Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Warszawa tłumaczy, dlaczego kupuje autobusy diesla. Pod ewakuację i rządową dotację

infobus
15.08.2025 15:06
0 Komentarzy

Wracamy do najnowszego przetargu Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie, który 14 sierpnia br. ogłosił wyjątkowy w skali kraju przetarg na zakup 120 przegubowych autobusów spalinowych.

Pojazdy z silnikami diesla Euro 6 oprócz codziennej obsługi pasażerów mają pełnić funkcję … pojazdów ewakuacyjnych w sytuacjach kryzysowych. Jak podkreśla Zarząd Transportu Miejskiego, to pierwszy tego rodzaju projekt w Polsce i to z szansą na rządową dotację. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Ile przegubowych autobusów spalinowych planuje kupić ZTM Warszawa w ramach ogłoszonego przetargu?
  2. Jaką dodatkową funkcję będą pełnić te pojazdy oprócz codziennego przewozu pasażerów?
  3. W jakim terminie planowana jest dostawa zamówionych autobusów?
Warszawa szykuje pierwsze w Polsce autobusy przystosowane do ewakuacji – z rządową dotacją w tl
Warszawa szykuje pierwsze w Polsce autobusy przystosowane do ewakuacji – z rządową dotacją w tl

Autobusy na trudne czasy

Przetarg, ogłoszony 8 sierpnia, został podzielony na dwie części po 60 pojazdów każda, z opcją rozszerzenia o dodatkowe 100 sztuk (po 50 na każdą część). Termin składania ofert mija 16 września 2025 r., a dostawy zaplanowano między październikiem a grudniem 2026 r.

„Autobusy będą nie tylko na co dzień woziły pasażerów, ale poprawią też bezpieczeństwo warszawiaków. W razie potrzeby – np. wystąpienia klęski żywiołowej – można będzie nimi ewakuować i przewozić ludzi, także w pozycji leżącej na noszach lub leżankach” – wyjaśnia Tomasz Kunert, rzecznik ZTM.

Każdy pojazd będzie mógł pomieścić do czterech noszy/leżanek, z systemem szybkiego mocowania, dostosowanym do montażu bez specjalistycznych narzędzi. Nosze będą magazynowane i wydawane w razie potrzeby.

Wybór napędu spalinowego nie jest przypadkowy.

„Doświadczenia ostatnich lat pokazały, że napęd konwencjonalny najlepiej sprawdza się w sytuacjach kryzysowych, w których możliwe są ograniczenia w dostępie do surowców energetycznych i potrzeba jest dysponowania pojazdów na dłuższych dystansach, w trudnych warunkach” – podkreśla Kunert.

Warszawa szykuje pierwsze w Polsce autobusy przystosowane do ewakuacji – z rządową dotacją w tl
Warszawa szykuje pierwsze w Polsce autobusy przystosowane do ewakuacji – z rządową dotacją w tl

Wysokie standardy i nowe technologie

Nowe przegubowce będą niskopodłogowe, z klimatyzacją, systemem informacji pasażerskiej, miejscami dla wózków i blokadami alkoholowymi dla kierowców. Udogodnienia obejmą m.in. przyciski w alfabecie Braille’a, rampy dla wózków inwalidzkich oraz tzw. przyklęk.

Na dachach znajdą się panele fotowoltaiczne włączone w instalację elektryczną pojazdu, co ma obniżyć zużycie energii. Przewidziano też przetwornice napięcia, by zasilać dodatkowy sprzęt.

I kolejna ważna wiadomość – po dostawie autobusy trafią do eksploatacji Miejskich Zakładów Autobusowych i będą częścią stolicy powszechnego systemu ochrony ludności i obrony cywilnej.

W 2023 roku ZTM ogłosił przetarg na zakup 12 „elektryków”, które zostały wydzierżawione Miejskim Zakładom Autobusowym i dziś jeżdżą w barwach Warszawskiego Transportu Publicznego. Kolejny zakup nowego taboru dla stolicy będzie co najmniej dziesięć razy większy – przypomniał Tomasz Kunert..

Komentarze