Praca przewozowa została określona na 7 271 347 wzkm, przy dopuszczalnej korekcie o ±8%. Umowa obejmie okres od 1 kwietnia 2026 r. do 31 marca 2029 r., z możliwością skorzystania przez zamawiającego z dodatkowych zamówień przewidzianych w dokumentacji. Postępowanie prowadzone jest jako zamówienie sektorowe, z pełnym zastosowaniem przepisów Dyrektywy 2014/25/UE, co oznacza obowiązek zachowania otwartego dostępu do rynku i równych zasad konkurencji.

ZTM Warszawa szuka operatora dla linii L. Ruszył duży przetarg na usługi autobusowe na południe aglomeracji
ZTM Warszawa szuka operatora dla linii L. Ruszył duży przetarg na usługi autobusowe na południe aglomeracji / fot. WTP

Jakie autobusy?

Zamawiający określił jednoznacznie, że autobusy muszą mieć długość od 11 500 do 13 100 mm, posiadać co najmniej 24 miejsca siedzące i minimum 80 miejsc dla pasażerów, spełniać normę emisji EURO VI oraz być wyprodukowane nie wcześniej niż w 2019 r.. Dopuszczone są różne rodzaje napędu: od klasycznego diesla po CNG, LNG, hybrydy oraz rozwiązania alternatywne.

Zamawiający wyraźnie podkreśla wymogi informacyjne i bezpieczeństwa, w tym pełny System Informacji Liniowej, komputer pokładowy, System Zliczania Pasażerów, System Pobierania Opłat, a w przypadku pojazdów fabrycznie nowych – również kompletny monitoring z minimum 9 kamerami. Standardem musi być także klimatyzacja przestrzeni pasażerskiej, ogrzewanie, LED-owe oświetlenie, rampa dla wózka oraz oznakowanie zgodne ze schematem kolorystycznym linii „L”.

Pierwsze kursy mają ruszyć 1 kwietnia 2026 r., co oznacza, że wykonawca musi zapewnić tabor i pełne przygotowanie operacyjne przed wejściem w życie umowy. ZTM dopuszcza krótkoterminowe użycie taboru „pomostowego”, jednak tylko przy spełnieniu ograniczonych warunków i jedynie przez 6 miesięcy z możliwością wydłużenia o kolejne trzy.

ZTM Warszawa szuka operatora dla linii L. Ruszył duży przetarg na usługi autobusowe na południe aglomeracji
ZTM Warszawa szuka operatora dla linii L. Ruszył duży przetarg na usługi autobusowe na południe aglomeracji / fot. WTP

Kryteria oceny ofert

ZTM przyjął dwa kryteria:

  • cena brutto – 90%
  • rok produkcji autobusu – 10%

Oznacza to, że rywalizacja cenowa będzie kluczowa, choć zamawiający premiuje także nowsze pojazdy, co może przełożyć się na podniesienie standardu obsługi pasażerów w obszarze Gmin południa metropolii. Szczegółowe informacje o zamówieniu na https://ztmwaw.ezamawiajacy.pl/pn/ztmwaw/demand/notice/public/196296/details

Naszym zdaniem

ZTM regularnie zleca obsługę podmiejskich linii typu „L” prywatnym operatorom i jest to jeden z najdłużej funkcjonujących modeli współpracy między miastem a gminami ościennymi. W poprzednich latach przewozy na tych kierunkach realizowały różne firmy, ale głównie lokalni przewoźnicy z Piaseczna czy Góry Kalwarii. Obecne zamówienie jest jednym z największych w tej części aglomeracji i pokazuje, że ZTM utrzymuje konsekwentny kierunek rozwoju oferty przewozowej poza granicami administracyjnymi Warszawy. Nacisk na wysokie parametry techniczne autobusów wpisuje się w coraz bardziej jednolity standard stołecznej komunikacji miejskiej. Za moment spodziewamy się kolejnych przetargów na pozostałe części aglomeracji.

ZTM Warszawa szuka operatora dla linii L. Ruszył duży przetarg na usługi autobusowe na południe aglomeracji / fot. WTP
ZTM Warszawa szuka operatora dla linii L. Ruszył duży przetarg na usługi autobusowe na południe aglomeracji / fot. WTP

Komentarze